جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۸۸۳۲
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

فکرشهر: تیرانوسوریس، گاو بزرگ اروپایی، گاو دریایی شمالی و ببر مازندران از جمله مهشورترین جانوران منقرض شده هستند.

به گزارش فکرشهر، مجله همشهری دانستنی‌ها در گزارشی درباره مشهورترین جانوران منقرض شده نوشت:

تیرانوسوریس

زمان انقراض: ۶۶ میلیون سال پیش

این دایناسور عظیم‌الجثه که گاه به اشتباه بزرگ‌ترین گوشتخوار تاریخ نامیده می‌شود، روی دو پا راه می‌رفت، وزن آن به هفت تن می‌رسید و حدود پنج متر هم قد داشت.

گوزن ایرلندی

زمان انقراض ۷۷۰۰ سال پیش

گوزن ایرلندی بزرگ‌ترین نژاد گونه خود بود. اگر چه اندازه بدن جانور خیلی بزرگ‌ نبود (حدود ۲.۵ متر) اما شاخ‌های واقعا بزرگ آن حدود ۳.۵ متر پهنا داشتند.

شیر غارزی

زمان انقراض: ۲۰۰۰ سال پیش

این بزرگ‌ترین شیر است که تاکنون روی زمین زندگی کرده است. بزرگ‌ترین فسیل‌های کشف شده آن مربوط به نمونه‌ای در آلمان است که ۲.۵ متر طول داشت و بلندی شانه‌هایش هم به ۱.۴ متر می‌رسید.

گاو بزرگ اروپایی

زمان انقراض: ۳۹۰ سال پیش

نسب این گاو مشهور منقرض شده به هند و دو میلیون سال پیش می‌رسد که با مهاجرت به سوی غرب به خاورمیانه و سپس اروپا رفت. شکار بی‌رویه این گاو در نهایت باعث انقراض این جانور شد.

دودو

زمان انقراض: ۲۸۵ سال پیش

این پرنده ساکن جزیره موریس فاقد قدرت پرواز بود و با یک متر قد، پرنده‌ای نسبتا بزرگ بود. اهمیت انقراض دودو این است که این اتفاق درست در مقابل چشمان ما رخ داد و انسان مستقیما در نابودی این جانور نقش داشت.

گاو دریایی شمالی

زمان انقراض: ۲۵۰ سال پیش

این جانور با سه تن وزن و هشت متر طول خویشاوند گاوهای دریایی کوچک‌تر خلیج فارس و از وابستگان دور فیل‌ها بود، حدود ۲۸۰ سال پیش در دریای برینگ کشف شد. مدت زمان شناخت این جانور برای بشر چندان طول نکشید؛ چرا که فاصله زمانی کشف  و انقراض آن تنها ۲۷ سال بود.

بطریق بزرگ

زمان انقراض: ۱۸۰ سال پیش

این بطریق یا (AUK) هفتادوپنج سانتیمتری سفید با پشت سیاه، تنها گونه از خانواده پافین‌ها است که تاکنون منقرض شده است. نزدیکی محل سکونت آن در شمال کانادا، ایسلند و نروژ به محل زندگی انسان‌ها باعث شکار بی‌رویه و انقراض آنها شده است.

کوآخا

زمان انقراض: ‌۱۲۰ سال پیش

زیرگونه‌ای منقرض شده از گورخر دشتی است که در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد و راه‌راه‌های کمتری از گورخر معمولی روی پوست خود داشت. بهره‌گیری از گوشت و پوست این جانور که زمانی آزادانه در دشت‌های آفریقا می‌چریدند، آنها را به مرز انقراض رساند.

گرگ تاسمانی

زمان انقراض: ۸۰ سال پیش

یکی از گوشتخواران بزرگ عصر جدید که بومی استرالیا و تاسمانی بود، شکار بی‌رویه و حمله سگ‌های شکاری از مهم‌ترین دلایل انقراض آنها دانسته می‌شوند.

ببر مازندران

زمان انقراض: ۵۰ سال پیش

این ببر که از نظر جثه سومین ببر بزرگ دنیا بود، زمانی تقریبا در سراسر ایران دیده می‌شد اما امروزه دیگر از این گوشتخوار ۲۴۰ کیلوگرمی اثری نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر