جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با حضور مسوولن کشوری و استانی صورت گرفت؛
به گزارش فکرشهر، در آیین بهره برداری از این طرح که نخستین در نوع خود در کشور می باشد، مسوولین کشوری و استانی حضور داشتند...
کد خبر: ۳۹۲۸۱
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

فکرشهر: بزرگ ترین حوضچه پرورش ماهی در قفس جنوب کشور، در دشتستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش فکرشهر، رییس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر بوشهر در این آیین گفت: احداث واحدهای تکثیر، پرورش و فرآوری ماهی در قفس در پشت سد رئیسعلی دلواری پس از 119 روز و با فعالیت 21 ساعت در روز در بهار امسال به اتمام رسید.

عبدالزهرا وطن‌دوست، با یان این که ظرفیت این پروژه 25 میلیون قطعه بچه ماهی در سال است که با سرمایه‌گذاری 966  میلیارد ریالی انجام شده، افزود: 665 میلیارد ریال از سرمایه گذاری آن، از محل صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات بانکی است انتظار می‌رود که با این طرح، 186 شغل مستقیم جدید ایجاد شود.

وی بیان داشت: در این پروژه 6 قفس 12 در 12 متری در عمق بیست‌متری آب برای تولید نوزاد و دوازده قفس 20 در 20 متری پرورش ماهی در عمق 25 متری آب پشت سد رئیس‌علی دلواری کار گذاشته شده است که ماهی با وزن 5 تا 100 گرم در قفس‌های نوزادگاهی به مدت 45 روز نگهداری می‌شود.

وطن دوست به فارس گفت: پس از این که وزن ماهی‌ها به 100 گرم رسید به قفس‌های پرورش ماهی منتقل می‌شوند که در مدت سه ماه به وزن قابل عرصه در بازار که بالای 600 گرم است می‌رسند.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر بوشهر تصریح کرد: بر اساس استانداردهای موجود، در هر قفس نوازدگاهی تا 600 هزار قطعه بچه ماهی و در هر قفس پرورش ماهی نیز 300 هزار ماهی 100 گرمی به بالا  نگهداری می‌شود.

وطن‌دوست ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از هر قفس پرورش ماهی از 180 تا 200 تن ماهی در روز قابل برداشت است که بخشی به کشور قطر، چین و بخشی نیز برای مصرف داخلی در واحدهای فرآوری این شرکت بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه اولین تاسیسات حوضچه پرورش ماهی در قفس در پشت یک سد در جنوب کشور است که با استفاده از تکنولوژی و بدون تجهیزات دستی  راه‌اندازی شده و هر سال قادر است که سه بار تولید محصول دهد.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر بوشهر یادآور شد: نوع ماهی استفاده شده سیباس آسیایی است که ارزآوری خوبی برای کشور دارد و بستگی به ابعاد و وزن هر قطعه از چهار تا هشت دلار به فروش می‌رسد.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه برای پرورش ماهی در قفس، 10 هکتاراز دریاچه سد رئیسعلی دلواری در اختیار گروه صنعتی پلیمر قرار گرفته، اضافه کرد: این طرح، ظرفیت تولید و پرورش سالانه 6 هزار تن ماهی دارد و امروز با اولین برداشت از این حوضچه، پیش‌بینی می‌شود که 50 تن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح برداشت نخستین ماهی‌های پرورشی آن به وزن 500 تا 800 گرم  آغاز شده است.

عبدالزهراء وطن‌دوست با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری در منطقه شبانکاره دشتستان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود 500 شغل مستقیم ایجاد شود که ضمن این رونق به منطقه دشتستان و شبانکاره زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در این آیین، با اشاره به تولید شش‌هزار تن ماهی در پرورش ماهی در قفس سد رئیسعلی دلواری دشتستان گفت: در اجرای این طرح برداشت نخستین ماهی‌های پرورشی آن به وزن 500 تا  800 گرم آغاز شد.

عباسعلی زنده بودی با بیان اینکه ماهی‌ها پس از چهار ماه  پرورش به مرحله برداشت رسیدند تصریح کرد: پروژه پرورش ماهی در قفس در سد رئیسعلی دلواری دارای سه بخش تکثیر بچه ماهی، پرورش آنها در قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری و فرآوری و بسته بندی آن است.

به گزارش فکرشهر، در آیین بهره برداری از این طرح که نخستین در نوع خود در کشور می باشد، مسوولین کشوری و استانی حضور داشتند.

گزارش تصویری اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر