جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۰۴۹۵
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۳

فکرشهر: «شما که بودجه ندارید، چرا این بخش را فعال نمی‌کنید؟ خیلی صریح دستور دهید که هیچ محل کاری تا دو ماه آینده پلمب نشود. در این فاصله لیست کاملی از آنها تهیه و به ‌صورت رسمی به آنان اخطار کنید، در موعد مقرر برای تبدیل واحد مسکونی به اداری مراجعه کنند یا مابه‌التفاوت را بپردازند یا آن که تا مدت معلومی سالانه مبلغی را به‌ عنوان جریمه پرداخت کنند. از این طریق هم دست مأموران زورگو از سر مردم برداشته می‌شود و هم رفتار قانونمند انجام خواهد شد و هم درآمد زیادی نصیب شهرداری می‌شود.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند در سرمقاله خود نوشت: «آقای نجفی شهردار محترم تهران لازم است که به مسائل شهری از زاویه دیگری نیز توجه کنند. همان زمان که گزارش ناکارآمدی و فساد را در دوره پیش در شورای شهر قرائت کردند، باید متوجه می‌شدند که پاتک آن را خواهند دید ولی این پاتک لزوما ربطی به واکنش در سطح کلان سیاسی ندارد؛، چه بسا در سطح خُرد و خیابان رخ خواهد داد. به این معنا که به نام شهرداری اقداماتی صورت خواهد گرفت که به مردم نشان دهند چیزی عوض نشده است و درهای زورگویی و رفتارهای غیر قانونی، همچنان بر همان پاشنه سابق می‌گردد.

اجازه دهید یک نمونه مهم شرح داده شود تا این که معلوم شود در این شرایط بی‌پولی شهرداری که برای پرداخت حقوق کارکنان خود صدها مشکل دارد، چگونه عده‌ای با عصبانی‌ کردن مردم، آنان را تلکه می‌کنند و تمام اینها نیز به نام شورای شهر و شهردار جدید تمام خواهد شد.

قضیه از این قرار است که یکی از مشکلات و تخلفات رایج در شهر، انجام فعالیت‌های اداری در واحدهای مسکونی است. بسیاری از شرکت‌ها در واحدهای مسکونی، فعالیت اداری می‌کنند. این کار فقط برای چند حرفه محدود مجاز است. به شرطی که صاحبان مشاغل خودشان نیز مالک ساختمان باشند. از این‌ رو هر از گاهی مأموران شهرداری به ساختمان‌های مزبور مراجعه می‌کنند و دستور پلمب ساختمان را می‌دهند. تا اینجای کار عیبی ندارد و درست هم هست ولی همه می‌دانند که این پلمب کردن‌ها به‌ طور معمول به نتیجه نمی‌رسد، زیرا کسانی که در این واحدها فعال هستند، با پرداخت پول به دست‌اندرکاران، رفع پلمب می‌کنند، حتی به صورت سالانه رقمی را پرداخت می‌کنند تا به آنها کاری نداشته باشند.

یکی از همکاران تعریف می‌کرد که چند ماه پیش این مشکل برایش پیش آمده بود و به شهرداری یکی از مناطق غربی تهران مراجعه کرد، مأمور مربوطه با صدای بلند می‌گفت که این رقم را به این شماره واریز کنید که به نام سه نفر است، تا رفع پلمب شود! حتی نپذیرفته بودند که هزینه تبدیل مسکونی به اداری را بپردازد؛ چرا که می‌گفتند این کار ممنوع شده است! کافی است هر واحد مسکونی که برای کار اداری استفاده می‌شود، سالانه ٣میلیون تومان بدهند، می‌دانید چند ١٠٠میلیارد تومان می‌شود که به جیب مأموران خاطی می‌رود و هیچ مبلغی نصیب شهرداری نمی‌شود؟ ضمن این که موجب عصبانیت مردم هم می‌شود.

روزهای گذشته این کار را به شکل بدتری در برخی ساختمان‌های مرکز شهر انجام دادند. به این معنا که به جای پلمب واحد متخلف، جلوی در ورودی ساختمان بلوک‌های بزرگ مشهور به «نیوجرسی» گذاشته‌اند تا مردم نتوانند وارد ساختمان شوند؛ در حالی که این کار به‌ طور واضح و آشکار خلاف قانون و نوعی رفتار زورمدارانه است و فقط و فقط با هدف عصبانی‌ کردن مردم انجام می‌شود و بعد هم طبیعی است که با پرداخت مقداری پول زور سروته قضیه هم خواهد آمد ولی بدنامی آن برای شهرداری تهران ثبت خواهد شد.

این کارها سال‌هاست که انجام می‌شود و حل مشکلات و مسائل از طریق غیر قانونی و ناعادلانه و زورمدارانه از طبیعت این بخش از مأموران شهرداری شده است. پلمب هر واحدی که به‌ صورت غیر قانونی استفاده می‌شود، نیازمند حکم و حضور مأموران پلیس و قضایی و شهرداری است ولی ظاهرا انجام این کار از طریق بلوک‌های نیوجرسی در یک شهرهرت و بی‌قانون بهترین راه است که مأموران انتخاب می‌کنند. اگر شما را نمی‌شناختیم، شاید فکر می‌کردیم که این کار به دستور شما شده است ولی متاسفانه یا خوشبختانه می‌دانیم که روح شما از این شیوه‌ها بی‌خبر است. اکنون در این‌جا گفتیم، حداقل از این طریق شما و اعضای شورای شهر بدانید. اثبات آن نیز کاری ندارد و از مردم بخواهید که هر کس از این طریق پول پرداخته، با شماره کارتی که پول واریز کرده، به شما مراجعه کنند تا بدانید وضع شهرداری چه خبر است؟

الان که کارکنان شهرداری زیاد هستند، می‌توانید این افراد را دادگاهی و اخراج کنید بلکه قدری هم از تعدادشان کم شود. البته مهم‌تر از اصل این اقدامات، وجود فضایی است که مأموران پایین و میانی شهرداری اطمینان دارند که فضا عوض نشده و مسئولیت این امر با شما و همکارانتان است. چه می‌توان کرد؟ شما که بودجه ندارید، چرا این بخش را فعال نمی‌کنید؟ خیلی صریح دستور دهید که هیچ محل کاری تا دو ماه آینده پلمب نشود. در این فاصله لیست کاملی از آنها تهیه و به ‌صورت رسمی به آنان اخطار کنید، در موعد مقرر برای تبدیل واحد مسکونی به اداری مراجعه کنند یا مابه‌التفاوت را بپردازند یا آن که تا مدت معلومی سالانه مبلغی را به‌ عنوان جریمه پرداخت کنند. از این طریق هم دست مأموران زورگو از سر مردم برداشته می‌شود و هم رفتار قانونمند انجام خواهد شد و هم درآمد زیادی نصیب شهرداری می‌شود. پس از موعدهای تعیین‌ شده نیز قاطعانه برخورد کنید و جریمه‌های سنگین برای آن منظور دارید. در کنار افشاگری از مدیریت‌های ناصحیح و فاسد، این کار را انجام دهید تا مردم و نیز کارکنان متخلف و زورگو متوجه تغییر فضای مدیریتی شهر شوند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر