پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۸۸۹
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

فکرشهر: «اصولگرایان ‌آمدند اما با تأخیر. شبکه‌های اجتماعی اول به وسیله دیگران تسخیر شد، بعد کم‌کم اصولگرایان و چهره‌های شاخصشان. تا جایی که اخیرا احمد خاتمی، امام جمعه تهران، خبر از حضور خود در شبکه‌های اجتماعی داده است. اینستاگرام و حتی توییتر (با وجود فیلتر بودن) این روزها بدل به رسانه سیاسیون شده است و منبع بسیاری از رخدادها یا نقل‌قول‌هایی که جنبه خبری و رسانه‌ای پیدا کرده‌اند، اینستاگرام و توییتر شخصی چهره‌های سیاسی است.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما، حمید بقایی و وحید یامین‌پور از جمله فعالان خبرساز و جنجالی شبکه‌های اجتماعی‌اند. نکته مهمی که درباره حضور چهره‌های سیاسی اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، مربوط به توییتر است؛ شبکه‌ای که فیلتر است و اصولگرایان هم اصولا در طیف مدافعان فیلترینگ قرار می‌گیرند؛ با وجود این، ابایی از حضور در یک شبکه فیلتر شده ندارند. این چیزی نیست که از چشم کاربران عادی توییتر پنهان بماند. کامنت‌هایی که اصولا زیر پست‌های چهره‌های اصولگرا گذاشته می‌شود، یکی در میان پرسش از این است که «از چه فیلترشکنی استفاده می‌کنید؟ شما دیگر چرا قانون‌شکنی می‌کنید و از فیلترشکن استفاده می‌کنید؟! و... .»

ماجرای جالب‌تر درباره حضور چهره‌های سیاسی اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی مسئله بازخورد و واکنش‌هاست؛ تماس بی‌واسطه با مردم. بیشتر اصلاح‌طلبان این روزها یا بازنشسته‌‌اند یا در حوزه‌های غیر دولتی و حاکمیتی فعال‌اند و سطح ارتباطشان با بدنه اجتماعی‌شان معمولا بی‌واسطه‌تر و مستقیم‌تر از اصولگرایان بوده است. بر خلاف چهره‌های شاخص اصولگرا که عمدتا در مناصب حاکمیتی مشغول فعالیت‌اند. شبکه‌های اجتماعی امکانی برای رویارویی آنها با بدنه اجتماعی حامی یا مخالفشان را فراهم کرده‌اند. از همین‌ رو مرور کامنت‌هایی که زیر پست‌های اینستاگرامی یا توییتری اصولگرایان گذاشته می‌شود و معمولا هم تعدادش بسیار زیاد است، در نوع خود قابل‌ توجه است؛ کامنت‌هایی از نوع انتقادهای صریح تا طنز و حتی گاه هزل یا هجو. اما گاهی این تصور برای کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده که آیا اصلا اصولگرایان کامنت‌هایی را که زیر پست‌های آنها گذاشته می‌شود می‌خوانند؟ حدادعادل در یک توییت از این که امکان تبادل و تعامل بی‌واسطه او با کاربران فراهم شده ابراز خرسندی کرده بود. پاسخ‌هایی که زیر این توییت او گذاشته شده بود همه حاکی از این بود که این چگونه تعامل و تبادلی است که تا کنون حدادعادل حتی پاسخ یک کامنت را هم نداده یا حتی واکنش هم نشان نداده است. چهره‌های اصولگرایی که هم‌اکنون حساب توییتری و اینستاگرامی به اسم آنان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد عبارت‌اند از: وحید یامین‌پور، پیام فضلی‌نژاد، عزت‌الله ضرغامی، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، محسن رضایی، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا پناهیان، فواد ایزدی، احمد توکلی، مهدی محمدی، حمیدرضا بقایی، محمود احمدی‌نژاد، حمید رسایی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مسعود ده‌نمکی، محسن قرائتی، پرویز سروری، علی نیکزاد، مصطفی میرسلیم، الیاس نادران، مرتضی طلایی، مرضیه وحیددستجردی، رضا پورحسین، محمدتقی مصباح‌یزدی، احمد علم‌الهدی، عباس کعبی، علیرضا زاکانی، علی‌اکبر جوانفکر، بهروز نعمتی و... .

امام جمعه هم آمد

احمد خاتمی تازه چندروزی است وارد شبکه‌های اجتماعی شده و‌ آن‌طور که خودش اعلام کرده مدیریت آن را به افراد معتمد سپرده است. او دیروز از بازخورد مثبت این حضور گفته است. او به ایسنا  گفته است: «از حضورم در این فضا استقبال بالایی شده که برخی آن را کم‌نظیر دانسته‌اند و من نیز مدیریت فضای مجازی را به دوستان قابل‌اعتماد داده‌ام و به عنوان یک طلبه به این فضا وارد شده‌ام. بی‌تقوایی در برخی عرصه‌های فضای مجازی موج می‌زند و ازجمله نسبت به خود من هم این بی‌تقوایی انجام شده و ضدانقلاب دروغی آشکار را به من نسبت داده‌‌اند که اگر زنی در زمان شیردادن به فرزندش، موسیقی گوش دهد، آن فرزند زنازاده خواهد شد که من ده‌ها بار این گفته را تکذیب کرده‌ام اما بازهم ضدانقلاب این حرف را که از اساس کذب است از قول من نشر می‌دهند که برای پاسخ‌دادن به چنین مواردی ورود به عرصه فضای مجازی را لازم دیدم.»

خاتمی در پایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به فیلتر بودن توییتر به چه علت وارد آن شده است، گفت: «اصل حضور من در فضای مجازی که صفحه اینستاگرام، کانال تلگرامی‌ام و توییتر رسمی‌ام است برای نشر مواضع و اطلاع هم‌وطنان خارج از کشور ایجاد شده است که همان‌طور که گفتم مدیریت آن به دوستان قابل‌ اعتماد سپرده شده است و آنان نیز به من اطمینان داده‌‌اند که ملاحظات شرعی را در نظر گرفته‌اند. ما نیز تابع محض مقررات نظام اسلامی هستیم.»

برخی از اصولگرایان مانند ضرغامی یا چهره‌های رسانه‌ای‌ترشان خودشان اداره حساب‌های کاربری‌شان را در دست دارند اما برخی چهره‌های دیگر مانند رئیسی، پناهیان یا محسن رضایی احتمالا مدیریت حساب‌های خود را به فرد یا افرادی دیگر سپرده‌اند.

خبرسازان اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی

از میان اصولگرایانی که مطالبش در شبکه‌های اجتماعی بیش از همه بازخورد داشته عزت‌الله ضرغامی است. تا جایی که اخیرا خبر داده عکس نوشته‌های اینستاگرامی‌اش قرار است به کتاب تبدیل شود. انتشار عکسی از دیدارش با فرزند مهدی کروبی یا در نقد برخی رفتارهای امنیتی در حمایت از طاهره قیومی، مدیرکل ارتباطات و اطلاع‌رسانی دولت که مدتی بازداشت بود یا حتی نوشته‌هایی در نقد عملکرد شورای نگهبان یا ماجرای سپنتا نیکنام در ماه‌های اخیر او را به شخصیتی خبرساز در میان اصولگرایان بدل کرده است.

وحید یامین‌پور هم بابت توییت‌های تندوتیزش که گاه جنبه اهانت‌آمیز به خود گرفته، این روزها در شبکه‌های اجتماعی مشهور شده است. مانند پاسخ نامتعارف او به توییت شهیندخت مولاوردی که نسبت به ریختن زباله در مسیر پیاده‌روی کربلا گلایه کرده بود.

محسن قرائتی هم اگرچه مدتی است در توییتر فعال است اما حساب توییتری‌اش از زمانی مشهور شد که ماجرای آقای دوربینی پیش آمد و قرائتی از رفتارش با آقای دوربینی عذرخواهی کرد. قرائتی در توییتر بسیار فعال است و معمولا نکته‌های مذهبی- آموزشی توییت می‌کند.

حدادعادل از قدمای اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی است که نوشته‌هایش معمولا با طنز از سوی کاربران مواجه می‌شود. حدادعادل که رئیس فرهنگستان زبان هم هست اخیرا در توییتی نوشته بود: «گاهی در رسانه‌ها به فرهنگستان زبان و ادب فارسی جفا می‌شود و برخی لغاتی که مصوبه ما نیست را به طنز مطرح می‌کنند.» برخی کاربران از همین جملات توییت‌شده حدادعادل چند غلط نگارشی و زبان فارسی گرفته بودند.

آخرین توییت احمد توکلی تبریک به حسین فدایی برای سمت جدیدش بود. بازرسی دفتر مقام معظم رهبری. توکلی به او توصیه کرده بود: نسبت به شکایت‌ از نهادهای زیر نظر رهبری از قوه قضائیه تا شورای نگهبان و نمایندگان ولی‌فقیه و... حساسیت بیشتری نشان دهد.

این روزها حمید بقایی هم حسابی در توییتر و کانال شخصی‌اش فعال است. از حاشیه‌های دادگاه و زنبیل قرمزش تا نوشته‌هایی که برای نمایندگان مجلس ضرب‌الاجل تعیین می‌کند. او برای نمایندگانی که درباره اتهاماتش صحبت کرده‌‌اند مهلت‌های ٢٤ساعته و ٤٨ساعته تعیین می‌کند تا اسنادشان را منتشر کنند. معاون سابق احمدی‌نژاد اخیرا کانال جدیدی به نام زنبیل قرمز هم راه‌اندازی کرده است. ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی دو نامزد انتخاباتی سال‌های ٩٦ و ٩٢ اصولگرایان حضورشان در شبکه‌های اجتماعی جدی‌تر است. سعید جلیلی معمولا محتواهای سخنرانی‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر می‌کند. محتواهایی که رویکرد عمده آن نقد و حمله به دولت است. حساب کاربری رئیسی هم بیشتر فیلم زنده منتشر می‌کند. سخنرانی‌های او یا مراسم حرم امام رضا به صورت لایو از اینستاگرام منتشر می‌شود. علیرضا پناهیان هم در اینستاگرام بسیار فعال است. او زیاد سخنرانی می‌کند و همه آنها را به صورت زنده از اینستاگرامش منتشر می‌کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر