پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۱۲۰۲
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

فکرشهر: متخصص علوم و اعصاب روان تاکید کرد: توجه به سلامت جامعه، مبارزه اجتماعی با مواد مخدر را می‌طلبد و باید نسبت به آینده جامعه اسلامی خود دغدغه داشته باشیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، نیکی زاهدی کیا افزود: مخدرهای صنعتی و شیمیایی عوارض بسیاری روی سلامت بدن می گذارند، به عنوان مثال مصرف طولانی مدت این مواد باعث بروز صدمات زیادی به کبد می شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مغز و اعصاب از جمله شایع ترین عوارض مصرف مواد مخدر است، اظهار کرد: انواع مواد مخدر با تاثیرگذاشتن بر عملکرد مغز باعث بروز حالت نشئگی و لذت مقطعی می شوند و به همین دلیل مصرف طولانی مدت آنها باعث بروز مشکلات اساسی در کارکرد مغز و اعصاب می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد:بسیاری از مواد مخدر مانند قرص‌های اکستازی، شیشه کوکائین و غیره تاثیرات مخربی بر مغز گذاشته و می‌توانند باعث از دست رفتن حافظه، از دست دادن قدرت تصمیم گیری، و اختلال حواس شوند.

زاهدی کیا با بیان اینکه استفاده طولانی مدت از مواد مخدر، روانگردان ها و یا آرام بخش ها ، باعث ایجاد تغییرات ماندگار در مغز شده و می تواند موجب بروز  افسردگی و یا توهم شود،تصریح کرد: به علاوه وابستگی عاطفی فرد معتاد به مصرف مواد مخدر بسیار شدید بوده و در مواردی ممکن است تا آخر عمر در وجود وی باقی بماند.

وی ، عوارض جانبی مصرف مواد مخدر را به تدریج باعث بروز مشکلات روانی دانست و افزود: به عنوان مثال مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث کاهش میل و قوای جنسی شده و همین امر موجب بروز مشکلات روانی و حتی مشکلات خانوادگی و طلاق می شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این متخصص علوم اعصاب و روان با اشاره به اهمیت بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مسئولان فرهنگی باید با  جدیت بیشتر، نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی اقدام نمایند و با ساخت برنامه های مختلف در بین اقشار جامعه در قبال این پدیده شوم  اهتمام داشته باشند.

زاهدی کیا با بیان اینکه آسیب های ناشی از این معضل ، توجه بیش از پیش به برنامه های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد را طلب می کند،تصریح کرد:این امر در سایه همکاری های درون بخشی و برون بخشی مناسب دولت و دستگاههای فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی تحقق می یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر