پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: مثلثی برای کم کردن مرگ در ایران/ اهدای اعضای 15 هم استانی در سال 96/ دریافت عضو 450 هم استانی و اهدای 100 عضو در استان/ دو سوم اهدای عضوهای استان توسط دشتستانی ها انجام شده/ در حاشیه...
کد خبر: ۴۰۲۳۷
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: نخستین جشن «نفس» استان بوشهر در برازجان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان در این آیین، ضمن تشکر و تقدیر از خانواده هایی که ایثار اهدای عضو را انجام داده اند و مسئولین استان جهت برگزاری جشن گفت: همبستگی بسیار خوبی در کشور ما و بین مردم وجود دارد که نمونه آن را در زلزله کرمانشاه دیدیم و این همبستگی مرهون همین ایثارهاست.

مثلثی برای کم کردن مرگ در ایران

دکتر علیرضا رییسی ادامه داد: 25 هزار نفر ایرانی در لیست اهدا عضو هستند و نیاز به پیوند دارند که قطعا این تعداد مرگ مغزی که به اهدای عضو بینجامد، نداریم.

وی با اشاره به این که در هر 3 ساعت، یک نفر به دلیل نبود عضو جهت پیوند جان خود را از دست می دهد، افزود: هر سال، بین 5 تا 8 هزار نفر در ایران مرگ مغزی می شوند و از این تعداد، تقریبا 3500 نفر قابلیت اهدای عضو دارند.

رییسی اضافه کرد: اگر همه ی این مرگ مغزی ها اعضای خود را اهدا کنند، دیگر سالانه شاهد مرگ افراد به دلیل نبود عضو نخواهیم بود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: هر نفر مرگ مغزی که اعضای خود را اهدا می کند، بین 1 تا 7 عضو بدنش را می توان به دیگران پیوند زد.

رییسی عنوان داشت: باید اقدامات و تدابیری اندیشیده شود که این همه مرگ مغزی نداشته باشیم و مهم تر این که با پیشگیری، از وجود این تعداد افراد منتظر اهدای عضو جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در کشور و خصوصا استان بوشهر، قندخون و فشارخون و چربی کبد از عوامل بالای احتیاج به پیوند عضو است، زیرا باعث بیماری های کلیه، قلب و کبد می شوند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مثلث کم کردن مرگ مغزی، کم کردن افراد در لیست انتظار اهدای عضو با پیشگیری و فرهنگ سازی جهت اهدای عضو پس از مرگ، باعث می شود که شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

رییسی در پایان خطاب به حضار گفت: امیدوارم که همه افراد حاضر، فرم اهدای عضو را پر کرده باشند و اگر نکرده اند، در اولین فرصت این اقدام را انجام دهند.

اهدای اعضای 15 هم استانی در سال 96

دکتر کتایون نجفی زاده نیز در این باره اظهار داشت: جشن نفس از سال 1383 آغاز شد و تا الان 14 سال برگزار شده و از سال 93 تصمیم گرفتیم این جشن را در استان ها نیز انجام دهیم.

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال 96 تاکنون، 15 نفر در استان بوشهر اعضای خود را اهدا کرده اند که این میزان رشد قابل توجهی نسبت به سال 93 که تنها یک اهدای عضو داشتیم، کرده است.

نجفی زاده ضمن تشکر و تقدیر از مسئولین علوم پزشکی و تیم مربوط به اهدای عضو استان بوشهر، ادامه داد: در جاهایی مثل یاسوج سالانه 60 اهدای عضو داریم که امیدوارم با فرهنگ سازی و تلاش بیشتر تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر شاهد افزایش این امر خیر باشیم.

دریافت عضو 450 هم استانی و اهدای 100 عضو در استان

فرماندار دشتستان نیز در این مراسم اظهار داشت: آرزو دارم هر سال مرگ مغزی در کشور، استان و خصوصا شهرستان دشتستان کمتر شود.

ارسلان زارع ادامه داد: کمتر شدن مرگ مغزی فرزندان این سرزمین با فرم دهی و تقویت زیرساخت ها و افزایش آگاهی های عمومی امکان پذیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: تاکنون نزدیک به 100 عضو از افراد استان بوشهر اهدا شده است و بیش از 450 نفر از هم استانی ها نیز، عضو دریافت نموده اند.

دکتر سعید کشمیری افزود: باید از تیمی که در دانشگاه وظیفه صحبت کردن و گرفتن رضایت خانواده ها جهت اهدای عضو را دارند، تشکر ویژه کنم.

امام جمعه برازجان نیز با تشکر از خانواده هایی که اهدای عضو کرده اند، اظهار داشت: خدا از این کار خیر و نوعدوستی تشکر کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن مصلح گفت: فقه ما اجازه داده است در شرایطی که فردی ناامید باشد از حیات عزیزش، می تواند اعضای او را اهدا کند.

امام جمعه برازجان ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید هرگز انسان به خوبی نمی رسد مگر آن که چیزی که خیلی دوست دارد را ببخشد.

حجت الاسلام مصلح افزود: پس از اهدای عضو، هر کاری خیری که فرد پذیرنده عضو انجام دهد، فرد اهدا کننده نیز در آن شریک خواهد بود.

دو سوم اهدای عضوهای استان توسط دشتستانی ها انجام شده 

دبیر جشن نفس برازجان نیز در حاشیه ی این مراسم به «فکرشهر» گفت: طرح اجرای این برنامه را دو ماه پیش در شورای شهر برازجان مطرح کردم که مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

نوید متین که سخنگوی شورای شهر برازجان نیز می باشد، افزود: ما تصمیم گرفتیم برای فرهنگ سازی بیشتر در این باره و تقدیر از خانواده هایی که اعضای عزیزان خود را اهدا کرده بودند و یکی از این خانواده ها هم از پرسنل شهرداری برازجان هستند، این طرح و جشن را در برازجان برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دو سوم از 35 خانواده ای که تاکنون در استان بوشهر، اهدای عضو عزیزان خود را پذیرفته اند، دشتستانی هستند؛ طرح را مطرح کردیم که هم دانشگاه علوم پزشکی استان و هم ستاد کشوری جشن با اجرای این برنامه در شهر برازجان موافقت کردند و مجوز دادند و بر همین اساس، این جشن برای نخستین بار در استان بوشهر و در شهر برازجان برگزار شد.

وی اضافه کرد: می دانید که هیچ کس نمی تواند به استان خود عضو دهد و باید اعضای اهدایی به دیگر استان ها برود، به همین دلیل پیدا کردن کسانی که اعضا را دریافت کرده اند خیلی سخت است و ما برای این برنامه و پیدا کردن برخی دریافت کنندگان اعضا، خیلی تلاش کردیم.

متین، درباره ی هزینه های مالی این جشن نیز گفت که بخش زیادی از هزینه ها را شورا و شهرداری برازجان متقبل شده اند و دانشگاه علوم پزشکی نیز در این باره کمک کرده است.

در حاشیه

به گزارش فکرشهر، در این جشن، خانواده های بشیری و غانمی که اعضای جوانان خود را اهدا کرده بودند، به روی سن آمده و از شرایط و دلایل اهدای عضو پسران خود و خاطرات آن ها گفته و در همین حین افرادی که اعضای این عزیزان را دریافت نموده بودند نیز به آن ها پیوستند که صحنه بسیار زیبایی به وجود آورد.

در پایان، از خانواده هایی که اعضای عزیزان خود را اهدا کرده بودند، تقدیر به عمل آمد.

به گزارش فکرشهر، در این آیین که به منظور تقدیر از خانواده هایی که اعضای بدن یکی از اعضای خانواده خود را اهدا کرده بودند و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر برازجان و دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در برازجان برگزار شد، مسئولین کشوری وزارت بهداشت، فرمانداران دشتستان و تنگستان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، شهردار و اعضای شورای شهر برازجان، خانواده هایی که اعضای عزیزان خود را اهدا کرده بودند، فعالین اجتماعی و حوزه سلامت، هنرمندان کشور و استان، ورزشکاران و قهرمانان دشتستان و چند تن از افرادی که از هم استانی ها عضو دریافت کرده بودند، حضور داشتند.

برای دیدن گزارش تصویری (1) «اینجا» کلیک کنید.

برای دیدن گزارش تصویری (2) «اینجا» کلیک کنید.

 

نظرات بینندگان
گمنام
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
کار بسیار زیبا و بزرگی انجام شد ولی آقای متین ..............................

 

فکرشهر: با عرض پوزش بخشی از دیدگاه شما حذف شد.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر