پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی/ گزارش مردمی «فکرشهر» از پیاده روی ولایت در برازجان:
فکرشهر: کم کم از خیل جمعیت در ابتدای مسیر کم می شد و زائران در پیچ جاده ناپدید می شدند و به سمت امام زاده ای می رفتند که  اسم و حضورش با وجودشان عجین شده. شاهزاده ابراهیمی که کودکان شهر، قبل از این که نام بسیاری از مکان ها را یاد بگیرند با آن آشنا شده و نامش را از بر می شوند. حالا با پای پیاده...
کد خبر: ۳۹۰۰۶
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۹

فکرشهر ـ الهام راسخی: پاها اعضای مهمی هستند. آنها پنج انگشت دارند که هیچکدام هم اندازه و شکل یکدیگر نیستند اما کاملا با همدیگر هماهنگند. درست است که از عقل دستور می گیرند اما گاهی هم خودشان به تنهایی راه می افتند و بدون اینکه تو بخواهی هرجا که بخواهند تو را می کشانند و با خودشان می برند و وقتی به خودت می آیی می بینی که ساعت ها بدون دلیل راه رفته ای اما سر آخر جایی می ایستند که تو می توانی آن جا تمام خستگی ها و دل مشغولی هات را بریزی و خالی و سبک برگردی. 
امروز هم از همان روزها بود. صبح روز آخر صفر. دو ماه پرغمی که انتهای آن به اوج خود می رسد و با اربعین، رحلت پیامبر بزرگوار، امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) به پایان می رسد.

از هفته ها قبل برای چنین روزی برنامه ریخته شده و موکب ها در مسیر «شاهزاده ابراهیم»، امام زاده ای که برای مردم دشتستان، خاصه برازجان، حکم تفرجگاه و زیارتگاه و شب نشینی و مهمانی ها را یک جا در خود دارد، برپا شده اند. صبح زود است و آفتاب دارد کم کم بلند می شود. پیاده روی از پل دره ی آردو شروع می شود و تا حرم شاهزاده ابراهیم خاتمه می یابد. دسته دسته مردم در سکوت روشن صبح حرکت می کنند. خبری از صدای ماشین و موتور نیست. اگر چشمان تیزبینی داشته باشی می توانی آشناهای زیادی ببینی. دوستان قدیمی که سال ها از دیدارشان می گذرد. از هر گروه و طبقه اجتماع با هر تیپ و شخصیتی که گاهی متعجبت می کنند. آن وقت است که می فهمی، دین تنها سایه ایست که می توان همه مردم را زیر آن جمع کرد. پیرمردها، زنان میانسال، بچه های شیرخوار، پسران دبیرستانی، دختران ده و پانزده سال، همسرانی که عاشقانه دست هم را محکم گرفته و گام برمی داشتند، کسانی که با گروه دوستانشان آمده بودند، خانواده ها، زوج هایی که سال ها از پیوندشان می گذشت، بچه های کوچکی که نیمه خواب آلود دست در دست والدینشان قدم برمی داشتند، همه و همه گویی انتخاب شده بودند. انگار صبح زود دستی تک تک آن ها را از خواب بیدار کرده و راهیشان کرده بود.

تند تند قدم برمی داشتند و من را همراه خودشان می بردند. از خانم ۵۴ ساله ای که همراه فرزندانش مسیر را طی می کرد، نیتش را برای پیاده روی جویا شدم؛ گفت: برای احترام به امام رضا(ع)  و شاهزاده ابراهیم چون نتوانستیم کربلا بروم، دوست داشتم که به اینجا بیایم اگر خدا قبول کند.

می ایستم و به سمت خانم دیگری می روم. ۳۵سال دارد. می گوید: احساس خوبی دارم و به نیت حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) آمده ام. همین طور که قدم برمی دارد ادامه می دهد: خیلی دوست دارم بروم کربلا اما نصیب نمی شود. از او جدا می شوم و به سمت سه دختر جوان می روم که در نگاه اول از حضورشان تعجب کردم. هر سه ۲۵ سال داشتند. یکی از آن ها گفت: حس خیلی خوبی دارم. حساب می کنم که داریم به مشهد می رویم. چندین سال است که پیاده روی می آییم. خیلی دوست دارم پیاده روی اربعین هم بروم اگر امام رضا (ع) امضا کند که عالی است. از من جلو می زنند. به آقای ۶۰ ساله ای می رسم. می گوید سه سال است که پیاده روی می آیم. پیاده به کربلا هم رفته ام. همه ی این ها به خاطر لبیک به اهل بیت است. 

به دختر ۱۸ساله ای می رسم؛ می گوید امسال تصمیم گرفتم با خانواده بیایم. کربلا نرفته ام. از نیتش برای حضور در پیاده روی ولایت می پرسم، ساکت می شود و می رود. 
دو خانم مسنی که با هم راه می رفتند نیز، نیت حضورشان را سلامتی امام زمان (عج) عنوان کردند و رفتند. خانم مسن دیگری را دیدم که لنگ لنگان راه می رفت. سنش را که پرسیدم گفت ۵۵ سال دارد. همین طور که راه می رفت برای شفای بیماران و به سلامت رسیدن مسافران دعا می کرد. دستی بر شانه ام گذاشت و گفت خدا حاجت تو را هم بدهد.

دو مرد مسن، یکی ۶۰ و دیگری ۶۵ ساله، چالاک قدم برمی داشتند. انگیزه شان را زیارت شاهزاده ابراهیم به نیت زیارت امام رضا (ع) خواندند و گفتند اصلا احساس نمی کنیم که ۶۰ سال داریم. پارسال هم پیاده روی شرکت کردیم که اثرات مثبتش تا امسال باقی بود.

پدری با دو فرزند کوچکش آرام می رفتند. به آن ها نزدیک شدم و گفتم بچه ها اذیت نمی شوند صبح زود بیدارشان کرده اید؟ گفت خودشان صبح زود بیدار شدند و خواستند که با من بیایند. 
آقای ۳۰ساله ای هم گفت: حس عجیبی است؛ چیزی که ما را می کشد امام رضا (ع) است. به سمت آقای دیگری می روم؛ ۴۸سال دارد و می گوید ان شااالله که بتوانیم راه شهدا را ادامه بدهیم و شیعه را زنده نگه بداریم. ما که نتوانستیم به مشهد برویم، حداقل با آمدن به اینجا با امام زمان(عج) همدردی کنیم. 

به سمت سه پسر جوان رفتم. ۱۹و ۲۰ساله بودند. یکی از آن ها گفت: امسال اربعین کربلا بودم. همان حسی که آن جا و به امام حسین(ع) داشتم این جا هم دارم. آقای ۴۹ساله ای هم گفت: نیت را که نمی شود گفت. دو سال است که پیاده روی شاهزاده ابراهیم می آیم. تا به حال کربلا نرفته ام و امیدوارم امام زمان ظهور کند و مردم سلامت باشند.

کم کم از خیل جمعیت در ابتدای مسیر کم می شد و زائران در پیچ جاده ناپدید می شدند و به سمت امام زاده ای می رفتند که  اسم و حضورش با وجودشان عجین شده. شاهزاده ابراهیمی که کودکان شهر، قبل از این که نام بسیاری از مکان ها را یاد بگیرند با آن آشنا شده و نامش را از بر می شوند. حالا با پای پیاده به نیت پیاده روی کربلا به زیارت آن می روند. زیارتی که به قول مادربزرگ ها از قبل تعیین شده و تعدادش برایت نوشته شده است؛ مثل مسلمان شدن و مثل شیعه شدن؛ برای همین است که از هر که علت حضورش را می پرسیدم، ساکت می شد؛ چون از قبل انتخاب شده اند؛ چون پاها خودشان می دانند که کجا می روند.

نظرات بینندگان
اولین باران پائیزی و تدبیر شورای شهر
|
-
|
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۳
تابستان داغ و طولانی و طاقت فرسا که، کوله بارش را بر می‌دارد و راهی آنسوی دریاها میشود و جای خود را به پائیز برگ ریز خاطره انگیز میسپارد و، گرمای کشنده و جانسوز تموز که رخت بر می‌بندد و راه در می نوردد و لنگان به صحراهای گرم و دور وزان میشود، هوای سنگین و خشن جهنمی طاقت کش که میرود تا نسیم سبک و لطیف و جانبخش آذری جان زنده دلان را به نوازش بنشیند، و مشتاقان را به وجد بیاورد، زمان بیرون آمدن مورچه های بالدار از لانه و سوراخ ها و پرواز در فضای باز و وقت بال گشودن و چرخ زدن آزاد پرندگان در آسمان فراخ و عشقبازی و جولان در طبیعت
اولین باران پائیزی که میبارد، ذوق کوهروی در دل علاقمندان به کوه و طبیعت زنده و بیدار میشود و شوق و هوس رفتن به کوهستان و دامان طبیعت در سر هواداران با ذوق راه می یابد و دیگر، روزهای تعطیل را در خانه قرار نمبگربند.
در چنین هنگام فرخنده و خجسته ای، وقت آن است که واحد اتوبوس رانی شهرداری هم فرصت را دریابد و خود را با جوش مردم و جوشش و رستاخیز طبیعت منطفه هماهنگ کند و راهی به سوی تفرج گاه ها و مکان های تفریحی بگشاید و در روزهای تعطیل و آدینه هر هفته، جهت رساندن علاقمندانی که و مشتاقان عازم کوه و روستای گردشگری ننیزک و پارک جنگلی سرکره هستند، تدبیری بیندیشند و سرویس های مخصوص ایاب و ذهاب راه اندازی نماید
ورزش پیاده روی و پیاده روی سلامت
|
-
|
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
ورزش پیاده روی و پیاده روی سلامت آنطور که مقامتات بهداشتی اعلام کرده اند، حدود سی درصد مردم ( و بیشتر زن ها ) دچار نوعی افسردگی هستند. یکی از راه های مقابله با افسردگی ورزش است. از فواید بسیار ورزش یکی هم کمک به ترشح هورمون های شادی در بدن است. تقریبا در همه ورزش های امروزین چند نفر ورزشکار نخبه یا حرفه ای برای کسب مقام و امتیاز برتر و در سطح قهرمانی،با یکدیگر به رقابتی سخت و شدید می پردازند و بقیه مردم هم سیاهی لشکر و بدون هیچ گونه فعالت ورزشی، در سالن های سرپوشیده و یا بیرون میادین ورزشی و یا در خانه های خود پای تلویزیون نشسته یکجا، و بعضا با استرس زیاد، نظاره گر و شاهد کلنجار رفتن آنها با یکدیگر و یا با طبیعت و وسائل دیگر هستند و هیچ تحرکی از خود نشان نمیدهند ؛ فوقش اینکه سوت بزنند و فریاد بو هورا بکشند و با خشم یا از سر حسرت مشت بر زمین بکوبند که نه تنها سودی برایشان ندارند، بلکه هورمون های زیان اور هم در بدن شان ترشح میشود. در برخی از کشورها ورزش های دستجمعی بزرگ چند ده هزار نفره که در آن ها مردم زیادی شرکت می کنند مرسوم است؛ مثل دو ماراتن که شمار شرکت کنندگان گاهی به بالای چهل پنجاه هزار نفر یا بیشتر هم میرسد. از میان ورزش های گروهی و همگانی در شهر ما، ورزش کوهروی و پیاده روی همگانی در مسیر های نه چندان دشوار سابقه و زمینه چندین ساله دارد و از سوی مردم عادی بخوبی استقبال میشود. بجاست که به این ورزش دلپذیر توجه شود و ترویج و رونق داده شود و هر چند هفته یکبار ،در ایام مساعد سال با کمک گروه ها و هیئت های مختلف ورزشی و مردم علاقمند و همکاری شورا و شهرداری و... در مسیر های کوتاه تر انجام شود. ورزش فقط نیاز جوانان نیست ، تمام گروه های سنی برای حفظ سلامتی و داشتن روحیه سالم و با نشاط به ورزش نیاز دارند. بزرگسالان و سالمندان هم که بیش از گروه های دیگر سنی در معرض ابتلا به بیماری های غیر واگیر مثل پرفشاری خون، دیابت، چربی و کلسترول بالا، تصلب شرائن شرائن و بیماری های قلبی عروقی....قرار دارند، باید ورزش کنند و چه ورزشی اسان تر و سالم تر و بی خطر تر از ورزش نشاط آور پیاده روی در جموع. در این ورزش ساده میتوان روش های درست و اصولی راه رفتن صحیح را آموزش داد و یاد گرفت و تجارب زیادی از جنبه های مختلف ذخیره کرد و تمرین خوبی برای سازماندهی های برنامه های بزرگ تر در مواقع بحران ها ی طبیعی است .... در پیاده روی سال گذشته مادر بزرگ 80 ساله ای تمام مسیر را از برازجان تا امامزاده ابراهیم بدون کمک دیگران پیاده طی نمود ع .
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر