پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۶۲۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸

فکرشهر: شهرستان گناوه در کرانه سواحل خلیج فارس آبان ماه هر سال با تغییرات و اتفاقات فاحش آب و هوایی مواجه می شود که یکی از آنان باد معر,ف و ویرانگر به 'لیمر' (imer) یا 'لهیمر' (lehimer) است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، باد لهیمر از مهم ترین باد سالانه این منطقه ساحلی به شمار می آید و تاریخ زمانی که صیادان و ملوانان در انتظار وقوع آن هستند، بطور معمول بین 10 تا 20 آبان ماه هر سال است.

این باد که ویژه خلیج فارس و تابع جریانات آب و هوایی این ناحیه است، باعث خطرناک ترین و در عین حال مهلک ترین حادثه دریایی می شود که در برخورد با آب دریا گرداب های شدیدی ایجاد و دریا را هم همزمان به شدت متلاطم و مواج می کند و سپس به خشکی می رسد.

مدت زمان وزش این باد درهر نقطه کوتاه و کمتر از نیم ساعت است و به دنبال خود بارش باران را دارد که بلافاصله، هوا از حالت طوفانی خارج می کند.

باتوجه به اینکه لیمر، به صورت گردباد است با وقوع آن درصورت بی توجهی و آمادگی نداشتن، می تواند خسارت زیادی هم بر دریانوردان در هنگام سفر های دریایی و هم در خشکی برجای گذارد.

البته دهه اول آبان ماه ناپایداری های دیگری که تمام نشانه های لیمر را داراست وجود دارد که با شدت کمتری اتفاق می افتد و نمونه آن باد 'لچزیب' است که در سالیان قبل که شناورها مجهز به سیستم راداری و الکترونیکی نشده بودند برخی ناخدایان به اشتباه این باد را لیمر تشخیص داده و پس از این باد به دریا می رفتند و در لیمر گرفتار می شدند.

بوقوع پیوستن بموقع این اتفاقات و ناپایداری ها دلیلی بر شروع فصلی خوب و رهایی از گرمای طاقت فرسای این منطقه است.

رئیس اداره شیلات گناوه نیز با هشدار به دریانوردان و دیگر شهروندان در باره وقوع باد لیمر به خبرنگار ایرنا گفت: باد لیمر به عنوان بادهای موسمی محلی در بازه زمانی 10 تا 20 آبان و در مواقعی تا پایان همین ماه به وقوع می پیوندد.

مهدی ابراهیمی افزود: باتوجه به احتمال خسارات وارده ناشی از این باد که در گذشته وجود داشته از تمامی شهروندان بویژه دریانوردان انتظار داریم مراقب و هوشیار باشند.

وی از دریانوردان اعم از صیادان و ملوانان و صاحبان شناورها خواست باتوجه به عواقب بدی که این باد می تواند در دریا بر آنان برجای گذارد در مدت 10 روز اخیر از سفر به دریا بجد پرهیز کنند.

رئیس شیلات گناوه همچنین از مردم این شهرستان خواست تا پشت بام های خود را از وسایل غیرضروری که می تواند در زمان وقوع باد لیمر خطرناک باشد پاکسازی و جمع آوری کنند.

رئیس اداره هواشناسی گناوه گفت: براساس پیش بینی های کوتاه مدت در اواخر هفته و اوایل هفته آینده وزش باد جنوب شرقی روی دریا زیاد و سامانه بارشی نواحی غرب کشور و تا حدودی استان خوزستان را تحت تاثیر قرار دهد.

عباس زارع اظهارکرد: در زمان حاضر استان بوشهر از این سامانه تنها افزایش ابر را شامل می شود اما باتوجه به وقوع بادهای محلی در این استان بویژه لیمر، با عبور ابرها، در اوایل هفته آینده باید احتیاط و مراقبت های لازم توسط دریانوردان و اهالی این منطقه صورت گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر