چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۴۱۲۶۹
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳

فکرشهر: وزیر نیرو گفت: ۲ فروند هواپیمایی که در اختیار مرکز باروری ابرها بوده از لحاظ قدمت مشکلاتی داشته اند لذا همکاری با سپاه در این مورد آغاز شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره پرداخت آب بهای زیست محیطی به مناطق جنوبی که به گفته رئیس سازمان محیط زیست عدم پرداخت آن موجب آلودگی هوای استان های جنوبی در روزهای اخیر شده است، گفت: حق حقابه ها و تخصیص های آبی مسئله مهمی است اما این حقابه ها و تخصیص ها براساس سال نرمال آب پرداخت می شود، وقتی بارش ها براساس نرمال باشد حقابه ها نیز پرداخت می شود.

اردکانیان اظهار داشت: متأسفانه امسال سال بسیار کم آبی داشتیم به همان نسبت حقابه ها نیز کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: با وجود این که بارش های کمی داشتیم اما عدم کاهش سهم آب شرب خود بر مسئله حقابه ها نیز بار مضاعفی است. به طوریکه باعث کاهش آب مصرفی بخش های دیگر از جمله بخش کشاورزی شده است.

وزیر نیرو گفت: به دلیل کاهش بارش نرمال در سال و کاهش نیافتن آب بخش شرب متأسفانه حقابه ها به میزان تعیین شده تخصیص نیافته است.

اردکانیان با بیان اینکه رئیس جمهور روز گذشته در جمع استانداران به خوبی به این مسئله اشاره کردند، تصریح کرد: حقابه های زیست محیطی مسئله مهمی است که امیدواریم شرایط آبی کشور و اولویت های آب شرب این امکان را فراهم کند که حقابه های زیست محیطی پرداخت شود.

وی درخصوص اینکه آیا با این میزان حقابه ها می توان مشکلات ریزگردهای اهواز و خوزستان را برطرف کرد: متأسفانه شرایط به گونه ای است که کشت بهاره هم تحت تاثیر این محدودیت ها است. البته این مسئله با مشارکت فعالان وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است که آگاهی های لازم به کشاورزان داده شود که از ناحیه کمبود آب متضرر نشوند.

اردکانیان ابزار امیدواری کرد که بتوان در صورت افزایش بارش ها، حقابه ها را نیز تخصیص داد.

وی در خصوص افزایش بهای آب و برق برای سال آینده عنوان کرد: هنوز مصوبات مجلس درخصوص افزایش بهای برق و آب ابلاغ نشده است. اما به هر حال ما از محل افزایش دریافت های مردمی سرمایه گذاری های مفیدی انجام می دهیم. ما برنامه ریزی کردیم تا برای تابستان سن  سال 97 با مشارکت مردم بدون مشکل نیاز آبی را برطرف کنیم. البته هیچ تصمیمی خارج از تصمیمات دولت اتخاذ نخواهد شد و هرگونه اضافه قیمت با نظر دولت خواهد بود.

اردکانیان درمورد آلودگی هوای روزهای گذشته اهواز و موارد قطع برق  گفت: از سال گذشته فعالیت های خوبی در بخش برق وزارت نیرو انجام شده و نسبت به تعویض مقرهای سیلیکونی، شستشوی اقلام مختلف و تعویض بخش قابل توجهی از خطوط برقی اقدام شود، به همین دلیل مشکلی در خصوص قطع برق اهواز نداشتیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: البته گرد و غبار به تنهایی مشکل زا نیست وقتی رطوبت بالا باشد، نشست گرد و غبارها بر روی تجهیزات مشکل جدی ایجاد می کند البته در آلودگی اخیر به جز یکی دو مورد مشکل خاصی گزارش نشده است.

وی خاطر نشان کرد: هیأتی از وزارت نیرو عازم منطقه هستند و با سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی جلساتی ترتیب داده اند تا مشکلی پیش رو نباشد.

وزیر نیرو درباره همکاری سپاه برای مسئله بارور سازی ابرها، یادآور شد: به طور کلی ظرفیت کشور در طرح های عمرانی به کار گرفته شده است و نیروهای مسلح نیز در این حوزه اعلام آمادگی کردند، سپاه نیز درباره کمک برای تدارک تجهیزات لازم برای اجرای طرح باروری ابرها اعلام آمادگی کرده که این همکاری آغاز شده و امیدواریم به نتایج مطلوب برسد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروهای مسلح به کمک دولت آمده است، گفت: دو فروند هواپیمایی که در اختیار مرکز باروری ابرها بوده از لحاظ قدمت مشکلاتی را داشته اند لذا همکاری با سپاه در این مورد آغاز شده است.

اردکانیان بیان داشت: اوایل دهه 80 مرکز منطقه ای مدیریت آب را تأسیس کردیم که تحت پوشش یونسکو 11 کشور منطقه در حد وزیر در شورای حکام این مرکز حضور پیدا کردند.

وی تصریح کرد: این مرکز برای ایجاد فضای مناسب برای کارهای مشترک برنامه ریزی داشت و توانست تأثیرات بسیاری داشته باشد به طوری که بعد از 30 سال از امضای معاهده آب بین ایران و افغانستان، این مرکز توانست معاهده فوق را عملیاتی کند.

وزیر نیرو بیان داشت: تصمیم بر این است که این مرکز را فعال کنیم ضمن اینکه یک مرکز ملی برای مدیریت آب در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم بر مشکلات این حوزه فائق آئیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر