جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با حضور مقامات هسته‌ای ایران و روسیه انجام شد
فکرشهر: عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و رئیس روس اتم آغاز شد...
کد خبر: ۳۸۵۸۶
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و رئیس روس اتم آغاز شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، عملیات گودبرداری ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر با حضور علی اکبر صالحی و الکسی لیخاچف و رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در بوشهر، مدیران ارشد استانی و کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.

براساس اعلام مقامات سازمان انرژی اتمی حدود 100 هزار متر مکعب خاکبرداری از محل ساختمان واحد 2 انجام شده است، اما هنوز بخش مهمی از گودبرداری باقی مانده است که امروز (سه شنبه) این عملیات دنبال می‌شود.

 کلنگ زنی ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر  در 20 شهریور 95 انجام شد و در 23 اسفند ماه 95 عملیات خاکبرداری آغاز و تاکنون حدود 100 متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است. حجم گودبرداری فونداسیون واحد 2 (فاز اول) 220 هزار متر مکعب است که تاکنون از این مقدار 97.760 هزار متر مکعب گودبرداری انجام شده است.

صالحی

براساس اعلام سازمان انرژی اتمی قرار است اولین بتن ریزی واحد 2 مهر ماه 98 انجام شود و تاریخ تحویل واحد 2 دی ماه 1404 و واحد 3 تیر ماه 1406 خواهد بود. قرار داد ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر 10 ساله است و قرار است واحد اول طی 8 سال و واحد دوم طی 10 سال ساخته شود. پیمانکار این قرارداد شرکت اتم استروی اکسپرت است و شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران کارفرمای این قرارداد است.

 الکسی لیخاچف رئیس روس اتم برای اولین بار است که پس از انتصابش به این مقام به ایران می‌آید و برای اولین بار از ساختمان نیروگاه بوشهر بازدید به عمل می‌آورد.

آغاز عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در حالی روز سه شنبه با حضور مقامات ارشد روسی انجام می‌شود که قرار است فردا چهارشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای حضور در نشست سه جانبه رئیسان جمهور ایران،‌ آذربایجان و روسیه به تهران بیاید.

روسیه تنها کشوری بود که با وجود فشارها و تحریم‌ها علیه ایران و دشواری خاص واحد اول نیروگاه بوشهر که قبلا توسط آلمان‌ها ساخته شده بود،‌ قبول کرد تا این واحد را بازسازی و راه اندازی کند.

علی اکبر صالحی
نیروگاه اتمی بوشهر نماد همکاری راهبردی ایران و روسیه است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نیروگاه اتمی بوشهر نماد همکاری راهبردی ایران و روسیه است.

علی اکبر صالحی اظهار داشت: در راستای توسعه نیروگاه اتمی بوشهر برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و واحدهای دوم و سوم نیروگاه احداث می​ شود.

وی با بیان اینکه واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر طی هفت سال آینده تکمیل خواهد شد، اضافه کرد: انتظار می​ رود واحد سوم نیروگاه نیز طی ۱۰ سال آینده تکمیل و و بهره برداری برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روند اجرای این پروژه را مطلوب توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: عملیات اجرای واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر در حال حاضر جلوتر از روند اجرایی است.

صالحی ادامه داد: ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر غرب حرکت می​ کرد ولی غربی ها کمکی به توسعه و تکمیل این نیروگاه در بوشهر نکردند و با ورود به فناوری هسته​ای با حمایت روسیه این مهم محقق شد.

وی نیروگاه اتمی بوشهر را نماد همکاری راهبردی ایران و روسیه دانست و اضافه کرد: این پروژه به همکاری شرکت روس اتم در بوشهر اجرا می​ شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ساخت واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر ۲۰ شهریور ۹۵ آغاز شد و حالا پس از خاکبرداری محل ساخت واحد دوم نیروگاه، زمان گودبرداری محل ساخت راکتور آن رسیده است.

عملیات گودبرداری محل ساخت راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر امروز با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، آلکسی لیخاچوف رئیس شرکت روس اتم و اعضای کمیسیون انرژی مجلس، انجام شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر