جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با وجود هشدارهای مداوم «فکرشهر»؛
فکرشهر: بحران آب و خشکسالی های پیاپی، مسئولان استان بوشهر را نیز به هشدار واداشته است تا جایی که مدیرعامل آب منطقه ای استان هشدار داده که روستاییان استان به دلیل خشکسالی دیار خود را ترک می کنند و دادستان عمومی و انقلاب بوشهر هم قول داده که پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی، خارج از نوبت رسیدگی شود...
کد خبر: ۴۰۳۷۰
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

فکرشهر: بحران آب و خشکسالی های پیاپی، مسئولان استان بوشهر را نیز به هشدار واداشته است تا جایی که مدیرعامل آب منطقه ای استان هشدار داده که روستاییان استان به دلیل خشکسالی دیار خود را ترک می کنند و دادستان عمومی و انقلاب بوشهر هم قول داده که پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی، خارج از نوبت رسیدگی شود.

هر چند پیش از این در «فکرشهر»، هشدار دادیم که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، استان بوشهر غیر قابل سکونت خواهد شد و پس از آن نیز بارها در این باره نوشتیم، ولی به نظر می رسد وضعیت به همان روال آن قدر ادامه یافته تا هشدارها رانگ واقعیت گرفته و بالاخره یکی از مسئولین نیز مجبور شده مسئله را مطرح کند و قوه قضاییه نیز به موضوع ورود کرده است.

 به گزارش فکرشهر، شاهپور رجایی ـ مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر ـ در نشست قضایی با محوریت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان بوشهر با تاکید بر نقش مهم آب در رونق و فعالیت زندگی در شهرها و روستاها گفت: زندگی اقتصادی، معیشتی  و درآمدی بیشتر روستائیان با کشاورزی عجین است  و نبود آب زندگی و کار آنها را تحت الشعاع‌ قرار می‌دهد و مجبور به ترک محل زندگی خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی روستاهای استان بوشهر به سبب بی آبی در حال متروکه شدن هستند، گفت: خشکسالی و برداشت زیاد از حد از آب‌های زیرزمینی سبب شده اهالی برخی روستائیان، دیار خود را ترک کنند.

رجایی با اشاره به خشکیده شدن حدود 60 درصد چاه‌ها در دشت بوشکان دشتستان خاطر نشان کرد: تراز آب در دشت دهرود و تنگ ارم دشتستان از سال 87 تاکنون، 15 متر کاهش یافته است.

رجایی از خشکیده شدن 200 حلقه چاه آب کشاورزی در دشتستان خبرداد و گفت: در روستای دهرود دشتستان بیش از 200 حلقه چاه خشک شده و کشاورزی این منطقه به حالت تعطیل در آمده است.

وی، با اشاره به وجود 13 هزار حلقه چاه آب در استان بوشهر بیان کرد: اکنون یک‌هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد که 585 حلقه چاه آن در شهرستان دشتستان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از مسدود شدن 59 حلقه چاه آب غیر مجاز در دشتستان خبرداد و خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه امسال باید 100 حلقه چاه غیرمجاز در دشتستان مسدود شود که تاکنون 59 حلقه چاه آن غیر فعال شده است.

رجایی با بیان این که اکنون 355 حلقه چاه مشاهده‌ای در استان بوشهر وجود دارد، افزود: این چاه‌ها فقط برای کنترل سطح آب‌های زیر زمینی فعالیت دارند و ماهانه بررسی می‌شوند.

این طور که تسنیم نوشته، دادستان عمومی و انقلاب بوشهر نیز در این نشست گفته است که پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی استان بوشهر، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

بر اساس این گزارش، علی حسن‌پور با تاکید برحفاظت از خاک، زمین ، منابع طبیعی و جنگل، ذخایر و منابع ملی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین منابع حیات انسان و سایر موجودات، آب است که در این عرصه حفاظت از منابع آبی زیر زمینی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش بارش باران در چند سال اخیر دشت‌ها را با کم‌آبی  و تهدید مواجه کرده است، افزود: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های آب تخلف است که در این راستا باید به بهره‌برداران هشدارهای لازم داده شود.

دادستان بوشهر با تاکید بر برخورد قاطع از حفر چاه غیرمجاز و بدون پروانه گفت: با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از استان‌های کم‌آب و خشک کشور است لازم است چاه‌های بدون پروانه و غیرمجاز مسدود شود.

حسن‌پور با بیان اینکه از آبهای زیر زمینی در تولید محصولات کشاورزی، صنعت و آشامیدنی استفاده می‌شود تاکید کرد:چاه آب غیر مجاز تهدیدی جدی برای منابع آبی و حیات بشر و  سایر جانداران و نباتات است.

وی، با تاکید بر کنترل چاه‌هایی که آب بیش از حدمجاز برداشت می‌کنند تصریح کرد: پرونده‌های مربوط به چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی استان بوشهر، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

دادستان بوشهر با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز باید در اولویت قرار گیرد اظهار کرد: برای حفظ و مصرف بهینه منابع آبی در دشت‌های استان بوشهر انسداد و پرکردن چاه‌های غیرمجاز باید در اولویت قرار گیرد.

حسن‌پور با تاکید بر اجرایی شدن حکم قطعی صادر شده بیان کرد: حکم قطعی صادر شده در عرصه چاه‌های غیر مجاز از سوی مراجع قضایی استان بوشهر باید اجرا شود و کسی نباید مانع اجرای آن شود.

به گزارش فکرشهر، هر چند این اقدامات در صورت اجرایی شدن قطعی، می تواند روند خالی شدن روستاهای استان بوشهر و به خصوص دشتستان را از سکنه، کمی، کند، کند، ولی درمان این زخم عمیق به راه کارهایی غیر از این نیز نیاز دارد؛ راهکارهایی چون رساندن هر چه سریع تر آب به این مناطق؛ راهکارهایی که با توجه به وجود 700 کیلومتر مرز مشترک استان بوشهر با خلیج فارس، تنها کمی رایزنی برای تخصیص بودجه نیاز دارد؛ بودجه ای که می تواند صرف درمان این زخم و انتقال آب از خلیج فارس به مناطق پیرامونی اش شود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر