پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس منابع طبیعی در گفت و گو با «فکرشهر» تشریح کرد:
فکرشهر: رییس منابع طبیعی دشتستان می گوید طرح ترسیب کربن در استان بوشهر، منحصرا در دشتستان و در بخش شبانکاره، از سال 91 در حال اجراست...
کد خبر: ۳۹۵۴۹
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

فکرشهر: رییس منابع طبیعی دشتستان می گوید طرح ترسیب کربن در استان بوشهر، منحصرا در دشتستان و در بخش شبانکاره، از سال 91 در حال اجراست.

ابوالقاسم محمدی که در حاشیه ی بازدید از بخش جدیدی از این طرح، با «فکرشهر» گفت و گو می کرد، توضیح داد: شبانکاره به صورت پایلوت برای این طرح انتخاب شده و چیزی حدود 61 هزار هکتار مطالعه و طراحی برای آن در منطقه انجام شده است.

وی گفت: برای اجرای طرح، تعدادی روستا را به صورت پایلوت انتخاب کرده ایم و کارهای اجرایی ترسیب کربن را انجام داده ایم؛ عمده ترین کار ما، توانمندسازی جوامع محلی بوده که در این راستا، کلاس های آموزشی برای روستاییان را با کمک فنی و حرفه ای برگزار کرده ایم و برای هر روستا یک صندوق اعتباری گذاشته ایم که با اعتبار اولیه ای که خود روستاییان گذاشتند و کمک دولت، صندوق ها شکل گرفته است.

محمدی ادامه داد: از بین صندوق ها، یک تعاونی جامع ترسیب کربن با حدود 280 عضو شکل گرفته که این صندوق در بخش شبانکاره به ثبت رسیده و امور آموزشی، فرهنگی و اجرایی طرح ترسیب کربن در منطقه را انجام می دهد.

رییس منابع طبیعی دشتستان، پیرامون فعالیت های صورت گرفته در طرح نیز گفت: از سال 91 که عملیات اجرایی در بخش ترسیب کربن در منابع طبیعی را آغاز کردیم، در زمینه ی احداث آب انبار، جنگل کاری، احداث بند خاکی، کمربند سبز حفاظتی و هلالی آب گیر توام با بذرکاری فعالیت کرده ایم که چیزی حدود 600 میلیون تومان تا سال 95 برای آن هزینه شده است.

او توضیح داد: یک مورد آب انبار با کمک مردم احداث شده، 130 هکتار هلالی آبگیر، 370 مورد بند خاکی و 340 هکتار هم نهال کاری داشته ایم که انجام شده است؛ این هلالی آبگیر که احداثش به تازگی تکمیل شده است نیز، 40 هکتار است که در سال 95، با 25 میلیون تومان اعتبار و به صورت پیمانی و با استفاده از خود شرکت تعانی فراگیر طرح که مردم همین منطقه هستند، انجام شده و البته هنوز اعتبار این طرح پرداخت نشده است.

ابوالقاسم محمدی، درباره ی اعتبارات طرح نیز گفت: مصوب استانی طرح تا سال 95،  800 میلیون تومان بوده که 234 میلیون و 500 هزار تومان آن تخصیص یافته و مصوب ملی مان هم  895 میلیون بوده که 375 میلیون آن تخصیص یافته، چیزی حدود 600 میلیون. برای سال جدید هم 400 میلیون تومان اعتبار استانی و 800 میلیون تومان اعتبار ملی مصوب شده که ان شااله واگذار که شود، تخصیص می یابد.

وی در پاسخ به سوال «فکرشهر» که ماندگاری این هلالی های آبگیر چقدر است نیز اظهارداشت: عمده هدف این سازه های کوچک که با اعتبارات کم هم احداث می شود، ذخیزه ی نزولات آسمانی، کنترل فرسایش و جلوگیری از حرکت روان آب ها به پایین دست و در کل جلوگیری از سیلاب است و عمر هلالی ها هم بسته به جنس خاک منطقه، 5 تا 15 سال است و چون با بذرکاری انجام شده، به غنای مرتع و افزایش پوشش گیاهی مرتع کمک می کند و در کل اگر این پوشش ها باقی بماند و استقرار یابد، همان هدفش که ذخیره نزولات آسمانی بوده، با کمک پوشش گیاهی انجام می شود.

محمدی افزود: در واقع طرح به این شکل است که در نقاطی که خشک است، ما هلالی ایجاد کرده و بذرکاری اش می کنیم و با بارندگی این پوشش گیاهی استقرار پیدا می کند و این پوشش گیاهی باعث ترسیب کربن و تحقق هدفمان که ذخیره ی نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش و تخریب است، می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» که میزان ذخیره ی آب این هلالی ها چقدر است، نیز گفت: هر هلالی، با توجه به ابعادی که دارد، 3 تا 4 مترمکعب آب را در هر بارندگی ذخیره کرده و به عرصه های زیرزمینی نفوذ می دهد که در هکتار می شود 300 تا 400 مترمکعب.

به گزارش فکرشهر، طرح ترسیب کربن، یکی از طرح های مهم کشوری برای بهبود وضعیت منبع زیرزمینی آب و احیای پوشش های گیاهی و حفظ خاک می باشد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر