جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۵۳۹
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

فکرشهر: انتشار عکس گریان یکی از پرسنل مخابرات ارومیه در فضای مجازی واکنش وزیر ارتباطات را به دنبال داشت چند کارمند مخابرات آذربایجان غربی که معترضانه حاضر به امضای قراردادشان نشدند با اتاق خالی کار مواجه شدند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «کارمندی که روی زمین نشسته و با گوشه مقنعه نم چشمانش را می‌گیرد، تصویر پربازدید این روزهای فضای مجازی است؛ تصویری که حالا واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دنبال داشته است. شرح کوتاهی که برای عکس گذاشته‌اند، این است که او کارمند مخابرات ارومیه است و در پاسخ به اعتراضش درباره قرارداد کار، میز کارش را از او گرفته‌اند. کاربران ایرانی این رفتار با کارمند را تحقیر او تلقی کرده‌اند و خواستار پاسخگویی مخابرات ایران شدند. با این حال مخابرات تا زمانی که عکس تلگرامی برای وزیر ارسال نشد، سکوت اختیار کرد. آذری جهرمی اما عکس کارمند مخابرات را در صفحه اینستاگرامی خود قرار داد و نوشت: این تصویر را دیروز در میانه شلوغی کار دیدم. زیرنویس عکس حاکی از این بود که با کارمند معترضی در مخابرات آذربایجان‌ غربی برخورد شده و میز و صندلی او جمع‌آوری شده است. با این حال اخباری به من دادند که تقاضاهای این گروه قابل اجابت نیست و خارج از قواعد فعلی مخابرات ایران است.

جهرمی در ادامه تأکید کرد: موضوع را در همان شلوغی برای مدیرعامل مخابرات ایران ارسال کردم و خواستم موضوع را سریع پیگیری کنند و مشکل مرتفع شود.

وزیر ارتباطات در پایان گفته بود شاید مخابرات در ظاهر با مشکلات مالی مواجه باشد اما حفظ کرامت انسانی بر ما واجب است و امیدوارم به‌ زودی جای این اشک و تلخی، لبخند و شادی بر لبان این خواهر آذری‌ام نقش ببندد.

بلافاصله پس از واکنش اینستاگرامی وزیر و با وجود این‌ که تقویم ایران روز تعطیل آخر هفته را می‌گذراند، مدیران مخابراتی خبر دادند که گروهی را از تهران برای بررسی دقیق‌تر این مشکل اعزام کرده‌اند.

داوود زارعیان، معاون مدیرعامل مخابرات ایران دراین‌باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: داستان خیلی روشن نیست و نمی‌توان به مسائل طرح‌ شده در فضای مجازی چندان استناد کرد. با وجود این گروهی را به ارومیه اعزام کرده‌ایم تا تمام ابعاد ماجرا را بررسی کنند.

او ادامه می‌دهد: این خانم کارمند بخش اداری بود و جزو نیروهای شرکتی هست که با پیمانکاران مخابرات قرارداد داشته‌ است. گویا ایشان حاضر نمی‌شود با شرایط مورد نظر کارفرما قرارداد را امضا کند و با مشکل مواجه می‌شود.

زارعیان درباره وضع حضور این کارمند در اداره محل کار خود می‌گوید: در قسمت اداری میز کسی گرفته نمی‌شود و گویا حضور ایشان در محل کارشان همزمان بوده است با جابه‌جایی‌هایی که در این شرکت صورت گرفته است و پیمانکاران مخابرات با هیچ همکاری برخوردی به این شیوه ندارند.

معاون مدیر عامل مخابرات ایران در واکنش به نیروهای مازاد مخابراتی و تعیین تکلیف پرسنل شرکتی و قراردادی تأکید می‌کند: مخابرات نیروی مازاد دارد اما تصمیمی ندارد که نیروها را تعدیل کند و تلاش می‌کند تا با توسعه تکنولوژی و بسترهای مخابراتی از نیروهای مازاد خود به شیوه بهینه استفاده کند.

مخابرات: میز کسی را پس نگرفته‌ایم

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. مخابرات ایران بارها با تجمع اعتراضی کارکنان خود روبه‌رو بوده است. تجمع اخیر کارکنان مخابرات روستایی مقابل ساختمان مجلس در بهارستان نمونه‌ای از اعتراض چند ساله کارمندان این شرکت بزرگ ارتباطی است. آنها معتقدند مخابرات نیروهای شرکتی و قراردادی خود را پا در هوا نگه داشته است و بسیاری از آنها با وجود سابقه کار ١٠ تا ١٥‌سال هنوز هم کارمند رسمی نشده‌اند. بسیاری از آنها به خصوصی‌ شدن مخابرات ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره می‌کنند و می‌گویند با وجود آن‌ که بنا بود بعد از خصوصی‌سازی وضع مخابرات و پرسنلش بهبود پیدا کند اما آنها شاهد هیچ‌گونه بهبودی نبوده‌اند. مسأله‌ای که البته پیش از این هم مورد انتقاد محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم قرار گرفت. واعظی گفته بود شرکت ملی پست ایران توانست با برنامه‌ای کارشناسی نه‌ تنها از زیان‌دهی خارج شود که به سوددهی هم برسد اما مخابرات ایران با وجود خصوصی‌ شدن هنوز نتوانسته است معضلاتش را حل کند و همچنان به همان شیوه فشل بنگاه‌های دولتی اداره می‌شود.

حالا از بین تصاویر متعددی که گاه و بیگاه از اعتراض کارمندان مخابرات منتشر می‌شود، یک تصویر به کمک فضای مجازی بیشتر دیده شد و البته واکنش عمومی را به دنبال داشت. زنی با چشم‌های گریان که روی سرامیک‌های قهوه‌ای نشسته است و یک استکان چایی مقابل او قرار دارد. توضیحات تلگرامی منتشر کننده عکس حاکی از آن است که او کارمندی است که میزش را گرفته‌اند. پیدا کردن او در روزهای تعطیل آخر هفته بسیار دشوار است؛ به‌ ویژه این‌ که مخابرات برای دسترسی به او حاضر به هیچ‌گونه کمکی نمی‌شود و نهایت توضیحاتشان این است گروهی از تهران برای بررسی مشکل اعزام شده است. آنها تأکید دارند که میز این کارمند جمع نشده بلکه حضور این کارمند با جریان جابه‌جایی‌های شرکت همزمان شده است.

در همین زمینه روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که نیروی انسانی در هر سازمان به ‌عنوان رکن اصلی به حساب آمده و تکریم آنان از اصول اصلی مدیریت است، سیاست شرکت مخابرات ایران نیز همواره حفظ منزلت نیروی انسانی، تأمین امنیت شغلی و اشتغال پایدار است و خواهد بود.

در ادامه بیانیه مخابرات آمده است: این شرکت با توجه به تقسیم بازار مخابراتی کشور بین اپراتورهای جدید و افزایش قابل توجه هزینه‌ها و تعهدات مخابرات در سال‌های اخیر تعدیل نیرو نداشته؛ زیرا حفظ کرامت انسانی همکاران مبنای سیاست‌ها و اقدامات در شرکت مخابرات بوده و این شرکت ارزش و جایگاه والایی را برای نیروهای انسانی سازمان قایل است. بر این اساس نیروی نشان داده شده در شبکه‌های اجتماعی، جزء نیروهایی بوده که بنا بر ضوابط حضور نیرو در محل کار باید بعد از عقد قرارداد با پیمانکار مربوطه در محل کار حضور یابد که به دلایل خاص خودشان از این موضوع امتناع ورزیده است و بنابراین به دلیل نامشخصی اقدام به انتشار به این عکس کرده است. شرکت مخابرات به هیچ وجه در پی اخراج نیروها نبوده و انتشار عکس غیر واقعی و بدون بازگویی دلیل اتفاق، تنها استفاده ابزاری از شبکه‌های اجتماعی و مجازی است.

پیمانکاران حقوق کارمندان را پایمال می‌کنند

با این حال رسانه‌های محلی از حضور کارمندان مخابرات در دفتر نمایندگان‌شان در مجلس خبر می‌دهند. خبرگزاری آناج ارومیه نوشت، برخی از کارمندان مخابرات ارومیه در دفتر نادر قاضی‌پور جمع شدند تا به مشکل استخدامی آنها رسیدگی شود. آنها به درخواست غیر قانونی پیمانکارشان برای امضای قرارداد معترض‌اند و می‌گویند بعد از آن‌ که نسبت به درخواست غیر قانونی پیمانکارشان اعتراض کردند، با اتاق‌های خالی محل کار خود روبه‌رو شدند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارمندان قراردادی شرکت مخابرات آذربایجان‌ غربی که برخی از آنها بیش از ١٥‌سال سابقه کار داشته‌اند، به دلیل نپذیرفتن قرارداد غیر قانونی از کار برکنار شده‌اند و در عین ناباوری هنگام رسیدن به محل کار خود با اتاق‌های خالی و بدون میز و صندلی مواجه شدند که شرکت مخابرات مدعی است این اتاق‌های خالی صرفا برای ایجاد تغییرات در سازمان است.

البته مسئولان روابط‌ عمومی شرکت مخابرات آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری خواسته برخی کارکنان را بی‌منطق دانسته و این پیگیری‌ها را حاشیه‌سازی برای شرکت مخابرات می‌داند. او گفته است کسانی که قوانین کار را قبول نکنند و تن به امضای قراردادهای خود ندهند، از سیستم کاری کنار گذاشته شده و می‌توانند جهت اشتغال به ادارات یا مکان‌های دیگر مراجعه کنند.

روح‌الله حضرت‌پور طلاتپه، نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم درباره این موضوع به «شهروند» توضیح می‌دهد: مطابق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم کارمندان مخابرات این استان نسبت به بلاتکلیفی قراردادشان و تبدیل وضع از شرکتی و قراردادی به رسمی معترض‌اند.

او ادامه می‌دهد: برخی از این کارمندان با ١٥‌سال سابقه کار کم‌کم به سال‌های بازنشستگی نزدیک می‌شوند اما همچنان به صورت شرکتی یا قراردادی کار می‌کنند و مخابرات نه حاضر به تعدیل آنهاست و نه تغییر وضع‌شان؛ ضمن این‌ که کارمندان مخابرات در نشست‌هایی که با نمایندگان مجلس داشته‌اند، اعلام کرده‌اند پیمانکاران بسیاری حقوق آنها را ضایع می‌کنند. به‌ عنوان مثال مواردی که آنها اشاره کرده‌اند این است که در مواردی حقوق بیمه‌ای آنها را پایمال کرده‌اند و در مواردی پاداش و عیدی کامل را به آنها پرداخت نمی‌کنند. یا قراردادهایی با کارگران و کارمندان مخابرات می‌بندند که در صورت نیاز به راحتی و بدون مشکل بتوانند آنها را اخراج کنند و مسأله نتواند صورت قانونی پیدا کند.

حضرت‌پور البته تأکید می‌کند که این موضوع تنها مختص به استان آذربایجان‌ غربی نیست و کارمندان و کارگران مخابرات سراسر کشور با آن درگیرند؛ موضوعی که به گفته او بارها به مجلس منعکس شده است و مخابرات برای آن توضیح قانع‌کننده‌ای ندارد.

١٩ مخابرات استانی زیان‌ده هستند

مخابرات پیش از این بارها به زیان‌دهی خود و نیروهای اضافه بر نیازش اشاره کرده است. رسول سرائیان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان این‌ که حدود ۱۹ شرکت مخابراتی استانی زیان‌ده هستند، به مهر گفته است برای حل این مشکل تصمیم به ادغام شرکت‌های مخابراتی استانی گرفته‌ایم تا با یکپارچگی مدیریتی و تصمیم‌گیری این مشکلات را حل کنیم.

او با بیان این‌ که موضوع ادغام شرکت‌های مخابرات استانی با شرکت مخابرات ایران تصمیمی خلق‌الساعه و بدون فکر نبوده است، گفت: از ‌سال ۹۰ تا کنون این طرح در دست بررسی و مطالعه است و برای آن از حدود ۴ مشاور بین‌المللی از جمله سفره کام و اورنج فرانسه کمک گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مورد تکلیف کارکنان این شرکت پس از انحلال شرکت‌های مخابرات استانی هم گفت: این موضوع ارتباطی با تعدیل کارکنان مخابرات نخواهد داشت. اگر چه هم‌اکنون بسیاری از کارمندان این شرکت دارای سوابق کاری بالای ۲۵‌سال هستند اما استراتژی ما ایجاد بازنشستگی اجباری برای پرسنل نبوده و رویکردمان این است که برای بازنشستگی زودهنگام مشوق‌هایی در نظر بگیریم.

او تاکید کرد: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰‌درصد پرسنل شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های استانی، در آستانه بازنشستگی قراردارند و بدین شکل با ساختارهای تشویقی از مجموعه ما خداحافظی خواهند کرد.

رسمی‌شدن ممکن نیست

با این حال شرکت مخابرات ایران بارها اعلام کرده است رسمی‌شدن نیروهای پیمانکاری بر اساس قانون ممکن نیست. در توضیحات شرکت مخابرات به مغایرت‌های قانونی اشاره و گفته می‌شود با برون‌سپاری وظایف مخابرات امکان رسمی‌کردن نیروهایی که با پیمانکاران کار می‌کنند، وجود ندارد.  البته پیش از این هم محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات در نامه‌ای به وزیر کار به اجرای ماده ٣٦ از سوی معاونت روابط کار، این وزارتخانه واکنش نشان داده بود. وزیر سابق ارتباطات در این نامه نوشت: «شرکت مخابرات ایران در تاریخ ١٨ آبان ٨٨ در راستای اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است و بیش از ٤٠‌هزار نیروی انسانی پیمانکار که در زمان دولتی‌بودن در آن شرکت شاغل بوده‌اند، با وجود تغییرات تکنولوژی در حوزه ICT و تجدید نظر در ساختار شرکت مذکور و بند «ح» ردیف «٤» تبصره «٤» ماده ٤١ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و به استناد ماده ٩ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع، بالغ بر ٦٠‌درصد نیروهای مذکور مازاد بوده و باید نسبت به تعدیل شاغلان مازاد اقدام کند، اما اشتغال آنان پس از واگذاری و در راستای سیاست‌های دولت تدبیر همچنان ادامه دارد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر