پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در گفت و گوی اختصاصی معاون بهداشتی وزیر بهداشت با «فکرشهر» مطرح شد:
فکرشهر: علیرضا رییسی، که از سال 92 ریاست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را بر عهده داشت، در شهریورماه 96 به عنوان معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد. وی در گفت و گو با «فکرشهر»، برخی سوالات خبرنگاران ما را پاسخ گفت...
کد خبر: ۳۹۲۴۳
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

فکرشهر: علیرضا رییسی، که از سال 92 ریاست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را بر عهده داشت، در شهریورماه 96 به عنوان معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد. وی در گفت و گو با «فکرشهر»، برخی سوالات خبرنگاران ما را پاسخ گفت.

ـ آقای دکتر؛ برنامه ی دولت دوازدهم برای طرح تحول نظام سلامت چیست؟ 
 طرح تحول در این دوره ی دولت دوازدهم هم با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد ولی برخی از بسته هایی که ذیل طرح تحول تعریف شده اند، که تاکتیک های اجرایی می باشند، دارند ارزیابی می شوند و اگر نیاز به اصلاح باشد، اصلاح می شوند. اصلاح ان ها هم سه رویکرد دارد؛ اول این که آن چیزی که به نفع مردم است تقویت شود، دوم آن چه که به نفع جامعه ی پزشکی است اصلاح و تقویت شود و سوم هم بحث سلامت است و بحث خیلی بحث مهمی است که در این دوره در بحث مدیریت هزینه ها داریم رویش کار می کنیم. از اولویت های بهداشت و درمان در بحث بهداشت که حوزه ی خود من است نیز، بحث پرونده های الکترونیکی و نظام ارجاع و پزشک خانواده است و رویکرد تقویت شده ای هم که این دوره اجرا خواهد شد، بحث اجتماعی کردن نظام سلامت است و این که بتوانیم مردم را توانمند کنیم که سطح سواد سلامت بالاتر برود و بحث خودمراقبتی را جدی بگیریم که مردم خیلی از کارها  در حوزه ی مراقبت و پیشگیری را خودشان آموزش ببینند و بتوانند انجام دهند. این رویکردهای کلی است و پایداری منابع هم رویکرد دیگری است که ان شااله انجام خواهد شد. به طور خلاصه این که طرح تحول نظام سلامت را با قدرت ادامه خواهیم داد ولی بازنگری هم در راستای بهتر شدن برای مردم و بهبود کیفیت و ارتقای خدمات و بهینه کردن انرژی هایی که صرف می شود، انجام خواهد شد.

ـ خیلی هم خوب. سوال دیگرم این است که در دولت یازدهم به بخش درمان خیلی خوب توجه شد ولی در بخش بهداشت خیلی توجه نشد و اقدامات انجام شده هم ملموس نبود، برای این بخش چه برنامه هایی دارید؟
البته در حوزه ی بهداشت در دولت یازدهم اقدامات زیادی انجام شد که اگر بخواهیم مقایسه ای بگوییم، به اندازه ی دو دهه ی قبل در این سه سال در بخش بهداشت زیرساخت ایجاد شد و توسعه یافت، مثلا بازسازی مراکز سلامت، خانه های بهداشت، بازسازی مراکز درمان و از سوی دیگر اضافه شدن 1300 کارشناس تغذیه در مراکز سلامت سراسر کشور، 1600 کارشناس بهداشت روان، مراقبین سلامت، توسعه زیرساخت ها و نوسازی و تجهیز مراکز و کامل شدن خدمات و سرویس در حوزه پزشکی.
در همین استان بوشهر، تا قبل از شروع طرح تحول سلامت در مراکز روستایی فقط 45 مرکز پزشک داشتند ولی الان کم تر مرکزی بدون پزشک است؛ ولی این که نمودش نسبت به حوزه سلامت کم تر بود را قبول دارم و دلیلش هم این است که ما در بحث درمان خیلی ضعف داشتیم و هزینه های درمان سرسام آور بود و کمر مردم را می شکست و از سوی دیگر بیمارستان ها فرسوده بود و تعداد تخت ها و تخت های ویژه کم بود، مراکز تصویر برداری سی تی اسکن و ام آر آی کم بود و...، این موراد وجود داشت؛ علاوه بر آن، بخش درمان جنسش این است که کمبودها را مردم حس می کنند و دیده می شود ولی در حوزه بهداشت، طول می کشد تا یک شاخص بخواهد تغییر کند. ولی در این دوره دارد روی حوزه ی بهداشت کار می شود، شبکه های بهداشت و درمان دارد توسعه می یابد و بحث پزشک خانواده به طور جدی دارد پیگیری می شود و زیرساخت هایش دارد آماده می شود و من قول می دهم که تا پایان سال 97، فاز اول نظام اجرای پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و 50 هزار نفر و مناطق محروم حاشیه ی شهر را تحت پوشش قرار می دهد و تا سال 1400، کل کشور را فرا می گیرد.

ـ برای استان بوشهر چه برنامه هایی اجرا می شود؟ کمبود پزشک در بیمارستان شهید گنجی و برخی دیگر از مراکز وجود دارد و در بیمارستان شهید گنجی برازجان، حتی پیش می آید که پزشک برای اورژانس در بیمارستان نیست؟
البته این سوال در بحث درمان است ولی چون اطلاع دارم عرض می کنم که اخیرا تعداد زیادی از پزشکان که بالای 40 متخصص می باشند، تا آخر همین ماه به استان وارد شده و مستقر می شوند و خود دانشگاه باید توزیع پزشکان را به درستی انجام دهد و قطعا تعداد زیادی متخصص هم به بیمارستان شهید گنجی وارد خواهد شد.

ـ آقای دکتر، احداث بیمارستان 17 شهریور برازجان در چه مرحله ای است؟
درباره ی ساخت بیمارستان 17 شهریور برارجان نیز اعتبارات اولیه اش تخصیص یافته و کلنگ زنی هم شده و پیمانکارش هم مشخص شده و همین روزها باید شروع به کار کنند.

ـ برای حوزه ی بهداشت استان بوشهر چه برنامه هایی دارید؟
در حوزه ی بهداشت برای استان بوشهر می توانم این خبر را بدهم که استان بوشهر یکی از 10 استانی است که به عنوان پایلوت برای پزشک خانواده و نظم ارجاع انتخاب شده و تا پایان امسال این طرح عملیاتی خواهد شد و این فرصت و امتیاز خوبی است که استان بوشهر بتواند به عنوان یکی از نخستین استان ها به کار اصلی که نظام ارجاع خواهد بود، بپیوندد که این موضوع یک سری امتیازات و اعتبارات زیادی را برای استان جذب خواهد کرد.

ـ این پایلوت از کدام شهرستان آغاز می شود؟
این را به عهده ی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گذاشته ایم که به ما اعلام کنند ولی قطعا باید یک شهر کوچک با جمعیت زیر 50 هزار نفر باشد و بعد شهرهای دیگر به آن می پیوندند و تا پایان سال 97 نیز همه ی استان به این طرح خواهند پیوست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر