جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: این خط ریلی که قرار است پایتخت سیاسی کشور را به پایتخت انرژی آن وصل کند، سال هاست که ضمن دست و پنجه نرم کردن با حاشیه ها، منتظر عزمی راسخ است تا ادامه یافته و به پایان برسد؛ موضوعی که در کنار تمامی جلسات قبلی مابین مسوولین بوشهری و مسوولین کشوری، این بار موضوع نشست نمایندگان و مسوولین استان با اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی به میزبانی بوشهر، قرار گرفت...
کد خبر: ۳۹۶۳۴
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴

فکرشهر: زمزمه های احداث راه آهن شیراز ـ بوشهر که بعدها به شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه تغییر نام داد، سال ها شنیده می شد تا سال 86 که کلنگ آن به زمین خورد.

این خط ریلی که قرار است پایتخت سیاسی کشور را به پایتخت انرژی آن وصل کند، سال هاست که ضمن دست و پنجه نرم کردن با حاشیه ها، منتظر عزمی راسخ است تا ادامه یافته و به پایان برسد؛ موضوعی که در کنار تمامی جلسات قبلی مابین مسوولین بوشهری و مسوولین کشوری، این بار موضوع نشست نمایندگان و مسوولین استان با اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی به میزبانی بوشهر، قرار گرفت.

لزوم بسیج سه ارگان برای اجرایی شدن راه اهن بوشهر

به گزارش فکرشهر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست پیگیری طرح راه آهن شیراز به بوشهر در استانداری بوشهر گفت: اتصال طرح  راه‌آهن پایتخت به قطب انرژی در بنادر بوشهر در اولویت بودجه سال آینده است که با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی تامین اعتبار آن از عهده دولت خارج است و باید با استفاده از سایر ظرفیت های زمینه اجرای آن فراهم شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: امسال دولت برای اجرای طرح ریلی بوشهر به شیراز، 150 میلیارد ریال مصوب کرده است که با این روند تخصیص روند تکمیل و بهره برداری از این طرح زمان بر خواهد بود.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرایی شدن طرح ریلی بوشهر باید بسیج شوند و وزارت نفت نیز باتوجه به سهم مهمش در این طرح باید مشارکت لازم را داشته باشد.

تاجگردون افزود: بخشی از طرح های کلان در بودجه به روش فاینانس اجرا می‌شود که در ارتباط با طرح راه آهن شیراز به بوشهر در بودجه سال آینده برای تامین 15 درصدی سهم دولت به مبلغ 320 میلیارد تومان در طرح‌‌های فاینانسی روش‌های جدید تعریف و تدوین شده است.

وی گفت: در طرح های فاینانسی دولت باید سهم 15 درصدی خود را تامین کند که در این راستا، مجلس می تواند به دولت اجازه ‌دهد برای تامین این میزان اعتبار، از محل جابه‌جایی اعتبارات زمینه تامین 15 درصد سهم خود را انجام دهد.

زمان زیادی است که درگیر فاینانس این طرح هستیم

ریییس کمیسیون عمران مجلس هم در این نشست گفت: اکنون سهم حمل و نقل بار توسط شبکه ریلی کشور 11 درصد است که این ظرفیت براساس برنامه چشم اندازی پیش بینی شده 30 درصد است.

رضایی کوچی افزود: باتوجه به وجود بنادر با ظرفیت مناسب و پنج هزار و 500 کیلومتر نوار ساحلی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید توسعه شبکه ریلی در این بخش به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره راه آهن بوشهر به شیراز گفت: این مسیر یکی از مسیرهای اصلی راه آهن کشور است و اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است.

رضایی کوچی افزود: مهمترین دستگاه کمک دهنده در این راستا وزارت نفت است که می تواند به تحقق اتصال ریلی پایتخت کشور به قطب اقصادی کشور در عسلویه کمک کند.

وی گفت: زمان زیادی است که درگیر فاینانس این طرح هستیم اما چون 15 درصد سهم دولت تامین نشده فاینانس به نتیجه نرسیده است.

رضایی کوچی افزود: پیشنهاد شده از ظرفیت های پیش بینی شده در بودجه 97 و صندوق توسعه ملی زمینه استفاده از فاینانس خارجی تحقق پیدا کند که برای این امر ورود وزارت نفت می تواند به تسریع اجرای این طرح ملی کمک کند.

4 قطعه از 18 قطعه راه آهن بوشهر، 50 درصد پیشرفت دارد

استاندار بوشهر هم گفت: طول این طرح 630 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن در محدوده استان فارس و بقیه در محدوده استان بوشهر واقع شده است.

وی توضیح داد: راه آهن بوشهر به شیراز شامل 18 قطعه است که در فاصله شیراز تا بوشهر 11 قطعه و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم در  شهرستان تنگستان تا عسلویه است و از این تعداد،  تنها 4 قطعه تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای اجرای چهار قطعه یادشده شامل 2 قطعه در استان فارس و 2 قطعه در استان بوشهر، 90 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

گراوند با اشاره به اینکه اجرای راه آهن شیراز - بوشهر- عسلویه خواسته دیرینه مردم استان بوشهر است افزود: باتوجه به اینکه اجرای  این طرح سال 85 آغاز شده است اما هم اینک تعطیل شده، انتظار است با اهتمام جدی زمینه فعال سازی آن فراهم شود چرا که احداث این خط آهن و اتصال آن به فرودگاه جدید بوشهر، جزیره نگین و اتصال به منطقه پیش بینی شده برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر استفاده از ظرفیت های اقتصادی این استان را برای اقتصاد ملی دوچندان خواهد کرد.

زیرساخت های پروژه در زمان از بین خواهد رفت

مجمع نمایندگان استان هم در این نشست یکی از اولویت های اصلی خود را اجرا و اتمام عملیات راه اهن شیراز ـ بوشهر عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستان های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال 97 که در هفته جاری از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد، از هفته آینده در اختیار کمیسیون های تخصصی و تلفیق مجلس قرار می گیرد.

 سید کمال الدین شهریاری افزود: باتوجه به ضرورت استفاده از ظرفیت ریلی سراسری به نوار ساحلی تلاش می شود با جلب نظر نمایندگان بودجه مورد نیاز پروژه راه آهن شیراز – بوشهر تخصیص تا با این کار مانع از بین رفتن سرمایه گذاری 500 میلیارد تومانی پروژه یاد شده شویم.

وی بیان کرد: تاکنون 90 میلیارد تومان برای پروژه راه آهن شیراز ـ بوشهر - عسلویه هزینه شده که با احتساب ارزش افزوده و افزایش قیمت ها به گذشت چندین سال، اکنون ارزش 500 میلیارد تومانی دارد و با تداوم تعطیلی پروژه کارهای انجام شده در حوزه زیرساختی مانند خاکبرداری و خاکریزی از بین خواهد رفت.

نماینده مردم شهرستان های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه راه آهن از اولویت های برنامه ششم توسعه و از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب است که باید در راستای تحقق آن گام جدی برداشته شود.

شهریاری افزود: در این بین پروژه اتصال راه آهن شیراز-بوشهر بعنوان اولویت هفتم وزارت راه و شهرسازی باید اجرا و مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

وی گفت: راه آهن کشیده شده تا استان فارس بدون اتصال به بوشهر توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

انگلیس برای چهار سال حضور خود در بوشهر راه آهن زد ولی اکنون بوشهر به شبکه ریلی متصل نیست 

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان بوشهر در تامین درآمد کشور نقشی چشمگیر دارد و تمام کشور از منافع آن بهره می شوند و با این شرایط زیبنده نیست که در ارتباط با اتصال آن به شبکه ریلی کشور شاهد بی مهری ها باشیم.

محمدباقر سعادت با تاکید بر این که توسعه زیرساخت‌های استان بوشهر منافع ملی را تقویت می‌کند، افزود: با اجرا این پروژه سه استان مهم کشور یعنی فارس و اصفهان از لحاظ جمعیتی و استان بوشهر از لحاظ انرژی به یکدیگر متصل می شوند.

وی گفت: معطل ماندن این پروژه نوعی بی‌مهری به مردم این استان است چرا که این اتصال به شبکه ریلی از هیچ کدام از راه ها در استان های دیگر با اهمیت نیست.

سعادت با بیان اینکه ما خواستار آغاز این پروژه هستیم، بیان کرد: استانی که سابقه راه‌آهنش به جنگ جهانی اول بر می‌گردد، نباید تا کنون فاقد راه آهن بوده باشد.

نماینده مردم شهرستان های کنگان، عسلویه، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه آهن یکی از محورهای توسعه است که باید به توسعه آن توجه ویژه شود.

سکینه الماسی ادامه داد: وقتی انگلیس برای چهار سال حضور خود در بوشهر اقدام به احداث راه آهن می کند اکنون شایسته نیست که با گذشت چندین سال هنوز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور متصل نباشد.

وی، با تاکید بر توجه به اجرا شدن خط ریلی شیراز به بوشهر تصریح کرد: خط ریلی  با اتصال به بنادر و حمل بار و کالا  دارای توجیه اقتصادی می‌شود که در این راستا راه‌آهن پایتخت، اصفهان و شیراز با اتصال به خط ریلی بوشهر اقتصادی می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: اتصال راه آهن شیراز به بوشهر علاوه بر اینکه برای استان فارس یک مزیت است برای سایر استان های کشور نیز ایجاد کننده یک ظرفیت ارزشمند در حوزه حمل و نقل است.

عنایت الله رحیمی افزود: چنانچه استان فارس از طریق شبکه ریلی به سواحل جنوبی کشور وصل شود این مهم می تواند در موضوع حمل و نقل و کاهش هزینه های این بخش نقش تاثیرگذاری ایفا کند. 

وی ادامه داد: اجرای این پروژه یک صرفه جویی ارزشمند در موضوع مصرف سوخت است و طی چند سال می تواند پاسخگوی هزینه های سرمایه گذاری در این پروژه باشد.

 

 

نظرات بینندگان
هر کسی از ظن خود شد یار من
|
-
|
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
هر کسی از ظن خود شد یار من
اگه بگم مکتب خونه، بی حساب نگفته ام. آخه این توی مکتب خوونه هاس که بچه ها رو زمین می شینند و درس یاد میگیرند. فقط چند کت و نیمکت قراضه و شکسته و زهواذ در رفته، آنهم ته اتاق چسیده بهم و تکیه به دیوار در ته کلاس بود، بقیه، طفلکی ها رو همان کف سرد و مرطوب کلاس می‌نشینند و تلمذ میکردند. آنروز که جلو کلاس و رو به بچه ها ایستاده بودم و میخواستم صدایی ایجاد کنم تا کلاس پر جمعیت و پر سرو صدا را ساکت کنم. چیزی دم دستم نبود. چوب که سر کلاس نمیبردم. بچه کلاس اولی خیلی شیطنت کنه، گوشش را بکشی و پیچ بدی، بسش است. تخته سیاه هم که دیوار رنگ شده بود و با ضربه دست، صدایی ازش در نمیامد. دست چپ را زیر اون یکی دستم گرفتم و با دست راست از بالا به پائین ضربه به آن وارد کردم. دچار حیرت شدم و خنده ام گرفت وفتی دیدم بچه ها با قیافه خیلی جدی همه دارند تلپ تلوپ و شلپ شلپ، به تقلید از من، کف مبزنند!
( هر چه باشه، بالاخره بهتر از
کلاس مدرسه سال بعدی خدمتم بود که وقتی رئیس آموزش پرورش برای بازدید و سرکشی آمد، در دفتر مدرسه نوشت: ...:« خرابه ای بنام مدرسه! ».... خیلی شانس آوردم که توی اون یکسالی که آنجا معلم بودم و درس میدادم، سقف و دیوار کلاس رو سرم خراب نشد)
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر