جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نماینده دشتی و تنگستان در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: سید کمال الدین شهریاری را می توان باسابقه ترین نماینده مردم استان بوشهر در مجلس دهم دانست؛ مردی که در دوره های سوم و چهارم هم تجربه ی حضور در مجلس را داشته و اکنون آمده تا طرح های سال های دور خود را به اتمام برساند...
کد خبر: ۳۹۲۲۷
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

فکرشهر: سید کمال الدین شهریاری را می توان باسابقه ترین نماینده مردم استان بوشهر در مجلس دهم دانست؛ مردی که در دوره های سوم و چهارم هم تجربه ی حضور در مجلس را داشته و اکنون آمده تا طرح های سال های دور خود را به اتمام برساند.
وی که نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس دهم است، در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»، به برخی سوالات ما پاسخ گفت.

ـ جناب شهریاری؛ با توجه به اعتقادات وزیر جدید نیرو راجع به سدسازی، فکر می کنید روند اجرای سد باهوش چگونه پیش خواهد رفت؟
سد باهوش خوشبختانه در این یک سال و چند ماهی که از حضور من در مجلس گذشته، پیشرفت خوبی داشته و مصوباتش را از شورای اقتصاد و کمیسیون ماده 23 دولت گرفته است و بنابراین راه برای اجرای پروژه هموار شده است و اگر بتوانیم در بودجه سال آینده تامین اعتبار کنیم، عملیات اجرای آن آغاز می شود.

ـ آب سد باهوش برای شرب مصرف می شود یا کشاورزی؟
 آب سد باهوش کیفیتش برای آشامیدن مناسب نیست ولی سد خاییز که عملیاتش شروع شده، آب شرب هم تامین می کند.

ـ فکر می کنید این دو سد مشکل آب دشتی و تنگستان را حل می کنند؟
تنگستان حتما حل می شود ولی دشتی خیر؛ برای دشتی سدهای باغان و دشت پلنگ و قیزقلعه را در دستور کار داریم و کار سد باغان و دشت پلنگ با منابع و فاینانس خارجی شروع شده است و قیزقلعه هم دارد با منابع داخلی شروع می شود و یک سد کاردنه کوچک هم برای آب خورموج است که کارهایش از سال آینده شروع می شود.

ـ آقای دکتر، چرا بازسازی شنبه و کاکی و خرابی های مناطق زلزله زده دشتی هنوز به پایان نرسیده و ما هنوز شاهد ویرانی ها در این مناطق هستیم؟
بازسازی تعریف خاصی دارد. در تعریفی که دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده داشته، تقریبا کار خود را تمام شده تلقی می کند، یعنی وام ها را پرداخت کرده و بنیاد مسکن هم آمده و خرابی ها و اصلاح معابر و زیرساخت ها را انجام داده، منتهای مراتب، شهر شنبه، متاسفانه به دلیل کوچک بودن شهر و نبود منابع درآمد شهری، نمی تواند آن طور که باید و شاید چهره ی خود را به عنوان یک چهره ی شهری پیدا کند و این یکی از مشکلات شهرهای کوچک ماست. شهرهای 3 تا 4 هزار نفری آن درآمد کافی را از درون خود ندارند که بتوانند یک مقدار سیما و مبلمان شهری را ارتقا دهند و کمک های دولت هم در اقلام خاصی داده می شود، برخی از دیگر اقلام باید فقط از منابع خود شهر تامین شود و برخی شهرهای کوچک به علت کمبود منابع، نمی توانند آن طور که باید و شاید منابع خود را تامین کنند.

ـ با این دیدگاه، شما مخالف تبدیل شدن روستاهای بزرگ به شهر هستید؟
من می گویم الزامات شهر شدن متاسفانه آن چه که در قانون و ضوابط کشوری آمده که فقط آستانه ی جمعیتی را برای شهر شدن در نظر می گیرد، کافی نیست؛ شهر شدن یک سری الزاماتی دارد که اگر این الزامات فراهم نشود فقط با این که جمعیت به یک آستانه برسد کفایت نمی کند، شهرهایی مثل آباد، بادوله و شنبه، هنوز اقتصادشان بر پایه ی کشاورزی است و اقتصاد کشاورزی مخصوص روستا است و شهر باید اقتصادش بر پایه خدماتی و صنعتی باشد ولی متاسفانه در این شهرهای کوچک، خدمات و صنعت رشد نکرده و چهره همان چهره های روستایی است.

ـ شما برای دوره ی بعد هم کاندیدا می شوید؟
از الآن تصمیمی قاطعانه ندارم و هنوز نمی توان در این باره صحبت کرد.

ـ سوال را از این جهت پرسیدم که شما، طرح هایی داشته اید که در دوره های سوم و چهارم که در مجلس حضور داشتید، آغاز کردید ولی پس از آن، طرح ها بر زمین ماند. حالا هم طرح هایی را آغاز کرده اید و اگر می خواهید به سرانجام برسد، باید دوره ی بعد هم باشید چون ممکن است نماینده ی بعد از شما این موضوعات را پیگیری نکند. 
برای احیای آن طرح های زیرساختی و زیربنایی که اهم آن ها سدها و امور زیربنایی هستند، دارم تلاش می کنم که آن ها را به جاهایی برسانم. اگر بتوانم در این 4 سال آن ها را به نتیجه برسانم، شاید دیگر نیازی به ادامه ی حضورم در 4 سال بعد نباشد.

ـ واگر نرسیدند؟
اگر مردم باز هم بخواهند که در خدمت شان باشم شاید ادامه دهم.

ـ یک سوال هم درباره اتوبان اهرم به برازجان داریم. این اتوبان را پیگیری کرده اید و آیا قرار است در این باره کاری انجام شود؟ هفته های گذشته هم اعتراضاتی نسبت به آن صورت گرفته بود.
اعتراضات خاصی نبود و بیشتر یک سوء تفاهم بود. پارسال خوشبختانه موفق شدم این قطعه ـ اتوبان اهرم به برازجان ـ را در کریدور جنوب ـ جنوب قرار دهم. کریدور جنوب ـ جنوب، از مرز پاکستان به مرز عراق معروف می باشد، و بنابراین چهارخطه کردن مسیر اهرم ـ برازجان در دستور کار دولت قرار گرفته و دارد عملیاتی و اجرایی می شود. منتها بحثی که هفته های گذشته رخ داد، سر این بود که این چهارخطه به صورت کمربندی از خارج شهر اهرم عبور کند یا بیاید داخل شهر اهرم که قبلا قرار بود فقط از خارج شهر عبور کند، منتها الان دو گزینه داریم که گزینه اول این است که از داخل شهر عبور کند و سپس به صورت کمربندی از خارج شهر نیز عبور کند.

ـ یعنی دو شاخه می شود؟
دو شاخه می شود. یک شاخه اش از داخل شهر عبور می کند و دوباره خارج شهر به هم وصل می شوند.

ـ جناب شهریاری، شما هم مخالف یکسری افراد برای انتصاب در استانداری بوشهر بودید؟
بله.

ـ استاندار کنونی چطور؟
ایشان جزو لیست پیشنهادی ما بودند و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم موفق باشند.

ـ اولویت شما بودند؟
اولویت خیر ولی به دولت هم گفته بودم هر کسی را انتخاب کنند برای من به عنوان گزینه ی برتر محسوب می شود.

ـ شما استیضاح وزیر کشور را امضا نمی کنید؟
تا الان که نکرده ام.

ـ ممکن است بعدا امضا کنید؟
فکر نمی کنم.

ـ سایر وزرا چطور؟ وزیر کار و وزیر آموزش و پرورش؟
نمی شود گفت حتما امضا می کنم یا حتما امضا نمی کنم. بستگی به نوع عملکرد آن ها دارد. هر موقع احساس بکنیم عملکرد یک وزیر ضعیف است، ممکن است استیضاحش را امضا کنیم و اگر احساس کنیم که عملکردش مورد قبول است ممکن است امضا نکنیم. از قبل نمی توانیم تعهد دهیم که امضا می کنیم یا نمی کنیم.

ـ سپاس. به عنوان سوال آخر، «فایز» اهل کجاست؟
{باخنده} با تقسیمات جدید کشوری که صورت گرفته، اهل دیر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر