جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۸۹۹۱
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

فکرشهر: ثبت اولین صعود تاریخ تیم‌ ملی ایران به دور دوم جام‌ جهانی یک رویا برای همه ماست. تحقق این رویا بستگی به آسان بودن گروه‌مان و به‌ خصوص ساده شدن دو تیم سیدهای اول و دوم در گروه ایران دارد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «با پیروزی ۲ بر صفر پرو برابر نیوزیلند در بازی پلی‌آف قاره‌ای صعود به جام‌ جهانی، تکلیف سی‌ودومین تیم حاضر در پیکارهای روسیه هم مشخص شد. به این ترتیب جمع تیم‌های راه یافته به جام‌ جهانی کامل شد و همه چیز برای برگزاری قرعه‌کشی این دوره از رقابت‌ها که دهم آذرماه در روسیه برگزار می‌شود، آماده شده است. مسلما هیجان قرعه‌کشی و تعیین گروه‌ها از خود بازی‌های جام‌ جهانی کمتر نیست و از حالا همه منتظرند ببینند حدود دو هفته دیگر دست سرنوشت چه تقدیری برای تیم‌ ملی ایران در نظر خواهد گرفت. البته این بازی گوی و گلدان‌ها است اما بخش کوچکی از آن به مسائلی غیر از بخت و اقبال اختصاص داشت؛ آنجا که حضور طولانی مدت ایران در رتبه اول رنکینگ تیم‌های آسیایی فیفا باعث شد تیم کشورمان این بار به جای سید چهارم در سید سوم قرعه‌کشی قرار بگیرد و شانسش برای برخورداری از گروه آسان‌تر، کمی افزایش بیابد.

ترکیب سیدها

بر اساس اعلام فیفا، ۳۲ تیم راه یافته به جام‎‌جهانی روسیه به این ترتیب در گلدان‌ها قرار خواهند گرفت.

سید یک: روسیه، برزیل، بلژیک، آلمان، لهستان، پرتغال، فرانسه، آرژانتین

سید دو: مکزیک، انگلستان، اسپانیا، کرواسی، اروگوئه، کلمبیا، سوییس، پرو

سید سه: ایران، تونس، کاستاریکا، مصر، ایسلند، دانمارک، سنگال، سوئد

سید چهار: ژاپن، کره‌ جنوبی، عربستان، نیجریه، مراکش، پاناما، استرالیا، صربستان

طبق قوانین فیفا در قرعه‌کشی جام‌های جهانی از هیچ قاره‌ای جز اروپا دو تیم در یک گروه قرار نمی‌گیرند. از همین رو محتمل‌ترین اتفاق این است که ایران در گروه خود با دو تیم اروپایی و یک تیم از سه قاره دیگر مواجه شود. آفریقا، آمریکای جنوبی و کونکاکاف می‌توانند حریف سوم ایران لقب بگیرند که مصاف با تیم‌های صعودکننده از این قاره‌ها نیز دشواری‌های خاصی دارد.

۱۱تیمی که به ایران نمی‌خورند

در حال حاضر و با توجه به سیدبندی صورت گرفته، می‌توان مطمئن بود که ۱۱ تیم در مرحله گروهی با ایران همگروه نخواهند شد. با توجه به این که تیم‌های آسیایی در دور اول به هم نمی‌خورند، طبعا ما با چهار تیم ژاپن، کره‌ جنوبی، عربستان سعودی و استرالیا همگروه نمی‌شویم. به اینها باید هفت تیم دیگر حاضر در سید سه را هم اضافه کنیم که عبارتند از: تونس، کاستاریکا، مصر، ایسلند، دانمارک، سنگال و سوئد.

یکی از این ۴ تیم به ما می‌خورند

در نقطه مقابل اما قطعا یکی از چهار تیم غیر آسیایی حاضر در سید چهار با تیم‌ ملی کشورمان همگروه خواهند شد. در گلدان چهارم تیم‌های نیجریه، مراکش، پاناما و صربستان حضور دارند و به نظر می‌رسد این که چه تیمی از این گلدان بیرون بیاید برای ایران به‌ شدت سرنوشت‌ساز خواهد بود. مثلا پاناما تیمی است که اخیرا در یک بازی دوستانه مغلوب تیم کشورمان شد اما نیجریه به تازگی تیم‌ ملی آرژانتین را البته بدون مسی با چهار گل شکست داد و برای همه دنیا خط و نشان کشید. به علاوه ایران و نیجریه در جام‌ جهانی قبلی نیز همگروه بودند و شاید تکرار این اتفاق جذابیت چندانی نداشته باشد. در مجموع می‌توان از پاناما و مراکش به‌ عنوان قرعه‌های خوب و از نیجریه و صربستان به‌ عنوان قرعه‌های سخت این گلدان یاد کرد.

سخت‌ترین و آسان‌ترین گروه

البته که ملاک‌ها در مورد دشواری و آسانی گروه احتمالی ایران در جام‌جهانی کاملا سلیقه‌ای و شخصی است، اما اگر صرفا به رنکینگ فیفا استناد کنیم، سخت‌ترین و ساده‌ترین گروه‌های ممکن به این ترتیب ارزیابی می‌شوند.

گروه دشوار: آلمان تیم اول رنکینگ به‌ عنوان سرگروه، اسپانیا تیم هشتم رنکینگ و نیجریه تیم ۴۱ رنکینگ فیفا

گروه آسان: روسیه تیم شصتم رنکینگ و میزبان جام‌جهانی، کرواسی تیم ۱۸ رنکینگ از سید دو و پاناما تیم ۶۴ رنکینگ

یک رویا

ثبت اولین صعود تاریخ تیم‌ ملی ایران به دور دوم جام‌ جهانی یک رویا برای همه ماست. تحقق این رویا بستگی به آسان بودن گروه‌مان و به‌ خصوص ساده شدن دو تیم سیدهای اول و دوم در گروه ایران دارد. مثلا این طور که از این دو گلدان با لهستان و پرو مواجه شویم. با این وجود شاید خیلی از ایرانی‌ها دوست دارند حالا که ما به جام‌ جهانی رسیده‌ایم، حداقل یک بازی با تیم بزرگ در قواره‌های آرژانتین داشته باشیم. در این میان بهترین فرمول برای این که هر دو هدف برآورده شود این است که ما در یک گروه ساده قرار بگیریم و به آسانی از آن صعود کنیم، سپس در مرحله بعدی طعم تقابل با یک تیم بزرگ دنیا را بچشیم. این عالی نیست؟»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر