جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پیش‌بینی کاهش بارش پائیزی در استان بوشهر، گفت: از افزایش سطح زیر کشت محصولات در استان جلوگیری می‌شود...
کد خبر: ۳۷۹۳۳
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

فکرشهر: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پیش‌بینی کاهش بارش پائیزی در استان بوشهر، گفت: از افزایش سطح زیر کشت محصولات در استان جلوگیری می‌شود.

به گزارش فکرشهر، شاهپور رجائی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منابع آبی محدود استان بوشهر می‌طلبد که کشاورزان همکاری مناسب را در راستای بهترین استفاده از این منابع آبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف منابع آبی را دارد اضافه کرد: منابع آبی بخش کشاورزی متاثر از بارندگی‌ها به‌ویژه در فصل پائیز است که کاهش بارش‌ها می‌تواند بر آبیاری نیز اثرگذار باشد.

به نوشته ی مهر، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: در صورتی که بارش‌ها با کمبود و یا تاخیر روبرو شود، فشار بر روی منابع آبی خواهد آمد و دفعات دوره های آبیاری بیشتر می‌شود.

جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت

وی با بیان اینکه برداشت مازاد از مهمترین تبعات کمبود بارندگی خواهد بود، تصریح کرد: با کاهش بارندگی‌ها تغذیه صحیح و مناسب منابع آب انجام نمی‌شود و این موضوع تهدیدی برای سفره های زیرزمینی است.

رجائی با تاکید بر لزوم استفاده از مدیریت ریسک در شرایط کاهش بارش‌ها، ادامه داد: باید از افزایش سطح زیرکشت جلوگیری شود و الگوی کشت به گونه‌ای طراحی شود که آب کمتری برای ابتدای فصل زراعی نیاز باشد.

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی به عنوان مهمترین کشت پائیزه در استان بوشهر است، خاطرنشان کرد: این محصول به آب فراوانی نیاز دارد و برای کاهش فشار روی منابع آب زیرزمینی باید از توسعه کشت این محصول جلوگیری شود.

خشک‌شدن رودخانه اهرم

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر به خشک‌شدن کامل رودخانه اهرم اشاره کرد و افزود: این رودخانه تامین کننده شبکه آبیاری اهرم بوده است که خشک شده است.

وی به تامین یک دور آبیاری باغات این منطقه از طریق آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: این دور آبیاری باعث می‌شود تا شاهد وارد شدن فشاری مضاعف بر روی منابع زیرزمینی باشیم.

آب اراضی زراعی شبانکاره تامین نمی‌شود

رجائی با اشاره به اینکه ذخیره سد رییسعلی دلواری به کمتر از ۱۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است، تصریح کرد: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها و کاهش آبگیری سد رئیسعلی امکان تامین آب به اراضی زراعی محدوده شبکه شبانکاره وجود ندارد.

وی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی حجم آبیاری باغات خبر داد و گفت: کشاورزان در دور سوم آبیاری خود باید همین حجم آب را به درستی مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با تاکید بر اینکه کاهشی در زمینه تولید آب شرب نخواهیم داشت، اظهار داشت: استفاده از الگوی صحیح مصرف در همه شرایط مورد تاکید است.

نظرات بینندگان
سید
|
-
|
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کدام محدودیت رو فرمودند آقای رجایی پس خبر ندارند که سطح زیر کشت گوجه امسال چقدر بیشتر از پارسال شده و جهادکشاورزی و آب منطقه مشخص نیست چه زمانی می خواهند از خواب خرگوشی بیدار بشن.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر