پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: ولی همین برند آقای مدیرعامل، یک بلای خانمان سوز برای شهروندان آن استان و شهرستان محسوب می شود؛ استان و شهرستانی که نماینده اش هیچ اطلاعی از آن چه قبض های برق بر سر موکلینش می آورند، ندارد و شاید به این زودی ها هم اهمیت این موضوع را متوجه نشود و یا در این بلبشوی انتخاب استاندار و...
کد خبر: ۳۷۸۴۸
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

فکرشهر ـ الهام راسخی: حدود دوهفته پیش، یاداشتی به قلم عبدالخالق عبدالهی در خصوص قبض برق های نجومی در نشریه و سپس سایت فکرشهر منتشر شد که مثل زلزله ای، هنوز هم  پس لرزه دارد و هر لحظه موج تازه ای می رسد و بازخورد هایش تمام شدنی نیست.
 اولین بازخورد آن، نشست خبری امراله پاراد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بود که گفت «۸۵ درصد دارای مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است، ۱۲ درصد قبض‌ها با مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، ۱.۵ درصد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و ۱.۳ قبض‌ها دارای مبلغ بیش از ۳۰۰ هزار تومان بوده است و مابقی مشترکان برق این استان نیز میزان پرداختی آنها بابت مصرف برق فراتر از 400 هزار تومان بوده است». وی البته این را نیز گفته بود که «افزایش قیمت برق فقط با تصویب مجلس انجام می‌شود و ما در استان نمی توانیم در این زمینه تصمیمی بگیریم و آخرین تغییرات تعرفه‌ها مربوط به اول مردادماه سال گذشته است».

 در همین حال که مردم همچنان معترض بودند و اداره ی برق در شهرستان ها نیز معترضین را به دفاتر خدماتی ارجاع می داد که فرآیندی را طی کرده و با پرداخت مبالغی برای بررسی کنتور و پیدا شدن دلیل این همه افزایش قیمت در قبض برق که در صد در صد موارد هم بی نتیجه بود، اقدام کنند و سپس مبلغ دیگری به دفاتر خدماتی برای صدور قبض دیگر یا قسط بندی مبلغ های بالای 400 هزار تومان از جمله مبالغ 800 هزارتومانی و یک میلیون تومانی و... پرداخت نمایند، نماینده دشتستان از این وضعیت و علت بالا بودن قبوض اظهار بی اطلاعی می کرد و فرماندار هم معتقد بود که قبوض درست محاسبه شده، روابط عمومی شرکت برق، جوابیه ای برای «فکرشهر» فرستاد که در آن، نحوه ی محاسبه ی برق مصرفی مشترکین را توضیح داده بود؛ اما جدول ها و آمار و ارقام نه تنها کمکی نکرد، بلکه این کلاف سردرگم را که از سوی مسوولین، هر دقیقه به سمتی پرت می شد و زیر بار آن شانه خالی می کردند، پیچیده تر کرد.

 اما، تمام مشترکین برق و به عبارتی تمام مردم (همانطور که در ادامه خواهد آمد) از قبوضی که توسط اداره برق صادر می شود، ناراضی بوده و میزان برق مصرفی خود را خیلی کمتر از مبلغ درج شده در قبض می دانند. این درحالی است که طبق گفته مسوولین و همان طور که همه آگاهند، به دلیل شدت گرما در مناطق جنوبی که استان بوشهر را هم شامل می شود، در فصل تابستان تعرفه برق کاهش یافته و به طبع، مبلغ درج شده در قبض برق یا به زبان ساده پول برق هم باید کم شود. چیزی که در عمل و در قبوضی که توسط اداره برق به دست مردم می رسد کاملا خلاف این مطلب بوده و انگار در جهت عکس عمل کرده و تعرفه برق را به جای کاهش، افزایش داده اند؛ این موضوع خصوصا در برازجان به شدت قابل لمس و مشاهده است. با یک مقایسه ساده میان قبض های برق مردم برازجان با دیگر شهرهای استان بوشهر به راحتی می توان فهمید که قبض های نجومی بی خود و الکی داد مردم را درنیاورده و به قول معروف «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». 

برای مثال، قبض برق یک خانواده 4 نفره در بوشهر، در دوره قبل 60 هزار تومان بوده است که طبق گفته پدر خانوار تا به حال قبض برق 100هزار تومانی پرداخت نکرده و برایشان نیامده است، این در حالی است که آنها دو کولر اسپیلت، یخچال، فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباس شویی و الی ماشاله وسایل برقی دارند که از همه استفاده می کنند؛ اما یک خانوار 4 نفره در برازجان، قبض برق 180هزار تومانی را پرداخت کرده اند، درحالی که بسیاری از وسایل برقی موجود در خانواده بوشهری (ماشین ظرفشویی، فریزر و...) را نداشته اند و یا خانواده ی چهار نفره ی دیگری که ساکن برازجان است و باید قبض برق 800 هزارتومانی بدهد. و یا در دیر، قبض برق مربوط به  تیر و مرداد ماه به عنوان گرم ترین ماه های سال، برای خانواده ای دو نفره، 5600 تومان آمده است؛ در حالی که برای یک پیرزن ساکن در روستایی در اطراف برازجان، که تنها یک کولر و یک یخچال دارد، قبض برق 800 هزار تومانی آمده؛ این تفاوت محرز در قبض برق ها را که در کنار هوای گرم تابستان در تمام نقاط استان بوشهر و وسایل سرمایشی مشابه با برندهای مشترک که قرار دهید، این سوال ذهن را درگیر می کند که علت این تفاوت در قبوض برق ها در سایر نقاط استان چیست؟ چه مساله ای باعث صدور قبض برق هایی با رقم های درشت در دشتستان و به ویژه برازجان شده تا حدی که صدای مردم را درآورده است و چه کسی باید به این مساله رسیدگی کرده و آن را ریشه ای حل کند؟

گلابه های مردمی از قبض های نجومی
آقای حسین زاده که مغازه ی کوچک فرش فروشی دارد، می گوید: وحشتناک است! قبض برق تجاری و خانگی هیچ فرقی باهم ندارند. هزینه برق تجای که مصیبت است؛ فوق العاده بالا است. اجناس مغازه ی من فرش است و من از ساعت 9 صبح تا یک ظهر و عصر از 6 و نیم عصر تا 10 شب یک کولر اسپیلت و چندتا لامپ کم مصرف روشن می کنم ولی مبلغ قبض برقم خیلی زیاد آمده است؛ هرچقدر دلشان خواست می نویسند. برای خانه 127هزار تومان آمده است که با قبض برق پارسال در همین دوماه که 60 هزار تومان آمده بود، مقایسه کرده ام، دو برابر شده است.

خانم دهقانی هم گفت: قبض برق ما 180هزار تومان آمده است که برای منطقه گرمسیری که دولت اعلام کرده نرخش کمتر است، خیلی بالاست. با اینکه کولرهای ما کم مصرف هستند. 

آقای تمیمی که در خیابان دست فروشی می کرد هم در خصوص قبض های برق گفت: والا چه عرض کنم! یک کولر و یک یخچال دارم و 50 هزارتومان قبض برق آمده است. با پول کارگری باید یک قرون یک قرون روی هم بگذاریم تا پول برق را بدهیم. 

آقای صیادی که خودش را بازاری معرفی کرد هم گفت: دست روی عجب چیزی گذاشتید. ماه قبل 147هزار تومان پول برق دادیم با اینکه خیلی مراعات می کردیم و معمولا فقط یکی از کولرهایمان روشن بود؛ فکر نمی کنم کسی به اندازه ی ما در مصرف برق رعایت بکند. به اداره ی برق رفتم مدام از این اتاق به اتاق دیگر حواله ام می کردند و آخرش هم  گفتند کنتور خانه خراب است. گفتم بیایید عوضش کنید. گفتند کنتور نداریم! ملت ناراضی هستند. خیلی ها را سرغ دارم که کنتور برق را دستکاری می کنند و 3 تا 4 کولر روشن دارند و قبض برق شان آمده 15000تومان!

آقای موسوی نیا هم 42 ساله است و می گوید: 140هزار تومان قبض برق خانه آمده است. به اداره ی برق رفتیم، گفتند شما همین قدر مصرف کرده اید. در حالی که ما فقط یک کولر، یک یخچال و تلویزیون داریم.

آقای کهنسال مغازه دار هم گفت: قبض برق در تابستان واقعا افتضاح است. قبض برق در زمستان 100هزار تومان و در تابستان 300 هزار تومان می آید. در حالی که وسایل برقی ما در تابستان و زمستان یکی هستند و تنها یک کولر کم مصرف در تابستان اضافه می شود. قبض برق یکی از فامیل هایمان 400 هزار تومان آمده در حالی که آنها فقط یک کولر دارند. اگر حساب کنیم که آن کولر 24ساعته هم روشن باشد، این قدر پول برقش نمی شود. به اداره برق هم رفته اند، گفته اند همینقدر مصرف کرده اید و باید پرداخت کنید.

خانم جهاندوست هم معتقد است: باید هزینه برق را پایین بیاورند ما تنها یک کولر داریم و 70 هزار تومان پول برق آمده است. 

آقای رستم پور هم گفت: قبض برق ما خیلی زیاد می آید. من به خاطر شرایط شغلی ام در ماه، 15روز خانه نیستیم ولی قبض برق ما 210هزار تومان آمده است. منزل پدر خانم بنده که محله آزادگان است، 1میلیون و200هزار تومان آمده است. به اداره ی برق اعتراض کرده بودند و هیچ نتیجه ای نگرفته اند. قبض برق خانه هایی که در مناطقِ بالایی شهر هستند خیلی بیشتر از دیگر مناطق می آید.

خانم بیات 44 ساله هم از قبض برق 150هزار تومانی گفت و ادامه داد: ما وسایل برقی خاصی نداریم ولی قبض برق زیاد آمده است.

خانم حیاتی هم 45 ساله است و می گوید: تابستان باید در مناطق گرمسیری هزینه برق کمتر شود اما 2 سالی است که خیلی زیاد شده است. هزینه برق ما دوره ی قبل 120هزار تومان آمده بود. به اداره ی برق مراجعه کردم ولی جواب درستی به آدم نمی دهند. فقط می گویند مصرف کرده اید. در حالی که کولرهای ما کم مصرف هستند و خیلی در مصرف برق رعایت می کنیم. وی این طور ادامه داد: تازه قبض برق ما نسبت به بقیه ی همسایه ها خیلی کمتر شده است. همسایه های ما قبض برق شان خیلی زیاد می آید.

خانم برازجانی هم گفت: قبض برق ما همیشه بین 50 یا 60 هزار تومان می آمد در حالی که ماه گذشته دویست هزار تومان آمده است. ما فقط یک یخچال و یک کولر داریم و از وسایل برقی خیلی کم استفاده می کنیم. چندبار به اداره ی برق رفتیم، 200 تا چیز ردیف کردند که از هیچکدام سر در نمی آوردم. 

خانمی که دوست نداشت اسمش فاش شود هم گفت: وحشتناک است. قبض برق ما 400 هزار تومان آمده است. من فکر می کنم که کارمندها شماره ها را اشتباه می نویسند؛ مثلا اگر 2000 وات مصرف بوده است می نویسند 6000 وات. چندبار به اداره ی برق رفته ام و جوابی نگرفته ام.

خانمی 45 ساله هم گفت: قبض برق ما 200هزار تومان آمده است. خیلی گران شده است. قانونا برای منطقه ی ما در تابستان باید ارزان تر باشد. هرچقدر هم اعتراض می کنیم فایده ای ندارد.

راننده تاکسی دورن شهری هم می گوید: مبلغ نوشته شده در قبض برق ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، در حالی که میزان مصرف ما مثل گذشته است و تغیری نکرده است. وی گفت: 125هزار تومان آمده است. خیلی گران شده است. ولی مسوولین می گویند گران نشده و مقدار مصرف شما زیاد است.  در طول روز خیلی ها را به اداره برق می رسانم. همه می گویند مصرف ما همان مقدار قبلی و مثل گذشته است و برق گران شده است.

خانمی هم در تاکسی گفت: من و همسرم فقط پنجشنبه و جمعه ها خانه هستیم اما قبض برق ما 150هزار تومان آمده است. این در حالی است که همسایه طبقه پایینی مان همیشه خانه هستند و قبض برق آنها اندازه ما یعنی 150هزار تومان آمده است.

پیرمردی 60 ساله هم این طور گلایه کرد: قبض برق ما برای بهمن تا خرداد شده بود 280 هزار تومان که برای 5 ماه بود و البته خردادماه که ماه رمضان هم بود و کولر بیشتر روشن بود؛ گفتیم خوب حتما مصرف کرده ایم و پرداخت کردیم ولی برای تیر و مرداد قبض آمده 450 هزار تومان. اداره ی برق هم که جواب نداد و نهایتا گفت ما فقط می توانم برایتان قسط بندی کنیم؛ تازه آن هم اگر تایید شد!! حالا رفته ام دفتر خدماتی و پول داده ام که اگر اداره ی برق تایید کرد قسط بندی اش کنند! هیچ کس هم که به فکر مردم نیست.

بانوی 50 ساله ای هم که مکالمات را شنیده بود، گفت: مامور برق این بار، سه بار آمد و کنتور خواند. گفتم شما که چند بار تا حالا آمده اید، چرا؟ گفت شماره کنتورتان در سیستم ثبت نشده بود و مشکل داشت و برای همین سه بار آمدم؛ بعد قبض آمد تا شده 500 هزار تومان! گفتم شاید هر بار که آن آقا کنتور را خوانده، عدد ثبت کرده و یا شاید باز هم خراب بوده که این همه قبض برق آمده! پسرم مساله را پیگیر کرد ولی به هیچ جا نرسید و آخر سر هم گفت باید پرداخت کنیم؛ فایده ای ندارد. هر چه هست گردن ما نیست؛ نه در کنتور دست برده ایم که در گردنمان باشد و نه...؛ 

مسوولین برقی استان در این باره چه می گویند؟
در خصوص تفاوت مبلغ های مندرج در قبوض برق، با مشاور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفتگو کردم. محمدحسین اکابری، در خصوص تفاوت مشهودی که میان قبوض برق در سایر نقاط استان وجود دارد و در بالا نمونه ی کوچکی از آن آورده شد و همچنین صحبت های مردم درباره ی اینکه میزان مصرف آن ها مانند سال های گذشته است، اما مبلغ درج شده در قبض برق، دو یا چندبرابر شده است، به «فکرشهر» گفت: هزینه برق کل استان با یک فرمول محاسبه می شود و نه تنها استان بوشهر، بلکه سه استانی که جز مناطق گرمسیری درجه یک هستند که شامل استان خوزستان، هرمزگان و استان بوشهر است به یک شکل است و تعرفه ی محاسبه برق مصرفی و در نحوه ی محاسبه هیچ شخصی دخیل نیست و کاملا کامپیوتری می باشد.

 وی تاکید کرد: امکان اینکه محاسبه متفاوت باشد امکان نداشته و تعرفه برق در کمسیون مجلس به تصویب رسیده و به ما ابلاغ شده است.
 اکابری ادامه داد: یک بررسی آماری در سطح استان نشان می دهد که در برازجان نسبت به سال قبل کسانی که بالای 5هزار کیلو وات ساعت، برق مصرف کرده اند، 7 درصد مشترکین را شامل می شوند و مصرف بالای 5هزار کیلو وات ساعت در طی دوماه، جز مشترکین پرمصرف قلمداد می شود. 

وی در خصوص این که چرا بین قبض برق های خانواد های بوشهر و برازجانی تفاوت وجود دارد با وجود اینکه وسایل برقی و کولرهایی که استفاده می کنند یکی است، اینگونه توصیح داد که این تفاوت بستگی به میزان مصرف مشترک دارد که این میزان مصرف، تابع شرایط محیطی به خصوص دمای هوا است که در مناطق غیرساحلی مثل برازجان، دمای هوا 5 تا 10 درجه بیشتر از مناطق ساحلی استان است و همین موضوع باعث افزایش مصرف وسایل  برقی  مانند کولرگازی، یخچال و فریزر می شود. به زبان ساده تر مصرف برق کولرگازی در دمای 35 درجه با هوای شرجی کمتر از مصرف برق همان کولرگازی با دمای 50 درجه و هوای خشک است.

سخنان یک کارشناس بی طرف درباره قبض های نجومی
با توجه به حساسیت ایجاد شده درباره موضوع و شنیدن حرف های مردم، لازم شد که با یک کارشناس برق به صورت کاملا بی طرفانه صحبت شود. بر حسب وظیفه، تمام گفتگوها و نظرات مردمی را به وی انتقال دادم. ماحصل گفتگو با کارشناس برق که ترجیح داد نامش محفوظ باشد را در ادامه می خوانید.

وی گفت: تعرفه برق در استان بوشهر تصمیم گیری نمی شود بلکه مجلس تصویب کرده است و به شرکت برق ابلاغ شده است. نرخ برق در حال حاضر به صورت پله ای و تصاعدی حساب می شود به این صورت که در مصرف 0 تا هزار کیلو وات ساعت به ازای هر کیلو وات ساعت، 150 ریال، مازاد بر 1000 تا 2000 کیلو وات ساعت 166 ریال، بین 2000 تا 3000 کیلو وات ساعت 180 ریال و همین طور الی آخر که جدول آن در قبض برق ها درج شده است. علاوه بر هزینه برق مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی، 50 ریال به عنوان عوارض و همچنین 9 درصد ارزش افزوده به مبلغ اضافه شده و از مشترکین گرفته می شود.

او با ذکر این نکته که مصرف برق در منطقه جنوب به سبب شدت گرما، ناخودآگاه بالاست ادامه داد: اگر در یک خانه حداقل یک کولر به صورت 24ساعته روشن باشد، این کولر در 24 ساعت شبانه روز  48 کیلووات ساعت برق مصرف می کند (مصرف برق کولرهای گازی 2 کیلو وات ساعت) که در طول ماه باید 1500 کیلو وات ساعت به ازای تنها یک کولر، بهای برق مصرفی بدهید. در حالی که در یک خانه وسایل برقی مختلفی وجود دارند که در طول شبانه روز(تلوزیون، لامپ و..) یا هفتگی (ماشین لباس شویی) از آنها استفاده می شود. بنابراین اگر شما یک کولر دیگر هم روشن کنید (مجموع دو کولر) مصرف برق شما به پله ی سوم یعنی بالاتر از 3000 کیلووات ساعت خواهد رسید که در این صورت قبض برق بالای 150 هزار تومان خواهد آمد.
وی گفت: بر خلاف تصور مردم، مصرف برق کولرهای اسپیلت (دوتکه) با کولرهای پنجره ای تفاوتی ندارد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف برق ماشین لباس شویی و ماکروویو با کولرگازی به یک اندازه است. اگر در خانواده ای متوسط مصرف برق 5000 کیلو وات ساعت باشد، در پله ی پنجم قرار می گیرد و باید به ازای هر هزار کیلو وات ساعت مصرف برق، 130 هزار تومان پول برق بدهد.

مورد دیگری که وجود دارد و اغلب به آن توجهمی نمی شود، عوارضی است که به ازای هر کیلو وات ساعت مصرف برق از مشترکین گرفته می شود. این عوارض به ازای هر کیلو وات ساعت،  50 ریال ( 5تومان) است که در سراسر کشور یکسان می باشد، اما در جنوب که متوسط مصرف برق به نسبت کل کشور بالا است، خواه ناخواه عوارضی هم که از مردم جنوب گرفته می شود بالا می رود. به عنوان مثال، خانواده ای که در تبریز به سبب خنکی هوا در یک دوره، 500 کیلو وات ساعت برق مصرف کرده است، باید 2500 تومان (500×5=2500) عوارض بدهد در حالی که یک خانواده در استان بوشهر که 5000 کیلو وات ساعت برق مصرف کرده است باید 25000 تومان (5000×5=25000) عوارض پرداخت کند. همین قضیه روی ارزش افزوده نیز تاثیر خواهد گذاشت. زیرا که 9 درصد به عنوان ارزش افزوده در محاسبه کلی به هزینه قبض اضافه می شود. به طور مثال اگر مبلغ برق شما 100هزار تومان باشد ارزش افزوده 9000 تومان می شود و این مورد هم مانند عوارض هرچقدر که میزان مصرف برق و به دنبال آن هزینه برق بیشتر باشد این دو مورد یعنی عوارض و ارزش افزوده نیز افزایش می یابد. 
این کارشناس برق بیان کرد: موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد خطای انسانی در قرائت کنتور های برق است. طبیعی است که به سبب تعداد زیاد مشترکین و قرائت کنتورها در یک زمان مشخص، خطای انسانی صورت گیرد و یا این که خود کنتور برق ایراد داشته باشد. 

وی همچنین در پاسخ به صحبت های یکی از همشهریان مبنی بر اینکه هزینه برق خانواده هایی که در محله های قدیمی زندگی می کنند خیلی کمتر از محله های جدید است، گفت: تعرفه برق برای تمام مناطق یکی است و این اختلاف قیمت تنها در تفاوت در کنتورهای برق خانه ها است. به این صورت که اداره برق برای اینکه مصرف برق (تقاضای مصرف) را کنترل کنند، طول شبانه روز را به سه قسمت اوج بار، میان باری و کم باری تقسیم کردند. اوج بار 11صبح تا 4بعداظهر و 8شب تا 11شب، میان باری 8صبح تا 11 صبح و کم باری آخرشب می باشد. کنتورهای قدیمی تنها یک عدد (حد متوسط) را به عنوان میزان برق مصرفی نشان می دهند و تقسیم بندی نمی شود. اما کنتورهای جدید (دیجیتال) میزان برق مصرفی در زمان های مختلف اوج بار، کم باری و میان باری را نشان می دهند. مدیریت برق برای تشویق و یا تنبیه مشترکین از زمان های گفته شده استفاده می کند. به این شکل که اگر برای تنبیه مشترکان پس از محاسبه هزینه برق مصرفی در زمان اوج بار آن را در یک مبلغ ضرب می کند و یا بلعکس برای مشترکین در ساعات کم باری تخفیف لحاظ می شود.

این کارشناس با دو توصیه صحبت هایش را پایان داد: اول اینکه  خانواده ها در مصرف برق مدیریت داشته باشند و آنها در مورد زمان استفاده از وسایل برقی آموزش داده شده و اطلاع رسانی شود.

دوم اینکه در مورد محاسبه برق مصرفی خانواده ها مجددا کارشناسی شود و جدول ها و تعرفه های مصرف برق متناسب با توان مصرفی مورد نیاز یک خانواده ساکن در منطقه جنوب ایجاد شود و دامنه پله های مصرف را پایین تر بیاورند تا این مسائل به وجود نیاید.
****

هرچه از برق و قبض های اداره برق سخن بگوییم، کم است زیرا که این بحث قبض های برق از اول تابستان نقل تمام مجالس است. این موضوع وقتی داغ تر می شود که قبض های برق به دست مردم می رسد و چه کنم های آنها برای پرداخت آن شروع می شود. خانواده هایی که در این وضعیت بد اقتصادی که بر هیچکسی پوشیده نیست، با قبض هایی رو به رو می شوند که عمدتا برای پرداخت آن از کلی مسایل رفاهی و به گفته همشهریان، خرجی خانه بزنند تا چراغ خانه شان روشن باشد. زیرا آنچه که معلوم است در جنوب یکی از لزومات زندگی، استفاده از کولرگازی و به تبع آن برق است. چیزی که در اکثر نقاط کشور به عنوان یک وسیله ی لوکس به شمار می رود و در خانه ی ثروتمندان پیدا می شود. اما در اینجا نمی شود در تابستان نمی شود یک ساعت بدون آن دوام آورد. 

شاید هیچ خطای انسانی رخ نداده باشد و قبض ها بر اساس مصرف و پلکان محاسبه شده باشند؛ پلکانی که طبق عرف، هر چه کم تر باشد، یک برند برای مدیرعامل برق استان در بعد کشوری محسوب می شود و می تواند بگوید من مصرف برق را کاهش داده ام؛ ولی همین برند آقای مدیرعامل، یک بلای خانمان سوز برای شهروندان آن استان و شهرستان محسوب می شود؛ استان و شهرستانی که نماینده اش هیچ اطلاعی از آن چه قبض های برق بر سر موکلینش می آورند، ندارد و شاید به این زودی ها هم اهمیت این موضوع را متوجه نشود و یا در این بلبشوی انتخاب استاندار و غیره، این موضوع را در اولویت کاری خود قرار ندهد، اما آن چه واضح است این است که مصرف برق به بازنگری اساسی در مورد تعرفه ها، عوارض، ارزش افزوده و دامنه ی پله های مصرفی نیاز دارد؛ خصوصا در شهر برازجان که علاوه بر این که درامد بسیاری از مردمانش کم تر از سطح استان است، طبق آمار و اطلاعات هواشناسی نیز، گرم ترین شهر استان بوشهر با دمای بالای 50 درجه در طول تابستان و یکی از گرم ترین شهرهای کشور محسوب می شود و شهروندانش داغی هوا را با تمام گوشت و پوست و استخوان خود حس می کنند و البته به نظر می رسد حل مشکل این مردم داغ دیده نیز تنها به دست نمایندگان استان و به خصوص شهرستانشان امکانپذیر خواهد بود؛ نماینده ی مجلس که اگر بخواهد و رایزنی کند، قطعا می تواند مرهمی برای این مردم باشد تا شاید در سال های بعد این رشته ی دراز قبض های نجومی برق در برازجان، بگسلد؛ و یا اگر نماینده تمام توان خود را به کار بندد، شاید بتواند این قبض های نجومی را نیز در ماه های بعدی با کاهش مبلغ درج شده در قبض ها، جبران نماید!

نظرات بینندگان
حمید
|
-
|
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
سپاس فرو ان از شما فکر شهری ها بخاطر پیگیری خواسته های مردمی.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر