شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۶۲۶
سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸

فکرشهر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی معادن ایران ( ایمیدرو) مطالعات اکتشاف طرح بیتومین (قیر طبیعی) در این استان شتاب می گیرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سید حسین حسینی محمدی در نشستی با حضور نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شواری اسلامی و مدیر امور معادن سازمان ایمیدرو افزود: بالاترین عناصر نادر خاک برای انجام مطالعات اکتشافی مواد معدنی در شهرستان های دشتی و تنگستان وجود دارد که انتظار می رود با تسریع در مطالعات این طرح با همکاری و حمایت بیشتر سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی بزودی اجرایی شود. 

وی بیان کرد: تاکنون پیگیری و اقدامات متعددی در زمینه مطالعات اکتشاف طرح بیتومین و فسفات از جمله تکمیل نقشه های توپوگرافی در ابعاد مختلف و استعلام دستگاههای اجرایی مرتبط صورت گرفته که منجر به رشد و پیشرفت این طرح شده است. 

حسینی محمدی ادامه داد: استان بوشهر با قابلیت ها و توانمندی های بالقوه ای در ذخائر معدنی، مزیت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش و صنایع معدنی با ارزش افزوده بالاست که با مشارکت سازمان ایمیدرو می تواند این امر توسعه یابد.

نماینده مردم شهرستان های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان بوشهر با 900 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارای ذخائر و معادن مختلفی است که به نظر اندیشمندان و صاحب نظران چنانچه این ذخائر و ثروت‌های مستقر در استان بوشهر بین مردم استان تقسیم شود، مردم آن از ثروتمندترین مردم کشور محسوب می‌شوند.

سید کمال الدین شهریاری افزود: با توجه به اینکه یکی از عوامل رشد و توسعه منابع مادی است در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود رشد و توسعه همه جانبه در سایر نقاط کشور، در استان بوشهر این رشد و توسعه نامتوازن بوده که پیامدهای ناگواری به دنبال داشته است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در برخی شهرستانهای استان بوشهر گفت: توسعه نامتوازن باعث شده تا میزان بیکاری در شهرستان های تنگستان و دشتی به ترتیب فراتر از 18 و 15 درصد و در عسلویه محل اجرای طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیم درصد باشد.

شهریاری بیان کرد: ناهنجاری‌های اجتماعی در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر که نرخ پایین بیکاری دارند وجود دارد که این مهم به سبب توسعه نامتوازن است.

وی ادامه داد: توسعه نامتوازن صنعت در استان بوشهر نه تنها سبب شده مردم از ثروت‌های نهفته در استان بهره مناسب نبرند بلکه مشکلات و معضلات آنها را افزایش داده است.

شهریاری افزود: با توجه به وجود ثروت‌ها و ذخائر مختلف در استان بوشهر باید از این ظرفیت برای رشد و توسعه متوازن استان بوشهر استفاده کرد.

وی گفت: بجز در عرصه نفت، گاز و صنایع پتروشیمی در سایر بخش‌ها در استان بوشهر سرمایه‌گذاری مطلوبی نشده که این مهم سبب عقب ماندگی این استان نسبت به سایر استان‌ها در عرصه رشد و توسعه سرمایه‌گذاری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از 35 درصد معادن استان بوشهر در شهرستانهای دشتی و تنگستان قرار دارد افزود: با توجه به این ظرفیت، باید نگاه به توسعه صادرات مواد معدنی، آن هم با ناوگان دریایی باشد که شهرستان دشتی و تنگستان از این ظرفیت برخوردار است.

نماینده شهرستان های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به افتتاح کارخانه سیمان دشتی در آینده نزدیک و کارخانه کربنات کلسیم رسوبی آهک هیدراته تا پایان سال جاری باید کوتاه ترین راه دسترسی به ساحل برای فراهم شدن زمینه صادرات آن فراهم شود.

شهریاری افزود: در این ارتباط بندر خورشهاب بهترین منطقه برای ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی است و با توجه به رکود در بخش صنعت ساختمان، تولید مازاد کارخانه های سیمان باید در عرصه صادرات مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر این مهم انجام نشود، کارخانه‌های سیمان در آینده با مشکل روبرو می‌شوند.

وی اظهار داشت: ایجاد دو پایانه صادراتی مواد معدنی در دشتی و تنگستان بهترین راه برای رونق صنایع در حال فعالیت و صنایع در آستانه راه اندازی برای آینده نزدیک است.

هم اکنون 220 پروانه بهره برداری معادن در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار تنها 41 درصد آنها فعال هستند.

از این 41 درصد معدن فعال استان بوشهر نیز میزان برداشت اسمی از آنها 43 درصد است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر