شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با حضور مسوولین قضایی استان و دشتستان و مدیریت بانوی دشتستانی؛
به گزارش فکرشهر، ایجاد این دفاتر الکترونیک قضایی از سال 92 در کشور آغاز شده و با وجود گذشت 4 سال، در استان بوشهر تنها یک دفتر تاسیس شده بود که امروز ـ سه شنبه، 2 آبان ماه 1396 ـ دومین نوع از این دفاتر با حضور رییس کل دادگشتری استان، رییس دادگستری شهرستان دشتستان و رییس و پرسنل این دفتر، در برازجان افتتاح شد...
کد خبر: ۳۸۴۲۰
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱

فکرشهر: دفاتر الکترونیک قضایی یکی از خدماتی است که برای سهولت کار شهروندان و جلوگیری از مراجعه ی مکرر شهروندان برای ثبت دادخواست و شکواییه در دستگاه قضایی طراحی شده است؛ دفاتری که می تواند با ارایه ی خدمات مختلف قضایی، حضور مردم در دستگاه های قضا را به حداقل کاهش دهد.

به گزارش فکرشهر، ایجاد این دفاتر الکترونیک قضایی از سال 92 در کشور آغاز شده و با وجود گذشت 4 سال، در استان بوشهر تنها یک دفتر تاسیس شده بود که امروز ـ سه شنبه، 2 آبان ماه 1396 ـ دومین نوع از این دفاتر با مدیریت یک بانوی دشتستانی و با حضور رییس کل دادگستری استان، رییس دادگستری شهرستان دشتستان و رییس و پرسنل این دفتر، در برازجان افتتاح شد.

علی جمادی ـ رییس کل دادگستری استان بوشهر ـ در این آیین، به اهمیت استفاده از فناوری های نوین در دستگاه قضا اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه «نباید از مردم عقب تر باشیم»، افزود: دستگاه قضایی به منظور تسهیل دسترسی مردم به عدالت قضایی و این که کارها به نحو بهتر و قانونی تر انجام شود، مبادرت به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک کرده است. 

وی گفت: هر چند این دفاتر خصوصی هستند اما تشکیلات قضایی و معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه روی فعالیت این دفاتر نظارت کامل دارند.

جمادی، مراجعه ی مردم برای ثبت شکواییه، اظهارنامه و امثالهم به این دفاتر را عاملی برای جلوگیری از اطاله ی دادرسی و طرح صحیح درخواست های مراجعین هم در دعاوی کیفری و هم دعاوی حقوقی عنوان کرد و گفت: در این دفتر، تخصص های لازم وجود دارد و افراد به کار گمارده شده، متخصص امور قضایی خاص هستند و با راهنمایی هایی که انجام می دهند، از ارایه ی ناصحیح دعاوی جلوگیری می کنند.

وی تاکید کرد: در ابتدای ورود کارکنان این نوع دفاتر به مرحله ی ارایه ی خدمات، آموزش های لازم و تخصصی با هماهنگی معاونت های آمار و فناوری و منابع انسانی دادگستری و توسط خود دادگستری استان به آن ها داده می شود و در طول کار نیز، آموزش های ضمن کار به صورت بازرسی هایی که از اینگونه دفاتر صورت می گیرد؛ و یا به صورت دوره های ضمن خدمت به ان ها داده خواهد شد.

حسین عزمی ـ رییس دادگستری شهرستان دشتستان ـ نیز در این آیین، بر نظارت دقیق فعالیت های این دفتر تاکید کرد و گفت: ضوابط و مقرراتی که حاکم بر این دفاتر است، بایستی بر طبق دستورالعمل ها بوده و از طریق دستگاه قضایی حوزه شهرستان صورت بگیرد.

وی به مراجعه مردم به این دفاتر جهت انجام امور دادرسی، نیز اشاره و گفت: برخلاف اکثر کشورهای پیشرفته که سالیان متمادی است از فناوری و تکنولوژی الکترونیک قضایی در روند دادرسی استفاده می کنند، این روند در کشور ما طولانی مدت نیست و این نوع خدمات، یکی از اقدامات مهم رییس قوه قضاییه بوده است.

عزمی توضیح داد: تصویب آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی در 22 خرداد ماه سال 91 که در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم، استفاده از فناوری جدید در روند دادرسی که فلسفه ایجاد این دفاتر می باشد، یکی از اقدامات مهم رییس محترم قوه قضاییه بود و بدیهی است که عملکرد صحیح و قانونی این دفاتر هم به نفع دستگاه قضا و هم به نفع مراجعین خواهد بود.

شکوفه سادات سلیمان زاده ـ مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی برازجان ـ نیز هدف از احداث این دفتر را کمک به انجام موارد قانونی، جلوگیری از اطاله دادرسی و آسان تر شدن امور قضایی برای مردم و احقاق حق آنها عنوان کرد.

وی، ثبت دادخواست های حقوقی و ارسال آن به مراجع ذیربط قضایی، ثبت اظهارنامه و ارسال آن به مراجع قضایی سراسر کشور، ثبت دادخواست تجدیدنظر، مشاهده ابلاغات و اخذ آن، ثبت شکواییه و...، را از نمونه خدمات دفتر الکترونیکی قضایی خود برشمرد. 

 به گزارش فکرشهر، دفتر خدمات الکترونیک قضایی برازجان با مدیریت شکوفه سادات سلیمان زاده، در میدان بیمارستان برازجان، کنار شورای حل اختلاف، تاسیس شده و طبق گفته ی مدیریت و پرسنل این دفتر، همه روزه آماده ارایه خدمات قضایی به شهروندان نقاط مختلف شهرستان دشتستان می باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر