پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۴۶۵
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

فکرشهر: استاد پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب ایران و دبیر انجمن علوم خاک ایران گفت: سند قانون خاک بیش از 10 سال است تهیه شده و در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، دکتر حسین بشارتی که در همایش روز جهانی خاک در دانشگاه خلیج فارس بوشهر سخنرانی می‌کرد، افزود: تصویب این قانون می‌تواند به حفاظت و جلوگیری از تخریب خاک کشور کمک زیادی کند.

وی تصریح کرد: ایران علاوه بر این که از لحاظ آب و هوایی کشور خشکی محسوب می‌شود از نظر خاک کشاورزی هم جزء کشورهای فقیر است.

دبیر انجمن علوم خاک ایران گفت : 18 میلیون هکتار خاک قابل کشاورزی در ایران وجود دارد که حدود 8 میلیون هکتارش آبی است و بیش از 90 درصد محصولات و مواد غذایی کشور از این میزان به دست می‌آید.

بشارتی، خاک را بستر حیات و فعالیت‌های بشر خواند و افزود: خاک بستری مناسب برای تولید محصولات کشاورزی، ذخیره گاه آب و محل دریافت مواد خام و اولیه، حافظ تنوع زیستی و ذخیره گاه بذر گیاهان و خیلی از موجودات ذره بینی است.

دبیر انجمن علوم خاک ایران، مهمترین عوامل تهدید کننده خاک را تغییر کاربری، شور شدن، فقر مواد آلی، کاهش عناصر غذایی، فرسایش آبی و بادی عنوان کرد.

وی ادامه داد: روز جهانی خاک همه ساله در 5 دسامبر برابر با 14 آذر در همه کشور ها گرامی داشته می شود اما امسا در کشورمان از یازدهم تا هجدهم آذر هفته خاک اعلام شده است.

بشارتی گفت: هدف از برگزاری این مراسم توجه بیشتر به اهمیت خاک است زیرا نسبت به آن غفلت شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر