پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۳۹۳۳۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

فکرشهر: بنا بر نتایج پژوهشی بین‌المللی که اخیرا منتشر شده، محققین اعتقاد دارند که درحال حاضر مدارک کافی برای تجویز مستدل مکمل‌ ویتامین D برای زنان باردار وجود ندارد و هنوز به تلاش‌های هماهنگ و انجام آزمایش‌های فراگیر جدید و زیادی نیاز است تا بتوان عوارض تجویز قبل از زایمان مکمل‌ ویتامین D را مشخص کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از مجله The BMJ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی دکتر دنیل روث در بیمارستانی مخصوص کودکان در تورنتو کانادا، اشاره کرده‌اند که به‌احتمال‌ زیاد برخی از حیاتی‌ترین سوالات درباره عوارض مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول دوران بارداری، در آینده نیز همچنان بدون پاسخ باقی خواهند ماند.

ویتامین D با حفظ سطح کلسیم بدن به سالم ماندن استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. تحقیقات متعدد در این رابطه نشان داده‌ است که مصرف مکمل‌های ویتامین D ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان، عفونت‌های تنفسی و آسم و همچنین بیماری‌های دوران بارداری مثل پره‌اکلامپسی و دیابت دوران بارداری، کمک کند.

اما نتایج این آزمایش‌ها با هم در تعارض هستند و همچنین میزان تجویز این مکمل در میان سازمان‌های پزشکی مختلف، یکسان نیست. به‌ عنوان‌ مثال سازمان بهداشت جهانی(WHO) توصیه می‌کند که بهتر است زنان سالم در طول زمان بارداری از مصرف مکمل ویتامین D اجتناب کنند.

دکتر روث و تیمش برای پاسخ دادن به این شبهات، شروع به بررسی مدارک موجود درباره مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری کردند.

آنها نتایج 43 آزمایش تصادفی کنترل‌ شده را که شامل 8406 زن بوده، مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند تأثیرات مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول زمان بارداری را با مطالعه 11 عارضه در مادر و 27 عارضه در کودک، تخمین بزنند.

اگرچه محققان، تفاوت‌های طراحی و کیفیت این آزمایش‌ها را برای به حداقل رساندن درصد خطای تحقیق، در نظر گرفته بودند، اما بازهم نتایج این آزمایش‌ها نوسان بالایی را نشان ‌داد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری، سطوح ویتامین D را در جریان خون مادر و خون بندناف افزایش داده است، اما محققین نتوانستند رابطه‌ مشخصی بین دوزهای بالاتر ویتامین D و سلامت مادر و کودک پیدا کنند.

طبق این نتایج، روی‌ هم‌ رفته مصرف ویتامین D، میانگین وزن زمان تولد نوزاد را 58 گرم افزایش داده و همچنین باعث شده که ریسک به دنیا آوردن نوزاد کوچک کاهش پیدا کند. با این‌ حال بررسی‌های بیشتر باعث شده که اعتماد محققان به این نتایج کاهش پیدا کند.

محققان در آزمایش‌ها نتوانستند شواهد کافی برای مفید بودن این مکمل برای کاهش بیماری‌های مخصوص دوران بارداری و همچنین تأثیر مثبت آن در مواردی چون زایمان پیش از موعد پیدا کنند.

شواهد محکمی وجود دارد که ویتامین D خطر ابتلا به خس‌خس سینه را در فرزندان سه‌ساله کاهش می‌دهد. اما این یافته تنها براساس نتایج دو آزمایش از 43 آزمایش انجام شده بود و نویسندگان آن تحقیق نیز اذعان داشته‌اند که برای تجویز مکمل ویتامین D در دوران بارداری به‌عنوان داروی پیشگیری از آسم در کودکان، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مجریان این پژوهش جامع، اشاره کرده‌اند که اغلب این آزمایش‌ها کوچک بوده(با میانگین 133 زن باردار) و بسیاری از آنها طوری اجرا شده بودند که درصد خطای آزمایش را بالا می‌برد.

لذا این محققین در پایان نتیجه گرفته‌اند که در حال حاضر شواهد کافی برای تجویز مستدل مکمل ویتامین D در دوران بارداری وجود ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر