پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۹۵۳۲
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

فکرشهر: پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از اتفاقات را در دنیای کنونی تحت تاثیر خود قرار داده، زندگی روزمره ما سرشار از استفاده‌های متعدد از فناوری‌های نوین است. ترکیب تکنولوژی و فوتبال نیز از مدتی قبل کلید خورده، هرچند که پیش از این سپ بلاتر، رییس پیشین فیفا تمایلی به ورود تکنولوژی به فوتبال نداشت اما جیانی اینفانتینو، مقاومتی برای آمیخته شدن فناوری با فوتبال نشان نمی‌دهد.

به گزارش فکرشهر،  قانون در ادامه نوشت: پس از چشم الکترونیکی و کمک داور ویدیویی، حال نوبت دوربین‌های ۶ بعدی رسیده است؛ دوربین‌هایی که قرار است کارلوس کی‌روش نیز از آن‌ها برای شبیه‌سازی دیدار مقابل پرتغال و اسپانیا استفاده کند. گفته می‌شود با توجه به ارتباطات ضعیف فدراسیون ایران با کشورهای بزرگ و از آنجایی‌که ایران شانس انجام بازی با تیم‌های بزرگ را ندارد، کی روش و دستیارانش قصد دارند با استفاده از عینک‌های ۶بعدی، بازیکنان تیم‌ملی را در فضای مجازی، مقابل ستاره‌های اسپانیا و پرتغال قرار دهند. این نرم‌افزار به بازیکنان اجازه می‌دهد تا دست کم در دنیای غیرواقعی شانس قرارگرفتن در مقابل این ستاره‌ها را به دست بیاورند و برای جام‌جهانی آماده‌تر شوند. اطلاعات زیادی از این تکنولوژی در فضای مجازی وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این فناوری به صورت محرمانه استفاده می‌شود زیرا ممکن است در مصارف نظامی نیز از آن استفاده شود. یکی از کارشناسان فوتبالی که تمایلی به افشای نامش نداشت، در این باره به «قانون» گفت: «استفاده از فناوری دوربین ۶ بعدی، جزو تکنولوژی‌های‌های تک (High Tech) محسوب می‌شود و می‌توانم به صورت قطعی بگویم که این دوربین‌ها و عینک‌ها را به ایران نمی‌فروشند. در واقع در جهان فقط دو باشگاه منچستریونایتد و بایرن‌مونیخ، توانایی مالی خرید این تکنولوژی را داشتند؛ گران بودن در کنار محرمانه بودن استفاده از فناوری دوربین ۶ بعدی، دلایلی هستند که می‌توانم به یقین بگویم ایران اجازه استفاده از این تکنولوژی را نخواهد داشت. فراموش نکنید که باشگاهی مثل منچسترسیتی نیز، توانایی خرید این فناوری را کسب نکرده است».

منچستر؛ پیشگام در VR

باشگاه منچستریونایتد در بخشی از گزارش خود درباره این تکنولوژی نوشته است: ابزار VR (واقعیت مجازی) در آکادمی باشگاه برای آموزش به بازیکنان جوان برای مرور تاکتیک‌ها و تقویت تصمیم‌گیری در دقایق حساس استفاده می‌شود. این دستگاه که از کمپانی می هیپا (Mi Hiepa) خریداری شده، حرکت پا و تنفس بازیکنان جوان را بررسی می‌کند و براساس آن، استعداد بازیکنان را به مربیان معرفی کرده و برنامه تمرین اختصاصی طراحی می‌کند.

اندی اچز، مدیر فنی در بخش ورزشی شرکت می‌هپا در این‌باره به روزنامه «سان» گفته است:«این محصول برای توسعه و ترکیب فوتبال و تکنولوژی استفاده می‌شود. با استفاده از این فناوری شما می‌توانید با بازیکنان بزرگ مقابله کنید و روش‌های بازی آن‌ها را بیاموزید». او در ادامه بیان کرد: «امیدواریم با همکاری باشگاه منچستریونایتد، بتوانیم این محصول مفید را به جهان عرضه کنیم؛ هرچند که محدودیت‌هایی برای استفاده از آن نیز وجود دارد».

تونی استرودویک، مدیر اجرایی باشگاه منچستریونایتد در این باره گفته است: «در باشگاه منچستریونایتد ما از این فناوری برای آموزش تاکتیک‌های جدید استفاده می‌کنیم. هدف ما از به کارگیری فناوری واقعیت مجازی، بهبود توانایی‌های فردی در تمرینات و در شرایط ایزوله (آزمایشگاهی) است تا از مصدومیت‌ها جلوگیری شود».

واقعیت مجازی‌های آماتور

به احتمال فراوان در پارک‌ها یا مقابل برخی سینماها، با افرادی برخورد کرده‌اید که عینک‌های واقعیت مجازی را به چشم زده‌اند و در حال تخلیه هیجان خود هستند. آن‌ها در عینک‌هایی که ترکیبی از تصویر و صدا هستند، فیلم‌هایی را تماشا می‌کنند که به صورت سه بعدی ضبط یا با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی ساخته شده‌اند. این عینک‌ها نمونه آماتورگونه فناوری VR یا Virtual Reality هستند. تصور کنید بازیکنان تیم‌ملی فوتبال با همین نوع عینک‌ها قرار است در تمرینات حاضر شوند. آن‌ها در عینک‌هایی که به همین منظور طراحی شده‌اند، ستارگان دنیا را ملاقات می‌کنند. از آن‌ها دریبل می‌خورند، تکل می‌زنند و مقابله می‌کنند. به این ترتیب سبک بازی ستارگان دنیا را لمس می‌کنند و می‌توانند در جام‌جهانی بدرخشند.

فینال جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی!

علاوه بر استفاده از دوربین ۶ بعدی برای تمرین کردن، مدت‌هاست که برخی شرکت‌های صوتی و تصویری در تلاش هستند تا رقابت‌های مهمی مثل جام‌جهانی را به صورت چند بعدی برای هواداران به نمایش بگذارند. تصور کنید در ورزشگاه آزادی نشسته‌اید و دیدار فینال جام‌جهانی را تماشا می‌کنید. این اتفاق به طور دقیق همان کاری است که شرکت‌های معتبر جهان، سعی در رسیده شدن به آن دارند. دنیای مجازی جدید، ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است. واقعیت مجازی به ساده‌ترین زبان، دنیایی است مجازی اما تمام فاکتورهای دنیای حقیقی را نیز داراست. کاربر می‌تواند با استفاده از این فناوری در دنیای مجازی غوطه‌ور شود و حالاتی را تجربه کند که در دنیای حقیقی، هزینه‌بر است. نگرانی از گسترش این تکنولوژی سبب شده تا بسیاری از مسئولان امنیتی جهان، نگران سوءاستفاده باشند. به عنوان مثال احتمال کاربرد واقعیت مجازی در تمرین راهبرد‌های جنگی، عملیات تروریستی و خرابکارانه از جمله دلایلی‌محسوب‌می‌شود که گسترش این تکنولوژی را محدود کرده است اما نباید فراموش کرد که همه کاربران، روزی به این تکنولوژی دست پیدا خواهند کرد. تاریخ نشان داده که هیچ‌گاه یک تکنولوژی به صورت محرمانه عرضه نمی‌شود و به مرور زمان، همه گیر خواهد شد. کارلوس کی‌روش در کنار باشگاه‌های بایرن مونیخ و منچستریونایتد از جمله نخستین افرادی هستند که از این فناوری برای پرورش و شناسایی استعداد بازیکنان استفاده خواهند کرد. اتفاقی که بدون شک، تجربه شگفت‌انگیزی برای بازیکنان تیم‌ملی محسوب می‌شود. پیشرفت علمی فوتبال علاوه بر تلاش و همکاری مسئولان فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی، نیازمند استفاده از فناوری نیز هست. در شرایط فعلی، هزینه کردن برای گسترش فوتبال ایران می‌تواند سبب شود که در آینده از آسیا فراتر برویم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر