جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۸۲۰
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: در طول نزدیک به ۳ سال گذشته، با توجه به حملات مکرر هواپیماهای ارتش عربستان سعودی به مردم بی دفاع یمن، «ارتش یمن»، «کمیته‌های مردمی» و «انصارالله»، بُرد موشک‌هایی که در اختیار داشتند را با انجام برخی اصلاحات، افزایش دادند و در اولین روز هفته جاری نیز یکی از همین موشک‌ها را به سمت ریاض شلیک کردند.

به گزارش فکرشهر، «میزان» در ادامه نوشت: ساعت ۲۱ شنبه هفته جاری (۱۳ آبان) بود که منابع نظامی یمن از شلیک موفقیت‌آمیز یک فروند موشک از نوع «برکان» به فرودگاهی در پایتخت عربستان خبر دادند. در جریان این حمله، یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، یک فروند موشک از نوع «برکان ۲ اچ» را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد واقع در شهر ریاض، شلیک کردند.

تکذیب و انتقام

پس از اعلام این خبر، رسانه‌های سعودی مدعی شدند سامانه پدافند ضدموشکی این کشور، موشک یمنی‌ها را قبل از اصابت به فرودگاه ریاض، در آسمان منهدم کرده است. اما درست چند ساعت بعد از خبر شلیک موشک یمن به خاک عربستان، جنگنده‌های سعودی به پایگاه‌های نظامی «النهدین» و «فج‌عطان» در صنعا و پایگاه «کهلان» در شهر صعده حمله کردند و این اقدام آن‌ها نشان داد که درصدد تلافی حمله ۱۳ آبان یمنی‌ها برآمده‌اند.

ادعای احمقانه

در نخستین ساعات بامداد یکشنبه (۱۴ آبان)، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی عجیب، ایران را به پرتاب موشک از یمن به سمت پایتخت عربستان متهم کرد. او در صحبت‌های خود مدعی شد «به نظر من، ایران به سمت عربستان موشک انداخته است؛ شما در این‌باره می‌دانید، درست است؟ شما دیدید که موشک پرتاب شد و سیستم‌های ما آن را از بین بردند.»

ائتلاف ناقص

ائتلاف متجاوز و ناقص سعودی در یمن نیز طی بیانیه‌ای با اعلام اینکه تمام مرز‌های زمینی، دریایی، و هوایی یمن را بسته است، با ادعایی بی‌اساس ایران را عامل اصلی حمله موشکی روز شنبه به فرودگاه ریاض دانست. این ائتلاف اعلام کرد: «نفش ایران در فرماندهی نیرو‌های انصارالله در حمله موشکی به ریاض، نشانه روشنی از اقدام جنگی است؛ بنابراین فرماندهی ائتلاف این اقدام را اقدامی نظامی و جنگی از سوی ایران علیه پادشاهی عربستان در نظر می‌گیرد.»

پاسخ فرمانده سپاه

بعدازظهر همان روز، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم ختم پدر سرلشکر سلیمانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کمک موشکی ایران به یمن اظهار داشت: «ترامپ حرف‌های غلط، بی اساس و دروغ زیاد زده است و تهمت‌های زیادی به ایران وارد کرده که این هم یکی از آن تهمت‌هاست.ما اصلا امکان انتقال موشک به یمن را نداریم. موشک‌ها متعلق به خود یمنی‌هاست که بُردش را اضافه کرده‌اند و در راستای انتقام خون شهدای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.»

موشک‌های روسی

در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه با بیان اینکه حمله یمنی‌ها به مواضع سعودی طبیعی است، گفته بود «ملت‌هایی که ابتدا تحت هجوم قرار می‌گیرند مدتی طول می‌کشد تا بتوانند توانایی‌های لازم را به دست آورند. امروز مردم یمن آرام آرام به سمت خودیابی پیش رفته‌اند و آن‌ها توانایی‌هایشان روز به روز بیشتر می‌شود. اینکه بعضا گفته می‌شود ایران به یمن اسلحه و مهمات داده است دروغی بیش نیست، یمنی‌ها از قدیم و قبل از جنگی که سعودی‌ها به آن‌ها تحمیل کنند موشک داشته‌اند، آن‌ها از گذشته تعداد زیادی موشک از روسیه گرفته بودند.»

امکان ارسال دارو هم به یمن وجود ندارد چه برسد به گلوله و موشک

در همین زمینه، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ارتش یمن برای تولید موشک‌های دوربرد خود، یک کمیته تخصصی ایجاد کرده و در این کمیته، بر روی موشک‌های موجود اصلاحاتی را صورت می‌دهد تا هم بُعد و هم دقت آن موشک‌ها افزایش پیدا کند، اظهار کرد: دقت برخورد موشک یمنی به پایگاه «ملک خالد» ریاض، موجب شگفتی کارشناسان نظامی آمریکایی و عربستانی و همپیمانان آن‌ها شده است.

وی افزود: از آنجاکه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نمی‌خواهند اعتراف کنند که ارتش یمن و انصارالله به توانایی بازدارندگی رسیده‌اند و می‌توانند موشک‌های خود را در خاک عربستان به زمین بنشانند، اتهام‌های خود را متوجه ایران می‌کنند و می‌گویند ایران این موشک‌ها را در اختیار یمن قرار دارده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف اصلی این اتهام‌زنی‌ها، جریان‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه منزوی کردن ما است، یادآور شد: کشور یمن، از سه مسیر «دریا، زمین و هوا» به کلی محاصره است و ناو‌های آمریکایی در اطراف خلیج عدن و تنگه باب‌المندب حضور دارند. با این شرایط حتی امکان ارسال دارو هم به این کشور وجود ندارد چه برسد به ارسال گلوله و موشک برای انصارالله و ارتش یمن.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد «تحرکات لبنان و استعفای حریری»، «اتهام‌زنی به ایران در جریان حمله موشکی یمن به عربستان» و همچنین «حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع حزب‌الله در سوریه»، همگی در چهارچوب توطئه‌ای جدید برای بحران‌سازی در منطقه است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر