چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۰۱۱۴
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶

فکرشهر: در این مطلب فهرست خوراکیها و غذاهای شیرافزای در دسترس را ذکر می‌کنیم که با توجه به شرایط‌، فصل و ذائقه و میل، مادر می‌تواند با مصرف آنها شیر خود را فراوان کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، بخش زیادی از سؤالاتی که در طب سنتی و بیماریهای مختلف ایجاد می‌شود، می‌تواند سؤال مشترک بسیاری از افراد باشد لذا تلاش داریم در قالب انتشار این سؤالات و ارائه پاسخ به آنها، گامی در راستای حل این مشکلات برداشته باشیم.

در ادامه سؤالی درباره راهکارهای افزایش شیر مادر و پاسخ آن توسط دکتر شیرمحمدی پژوهشگر طب سنتی آمده است:

سؤال: مشکل بسیاری از مادران این است که شیر کافی ندارند و مجبور می‌شوند به بچه شیر گاو بدهند یا غذاهای مکمل و صنعتی که خیلی هم نمی‌شود به آنها اعتماد کرد؛ طب سنتی برای افزایش شیر مادر چه توصیه‌هایی دارد؟

پاسخ: در پاسخ به این سؤال، فهرست خوراکیها و غذاهای شیرافزای در دسترس را ذکر می‌کنیم که با توجه به شرایط‌، فصل و ذائقه و میل، مادر می‌تواند با مصرف آنها، شیر خود را فراوان کند و کودک را از این نعمت خدادادی محروم نسازد؛ برای سهولت در انتخاب، گرمی و سردی هر کدام را هم ذکر و توصیه می‌کنیم در مصرف آنها بیشتر به گرمی تمایل داشته باشد و خوراکیهای خنک و سردمزاج را بیشتر در تابستان استفاده کند و در فصول سرد، جز در میانه روز، خوراک سردمزاج نخورد.

انگور و فرآورده‌های آن

مزاج انگور، شیرین، گرم و مرطوب است؛ شیره انگور، کشمش و مویز هم همین طور است؛ سرکه‌شیره (سکنجبین انگوری) اگر شیرینی آن معتدل باشد، معتدل‌المزاج است و اگر سرکه و ترشی غالب باشد، خنکی آن بیشتر است.

خرما و فرآورده‌های آن

مزاج خرماهای معمولی (رطب مضافتی، عسلی و...) گرم و اندکی مرطوب است و مزاج خرمای خشک (زاهدی، پیارم، آلویی و...) گرم و اندکی خشک است؛ شیره خرما و حبه خرما هم برای شیرافزایی مفید است؛ برای افزودن بر رطوبت خرما، آن را با شیر یا دمنوش‌ها میل کنید.

بادام و فرآورده‌های آن

بادام مُلین است و مزاج آن گرم و اندکی مرطوب؛ بادام برشته، حریره بادام، شیربادام (مغز بادام را در مخلوط‌کن بریزید و با عسل و گلاب مخلوط کنید)، فسنجان بادام (نصف گردو و نصف بادام بزنید.) هم خوب است.

پسته و فرآورده‌های آن

پسته هم اندکی ملین است و مزاج آن گرم و اندکی مرطوب؛ آن را به‌صورت شیرپسته (مغز پسته را در مخلوط‌کن بریزید و با عسل و گلاب، مخلوط کنید) بخورید رطوبت آن بیشتر می‌شود؛ می‌توانید خورشت فسنجان پسته هم طبخ کنید.

فندق

مزاجفندق نیز گرم و اندکی مرطوب است؛ ملین نیز هست؛ با آن هم همانند بادام و پسته، می‌توانید شیرفندق بسازید تا رطوبت آن بیشتر شود و خاصیت شیرافزایی آن دوچندان شود.

کنجد و فرآورده‌های آن

کنجد هم گرم و اندکی مرطوب است و ملین است؛ کنجد را به‌صورت خام یا شکلات پسته عسلی می‌توانید میل کنید.

عسل

مزاج آن گرم و اندکی مرطوب است؛ با مخلوط کردن آن به دمجوش‌ها می‌توانید رطوبت آن را بیشتر کنید؛ سکنجبین عسلی هم اگر ترشی اندکی داشته باشد، معتدل است و اگر گس باشد، خنک است.

رازیانه

رازیانه و عرق رازیانه گرم و مرطوب و بسیار شیرافزا است و قوای زنانانه را تنظیم می‌کند؛  مادران می‌توانند روزانه 2‌ــ‌1 لیوان عرق رازیانه یا دمجوش آن را با عسل، خرما یا کشمش میل کنند.

یونجه

یونجه، سرد و مرطوب است؛ می‌توانید در فصل بهار و تابستان، برگهای لطیف آن را مستقیم میل کنید یا به انواع سوپ و خورشت اضافه کنید؛ اگر یونجه در دسترس ندارید، عرق آن نیز همین فواید را دارد.

شیر

در مصرف شیر موجود در بازار گرچه به‌دلیل افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها باید احتیاط کرد اما به‌سبب خاصیت شیرافزایی خوب است آن را با مصلح مصرف کنید؛ به یک لیوان شیر، یکی دو قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید و آن را با خرما، عسل یا کشمش یا شیره انگور میل کنید.

میوه‌ها و سبزیجات

انجیر (گرم و ملین)، زیتون (گرم و مرطوب)، سیبشیرین (گرم و مرطوب به‌اعتدال)، گلابی (گرم و مرطوب و مُلین)، انار شیرین (گرم و اندکی خشک و قابض)، بِه (گرم و اندکی مرطوب)، خربزه (گرم و خشک)، دستنبو (گرم و مرطوب)، گرمک (گرم و مرطوب)، طالبی (اندکی سرد و مرطوب)، هندوانه (سرد و مرطوب)، پونه (گرم و مرطوب)، نعناع (گرم و مرطوب)، ریحان (گرم و مرطوب)، شاهی (سرد و اندکی مرطوب)، ترتیزک (سرد و اندکی مرطوب)، تره (سرد و مرطوب)، ترب و تربچه (گرم و مرطوب و هرچه تندتر باشد، گرم‌تر است).

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر