جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۶۸۹
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

فکرشهر: یکی از کاربران «فکرشهر» با ارسال متن زیر عنوان داشته که این موضوع، «یکی از بزرگ ترین دغدعه های مردم شهر سعدآباد» می باشد.

به گزارش فکرشهر، در متن ارسالی این شهروند آمده:

«بسم الله الرحمن الرحیم 

رودخانه شاپور یکی از سه رودخانه دائمی استان بوشهر می باشد که به جهت آب شیرینی که دارد، همواره برای کشاورزی بسیار مفید و مورد توجه بوده؛ این رودخانه که از ارتفاعات رشته کوه زاگرس دراستان فارس سرچشمه می گیرد، در مسیر خود پس از پیمودن مسیری پرپیچ و خم وارد استان بوشهر و شهرستان دشتستان گردیده و در نهایت با عبور از شهر سعدآباد و گذر از نقاط پایین دست این شهر و سیراب نمودن اراضی کشاورزی بخش به رودخانه دالکی پیوسته و در انتها به خلیج فارس می ریزد.

این رودخانه که یکی از شریان های حیاتی استان بوشهر بوده و کشاورزی جلگه دشتستان و اکوسیستم منطقه بسته به وجود این رودخانه دارد، مدت مدیدیست حال و روز خوشی ندارد و بعد از اینکه از طرف مسئولین و نهادهای ذیربط اقدام به ساخت سد رئیس علی دلواری در بالادست آن گردید، به جهت تامین آب مورد نیاز در پشت سد از ادامه جریان طبیعی رودخانه ممانعت به عمل آمد تا جایی که بعد از گذشت چندین سال، هنوز این رودخانه در نقاط پایین دست سد آنچنان که باید جریانی به خود ندیده و این مساله به معضلی برای حیات کشاورزی و اکوسیستم ناحیه پایین دستی رودخانه که منتهی می شود به شهر سعدآباد گردیده است.

در اطراف و مرکز شهر سعدآباد، اگر مسیر رودخانه را فقط یک بار دیده باشید، متوجه منظور نگارنده این متون خواهید شد که نبود کافی آب در بستر رودخانه چگونه موجبات رویش گیاهانی از قبیل بیشه و نی و گز را فراهم آورده و رویش این گیاهان به قدری بوده که بستر رودخانه و اطراف آن به کلی تبدیل به این گیاهان گردیده و چشم انداز بسیار نامطلوبی به وضعیت شهر و در نهایت نقاط اطراف ان بخشیده است. وجود جانوران، خزندگان و حشرات موذی در این رویشگاه و تبدیل شدن بستر رودخانه به مکانی برای ریختن زباله و نخاله های شهری و ساختمانی و نبود آب کافی و عدم رسیدگی مسئولین شهری و استانی برای لایروبی کردن رودخانه و از همه مهمتر، از بین رفتن کشاورزی در نقاط پایین دستی رودخانه از جمله تهدیداتی بوده که متاسفانه روز به روز در حال فزونی می باشد و ضمن از بین بردن زیبایی های رودخانه و جاذبه های شهر سعدآباد، کشاورزی ناحیه سعدآباد را نیز در قسمت های اعظمی دچار اختلال و نابودی کرده است.

اگر مسوولین نسبت به این مهم اقدامی به عمل نیاورند، شاهد اتفاقات بدتر و ناخوشایندتری در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود.

اداره آب و آبیاری متولی سد رئیس علی دلواری و همچنین اداره منابع طبیعی و اداره محیط زیست و بخشداری و شهرداری و شورای اسلامی شهر سعداباد و اداره جهاد کشاورزی باید سریعا در قبال اتفاقاتی که برای رودخانه شاپور افتاده، جوابگو بوده و خود را مسوول بروز این اتفاقات بدانند و با همتی بلند سریعا به وضیعت رودخانه و منظره نامطلوب آن در وسط شهر که به بیشه زار و نیزار تبدیل شده، رسیدگی نمایند.

بی شک دیدن منظره نامطلوب رودخانه شاپور در شهر سعدآباد، خاطر هر شهروندی را می آزارد.

 مسئولین محترم و نهادهای مرتبط لطفا هر چه سریع تر به داد رودخانه شاپور و کشاورزی منطقه سعدآباد و طبیعت این شهر برسید تا دغدغه مردم شریف شهر سعدآباد از بین برود و دوباره شاهد جریان آرام رودخانه شاپور در مرکز شهر سعدآباد باشیم.

باتشکر

احسان اکبری

۹۶/۰۹/۱۸»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر