سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۸۲۹
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶

فکرشهر: کارشناس باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ازمجموع 30 اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان گناوه تاکنون 11 اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش فکرشهر، سیدمهدی آذریان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بندر گناوه افزود: بیشتر آثار تاریخی شهرستان گناوه تپه و تل هایی هستند که در گذر زمان شکل گرفته اند و باید در معرفی و آشناسازی مردم به منظور حفظ و حراست آنها از هرگونه آسیبی، برنامه ریزی و اطلاع رسانی با همکاری دستگاههای اجرایی و تشکل های مردم نهاد انجام شود.

وی اظهارکرد: شهرستان گناوه از بنادر تاریخی بسیار مهم است که در متون تاریخی به آن اشاره شده و نشان می دهد که این منطقه از هزاره های قبل میلاد تاکنون وجود داشته است.

وی گفت: پناهگاه سنگی مال قاید درسال 81 به شماره 6512، تل سنگری (برافتو) چاهبردی در سال 81 به شماره 6504، تل محد حیدر در جوار روستای تل تل در سال 80 و به شماره 4584، تل گوری در سال 81 به شماره 6510، جابرج قلعه حیدر در سال 81 به شماره 6515، تل چیتو شول در سال 81 به شماره 6509، تل تل در سال 80 به شماره 4546 و تل چغاپور و محوطه چهارروستایی نیز در روستای چهارروستایی که بتازگی شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده از مهم ترین آثار تاریخی دراین مناطق است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: در این مناطق براساس یافته های صورت گرفته تکه های سفالی و شیشه ای، ظروف لعاب دار و بدون لعاب دار فیروزه ای، سنگ و گچ، آجر و گوپال، دست بند فلزی، بقایای استخوانی و اسکلت انسان و ابزارهای سنگی بدست آمده است.

وی گفت: تپه چغاپور در روستای چهارروستایی بتازگی شناسایی و ثبت شده و باتوجه به اینکه یکی از تپه های بسیار مهم استان بوشهر است شواهد نشان می دهد که مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوران اسلامی است که آثار بدست آمده در آن بخشی تخریب و بخشی نیز سالم است.

وی بر حفاظت و نگهداری از این تپه که هم اینک ساخت و سازهای فراوانی در عرصه آن صورت گرفته تاکید کرد.

کارشناس مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و مسئول پایگاه باستان شناسی کاخ های هخامنشی دشتستان نیز از اعضای سمن ها و دیگر اقشار جامعه خواست تا نسبت به حفاظت و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و داشته های فرهنگی شهرستان گناوه همکاری کنند. 

یداله ذکاوت زاده افزود: از اعضای انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت و دیگر سمن ها انتظار داریم در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم جامعه، مطالعه و شناخت از آثار موجود تاریخی، همکاری و ارتباطی مستمر با اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر داشته باشند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر