جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
برگزاری یک نشست پیرامون رقم بالای قبوض برق با پیگیری های «فکرشهر»؛
فکرشهر: عوامل افزایش قبوض برق به نقل از یک مدیر برقی/ آمار پله ای مصرف/ مبلغ های غیر منطقی عوارض و پلکان ناعادلانه ی مصرف/ مجلس با طرحی دو یا سه فوریتی این معضل را حل کند و حق مردم را بازگرداند/ قول می دهیم موضوع را به طور جدی تا حل مشکل پیگیری کنیم...
کد خبر: ۳۸۴۲۲
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

فکرشهر: وضعیت بغرنج رقم های قبوض برق و مبلغ های کلانی که در ماه های گذشته برای شهروندان دشتستانی صادر شده و همچنان نیز در حال صدور است، تا جایی پیش رفته که صدای اعتراض امامان جمعه را نیز درآورده؛ برای مثال، حجت الاسلام حمادی ـ امام جمعه ی شبانکاره ـ با گلایه از رقم های نجومی برق خطاب به مسوولین در نماز جمعه گفته «آب که نداشتیم حالا قبض برق هم باید این گونه باشد؟ کمی هم به فکر مردم باشید».

«فکرشهر» در ماه های اخیر، چندین بار به این مساله و گلایه های مردمی پرداخته، از یادداشتی اعتراضی در شماره 49  تا گزارش مفصلی در شماره 50 و صدای مخاطبین در پایگاه و کانال خبری و...؛ همچنین، سردبیر«فکرشهر»، این موضوع را با نماینده ی دشتستان به طور مفصل مطرح کرد و از وی خواست که مساله را پیگیری نموده و مشکل و دغدغه ی مردم را رفع نماید.

به گزارش فکرشهر، پیرو همین درخواست و پیگیری های «فکرشهر»، روز شنبه ـ 29 مهرماه 1396 ـ نشستی در دفتر محمدباقر سعادت ـ نماینده مردم دشتستان در مجلس ـ با حضور مسوولین استانی و شهرستانی برق، نادر آزاده، مسوول دفتر سعادت و محمد محمدزاده فرد ـ سردبیر «فکرشهر» ـ به نمایندگی از مردم و آگاه به مشکلات مطروحه، برگزار شد؛ نشستی که ابتدایش گلایه ها و شکایات مردمی و بحث پیرامون پله های مصرف برق بود و انتهایش قولی که برای پیگیری موضوع به مردم داده شد.

عوامل افزایش قبوض برق به نقل از یک مدیر برقی

یکی از حاضرین این نشست، نادر تمیمی بود. وی که معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق استان است، پیرامون رقم بالای قبوض گفت: قبول دارم که امسال مقداری افزایش قیمت برق وجود دارد ولی این افزایش در سراسر استان اتفاق افتاده است و مخصوص دشتستان نیست. امسال هم رشد ریالی داشته ایم و هم رشد مصرفی توسط مشترکین و این افزایش هم به چند عامل بستگی دارد.

تمیمی افزود: از ابتدای مرداد ماه سال گذشته مصوب شد که 10 درصد هزینه مصرف انرژی افزایش داشته باشد، ضمن این که عوارض نیز که به ازای هر کیلو وات مصرف و در جهت توسعه ی روستاها استفاده می شود، از 30 ریال به 50 ریال افزایش پیدا کرده است؛ همچنین، 10 درصدی که مصوب شده بود به هزینه اضافه شود نیز از ابتدای سال جاری محاسبه شده و معوقه یک سال گذشته در تیرماه و مردادماه روی قبوض برق مشترکین اعمال گردیده و باعث افزایش هزینه برق شده است.

وی اضافه کرد: این توضیح را هم باید بدهم که قبلا عوارض شامل مشترکین خانگی و تجاری شهری می شد، اما توسط مجلس شورای اسلامی مصوب گردید این مورد شامل مشترکین روستایی و کشاورزی هم بشود.

این مسوول برقی استان ادامه داد: بحث دیگری که باعث افزایش قبوض برق در دشتستان شده، افزایش 50 درصدی مصرف برق خصوصا در برازجان نسبت به پارسال است که علت آن را می توان گرما و آسایشی که مردم بیش از قبل به دنبال آن بوده اند، دانست.

 تمیمی پیرامون میزان مصرف هر استان نیز گفت: در کشور، با توجه به محدودیت تولید برق در ابتدای سال به ما اعلام می شود که تا چه اندازه می توانیم برق مصرف کنیم و اگر بالاتر از آن برق مصرفی استان باشد، منجر به خاموشی نوبتی می شود، به همین خاطر مجبور بودیم دما را مدام رصد کنیم و باید بگویم وضعیت دمایی در تابستان امسال بسیار بدتر از سال های قبل بود.

او با با بیان این که «ما یک شرکت تقریبا خودگردان هستیم»، افزود: شرکت توزیع برق بوشهر در بین 39 شرکت کل کشور، رتبه 35  در وصول مطالبات را دارد و تمام  بودجه های ما از وصول مطالبات صورت می گیرد و قطعا وقتی ما وصول مطالبات خوبی نداشته باشیم، نمی توانیم خدمات خوبی هم ارایه بدهیم.

معاونت فروش و خدمات مشترکین توزیع برق استان ادامه داد: استان بوشهر به عنوان استان گرمسیری 9 ماه از سال شامل تخفیف می شود، از یکم  فروردین تا سی ام آذرماه؛ و نکته ای که باید مشترکین تجاری در نظر بگیرند این است که تخفیف برای آن ها تنها 6 ماه از سال است که از اول اردیبهشت ماه تا سی ام مهرماه می باشد.

آمار پله ای مصرف

راضیه دارنگ ـ کارشناس دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات برق استان نیز در این نشست ـ گفت: هر کولر در هر ساعت بین 3 تا 6 آمپر جریان می کشد و هرچه زمان استفاده از کولر هوا گرم تر باشد، آمپر بیشتری استفاده می گردد و برق بیشتری مصرف می کند. در واقع باید گفت مصرف یک ساعت برق کولر در مرداد ماه با آبان ماه متفاوت است.

وی در پاسخ به اعتراضات سردبیر «فکرشهر» نیز گفت: وزارت نیرو پلکان مصرف را تعیین می کند و ما در استان تنها اجرا کننده آن هستیم.

دارنگ ادامه داد: پلکان را وزارت نیرو به مجلس ارائه می دهد و مجلس مصوب می کند. شرکت آب و فاضلاب نرخ مصرف را خودش تعیین می کند، اما شرکت توزیع برق چنین اجازه ای ندارد، ضمن این که وزارت نیرو برای تعیین پلکان مصرف به صورت خودسر عمل می کند و هیچ نظری از شرکت برق استان نمی گیرد.

وی افزود: ما برای خانوارهایی که چندین خانواده در یک منزل مسکونی زندگی می کنند، جهت کاهش هزینه مصرف برق، از کد چند خانواری استفاده می کنیم و مردم می توانند با مراجعه به اداره برق از این کد بهره مند شوند.

مبلغ های غیر منطقی عوارض و پلکان ناعادلانه ی مصرف/ مجلس با طرحی دو یا سه فوریتی این معضل را حل کند و حق مردم را بازگرداند

محمد محمدزاده فرد ـ سردبیر «فکرشهر»، نیز در این نشست، مشکلات مختلف مردم و گلایه های آنان، افزوده شدن عوارض و پایین بودن مصرف پلکان برق را مطرح کرد و گفت: پلکانی که از طرف وزارت نیرو در نظر گرفته شده، کاملا غیرمنطقی است. به گفته کارشناسان برق، و همینطور که خانم دارنگ هم اشاره کردند، یک کولر در تابستان هر ماه حداقل 3000 کیلووات برق می کند که دو ماه آن می شود 6000 کیلووات؛ این میزان مصرف برق، تنها برای یک کولر است، بدون سایر لوازم خانگی و قطعا هیچ خانه ای نیست که لامپ، یخچال، فریزر، تلویزیون، رایانه و... نداشته باشد و با احتساب این ها، این میزان مصرف، بیشتر نیز خواهد شد.

محمدزاده فرد ادامه داد: با این تفاسیر و بدون در نظر گرفتن مشکلات دیگر از جمله خطاهای احتمالی انسانی، کنتورهای خراب، برخی مصرف های بالای معدودی از مشترکین برق و امثالهم، این مصرف در پلکان فعلی، مبلغ بالایی را شامل می شود و باید تغییر کند.

وی، پیرامون عوارض نیز با تایید سخنان تمیمی گفت: عوارض برق در استان بوشهر به ازای هر کیلو وات مصرف، از 30 ریال به 50 ریال افزایش پیدا کرده است؛ این میزان مبلغ برای عوارض، ناعادلانه است و عوارض نباید براساس کیلووات و بدون در نظر گرفتن مناطق گرمسیر و سردسیر و به میزان مساوی و یکسان در همه ی کشور محاسبه شود و همه نباید به یک اندازه مبلغ را پرداخت نمایند.

سردبیر هفته نامه «به فکرشهر» اضافه کرد: از آن جا که جناب سعادت، نماینده مردم دشتستان پیگیر و خواستار رفع این مشکل بوده و خود ترتیب تشکیل این جلسه را داده اند، مطمئن هستم این مهم را پیگیری می کنند.

محمدزاده فرد در پایان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند با طرحی دو یا سه فوریتی این معضل را در مجلس مطرح کرده و مصوب کنند که پلکان افزایش یافته و نرخ پایین بیاید و البته این مهم از قبوض اردیبهشت نیز اعمال گردد تا حقوق ضایع شده مردم به آن ها باز گردانده شود.

قول می دهیم موضوع را به طور جدی تا حل مشکل پیگیری کنیم

نادر آزاده، مسوول دفتر نماینده مردم دشتستان، آخرین شخصی بود که در این نشست، پس از بررسی مسایل مطرح شده، به جمع بندی موضوع پرداخت و با بیان این که «واقعا هزینه ها از توان مردم جهت پرداخت خارج است و باید فکری در این باره صورت پذیرد»، گفت: نکات مطرح شده را یادداشت کرده و به آقای محمد باقر سعادت انتقال خواهم داد تا از طریق مجلس پیگیر حل این مشکل شوند.

آزاده اضافه کرد: جناب سعادت مصمم هستند که این مشکل مردم استان و خصوصا دشتستان که این روزها به معضل تبدیل شده است، حل شود و به مردم شریف قول می دهیم که این مهم را به طور جدی پیگیری خواهیم نمود.

هر چند اداره ی برق به هیچ وجه زیر بار مسایل نرفت و توپ مشکلات را به زمین مجلس و نمایندگان انداخت، ولی قطعا پیگیری های مردمی و رسانه ای می تواند به حل این موضوع، در استان بوشهر و به خصوص شهرستان دشتستان کمک نماید؛ مشکل و معضلی که به عزم جدی نمایندگان استان بوشهر و سایر نمایندگان استان های گرمسیر کشور با قبض های نجومی نیاز دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر