سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: پنجم اسفندماه، به عنوان «روز مهندسی» در تقویم رسمی ایران ثبت شده است؛ این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی «خواجه نصیرالدین طوسی» به ثبت رسیده و در جامعه با عنوان «روز مهندس» نام برده می شود. هر سال...
کد خبر: ۴۱۵۳۳
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴

فکرشهر- اسماء بوستانی: پنجم اسفندماه، به عنوان «روز مهندسی» در تقویم رسمی ایران ثبت شده است؛ این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی «خواجه نصیرالدین طوسی» به ثبت رسیده و در جامعه با عنوان «روز مهندس» نام برده می شود. هر سال همزمان با این روز، همایش‌ها و مراسم های مختلفی برگزار می‌شود و همین مناسبت بهانه ای شد تا به میان مردم رفته، با برخی مهندسین گفت و گو کرده و دید و نظر شهروندان را به مناسبت این روز و تعریفشان از واژه ی «مهندس» جویا شویم.

مهندس فردی است که بتواند مشکلات جامعه را حل کند

رضا آزادپور، مهندس مکانیک سیالات خوانده و در حال حاضر مدرس زبان خارجه است. می گوید به خاطر علاقه شخصی ام مکانک سیالات خوانده ام. 
او، مهندس را فردی که توانایی تبدیل یک ایده و طرح را به شکل عملیاتی داشته باشد می داند و می گوید: زمانی می توان به یک شخص مهندس گفت که با شناخت مسئله یا موضوع و علوم و فنون لازم، محدودیت های مربوطه را تشخیص داده و به دستاوردهای لازم برسد. به نظر من، هر زمان فردی به عنوان یک کارشناس و پس از 4 سال تحصیل در دانشگاه، بتواند به حل مشکلات عمرانی، صنعتی و کشاورزی جامعه بپردازد، مهندس است؛ ولی متاسفانه در دانشگاه ها، مباحثی که تدریس می شود، نهایتا برای آمادگی در آزمون های کارشناسی ارشد است و بیشتر جنبه تئوری دارند تا عملی.
وی درباره خواجه نصیر الدین طوسی نیز به «فکرشهر» می گوید: نکته مهمی که از خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان محور اصلی جامعه مهندسی یاد می شود، دانش وی نیست، بلکه موضوع مهم این است که توانسته است مشکلات جامعه خود را حل کند و در راه آبادانی جامعه خود تلاش کرده است.

یک مهندس باید آموزش ها و تجربیات خود را به بهترین شکل ممکن در جامعه پیاده کند

نوشاد باقری در رشته برق صنعتی PIC مشغول به تحصیل و مسئول فنی شرکت الوئه ورا آویژن خلیج فارس است. او می گوید: از نظر من مهندس کسی است که تلاش می کند یک ساختار عملیاتی و علمی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته های مهندسی، آموزش های لازم را دیده باشد و به صورت حرفه ای در آن رشته مشغول به کار باشد.
باقری معتقد است: به شخصی می توان گفت مهندس که در به کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی یا توسعه ساختارها، دستگاه ها، ماشین آلات و فرآیند تولید یا کار کردن با آن ها و به کار بردن آن ها به صورت تک و یا در ترکیب با وسایل دیگر یا ساختن و به کار انداختن آن ها از طریق درک کامل ساختمان آن ها، مهارت داشته باشد.
وی معتقد است: یک مهندس باید به بهترین شکل ممکن، تجربیات و آموزش هایی که در محیط تحصیل و کاری کسب کرده است را در جامعه پیاده و در جهت رفع مشکلات جامعه به کار گیرد و الگویی مناسب برای جوانان این مرز و بوم باشد.

مهندس کسی است که بتواند پروژه ای را به نتیجه مطلوب برساند

سودابه پیشرو، در رشته تربیت مربی تحصیل می کند و مدیریت داخلی یک پیش دبستانی را نیز بر عهده دارد. او، مهندس را این گونه تعریف می کند: از نظر من مهندس به کسی گفته می شود که هم از نظر دانش و هم از نظر شخصیتی به درجه بالایی رسیده باشد، کسی که بتواند به صورت علمی و عملی پروژه ای را به نتیجه مطلوب برساند.

یک مهندس موفق در بالا بردن سطح زندگی بشر تاثیر بسزایی دارد 

حجت خسروی نیز، مهندس برق- الکترونیک خوانده  و 9 سال است که در شرکت صدرا مشغول به کار است. وی در حال حاضر، سرپرست مهندسی برق، ابزار دقیق و تلکام سکوهای 14d-14c میدان گاز پارس جنوبی است و می گوید: مهندس را شخصی می دانم که خلاقیت و دید فنی داشته باشد و بتواند مسائل تئوری را در قالب عملی اجرا کند و با محاسبات و دقتی که دارد، بتواند قدمی در پیشبرد اهداف جامعه بردارد. مهندس باید قدرت تصمیم گیری و ریسک کردن را داشته باشد و با مطالعه کردن دید خود را نسبت به مسائل فنی باز کند تا بتواند با آینده نگری در مواقع بحرانی بهترین تصمیم گیری را داشته باشد و در جاهایی که بحث هزینه هاست، با ابتکاری جدید و کمترین هزینه به هدفش برسد. 
خسروی هم معتقد است مهندس کسی است که در یکی از رشته های مهندسی آموزش لازم را دیده باشد و می گوید: مهندس باید به صورت حرفه ای در رشته مورد علاقه خود مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می کنند.
وی معتقد است: یک مهندس موفق در بالا بردن سطح زندگی بشر تاثیر بسزایی دارد، بنابراین یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی و شیمیایی و جهان هستی، باید از قوه تخیل بالایی برخوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر شود. یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آن ها و ترکیب موثر برخی از آن ها، قادر خواهد بود نیازهای اجرای نسل بشر را در کم ترین زمان و با بالاترین بازده برطرف سازد.

مهندسی خارج از لغت معناهای بزرگی دارد

محمد امین زارعی، در حال حاضر در رشته مهندس الکترونیک عمومی مشغول به تحصیل است و دلیل انتخاب رشته تحصیلی اش را نیز، فقط علاقه عنوان می کند و درباره مهندس می گوید: صحبت های من با توجه و دید خود نسبت به رشته تحصیلی ام می باشد و با توجه به آموخته هایم در این سال ها، مهندس را فردی می دانم که همه علوم و فنونی را که در تمام دوران تحصیل خود آموخته است، به صورت صحیح در راه تولید، رفع مشکل و نحوه کار کردن دستگاه به کار گیرد و پیش بینی از رفتار احتمالی دستگاه در شرایط مختلف را داشته باشد.
او می گوید: از دید بنده، مهندس واژه ای است خارج از لغت که معناهای بزرگی دارد و تنها با گرفتن مدرک در دانشکده ها به دست نمی آید. یک مهندس موفق باید درک وسیعی از همه جوانب با توجه به رشته تحصیلی خود داشته باشد و همچنین نوآور و ایده پرداز باشد.
زارعی اضافه می کند: برایم دردناک است وقتی افرادی را می بینم که تنها با توجه به مدرکشان نام مهندس را یدک می کشند. مهندس واژه ای مقدس است.

مهندس باید هماره مشغول فراگیری دانش های نوین فنی و مهندسی باشد

سیده لاله شاهروبندی، کارشناس ارشد حقوق، گرایش جزا و جرم شناسی خوانده و محقق و پژوهشگر نیز می باشد.او، مهندس را از لحاظ علمی، شخصی می داند که به طور آکادمیک در یکی از رشته های فنی کسب علم کرده باشد و دانش آموخته یکی از رشته های مهندسی باشد یا به صورت حرفه ای در آن رشته مشغول به کار باشد. 
شاهروبندی به «فکرشهر» می گوید: مهندسان از فناوری، ریاضیات و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می کنند. فردی که با شناخت کامل از دانش خود جهت رفع مشکلات و موانع فنی گام برم یدارد را می توان مهندس نامید. فردی که لحظه ای از یادگیری دست نکشد و هماره مشغول فراگیری دانش های نوین فنی و مهندسی باشد.
او ادامه می دهد: در خانواده من، برادرم مخترع است و به همین علت، رشته فنی را جهت ادامه تحصیل انتخاب کرد. امیدوارم مهندسین جامعه تعهد در عمل و تخصص در کار را سرلوحه کار خود قرار دهند، زیرا که با جان و مال مردم در ارتباط هستند.

برنامه ریزی یکی از اصول مهم حرکت به سمت آینده ای روشن است

بهرام راستگو، مهندس نرم افزار کامپیوتر و کارمند بیمارستان مهر برازجان و معتقد است: مهندس کسی است که تلاش می کند یک ساختار عملیاتی و علمی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته های مهندسی آموزش دیده باشد یا به صورت حرفه ای در آن رشته مشغول به کار باشد. 
وی می گوید: مهندس یعنی به کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی یا توسعه ساختارها، دستگاه ها و ماشین آلات فرآیند های تولید یا کارکردن با آنها و به کار بردن آنها به صورت تنها یا در ترکیب با وسایل دیگر و یا ساختن و به کار بردن آنها از طریق درک کامل ساختمان آنها تحت شرایط و موقعیت های ویژه و معین؛ ضمن این که مهندس باید با تمام صحنه های مرتبط با موضوع از جمله هدف و کاربرد یک ابزار، مسائل مالی و اقتصادی مرتبط با آن، چگونگی حفظ، سلامتی و امنیت انسان و طبیعت انسان حین طراحی، توسعه یا به کارگیری ابزار و وضعیت حقوقی و مالکیت آن آشنایی کافی داشته باشد.
راستگو همچنین معتقد است که یکی از اصول مهم انتخاب حرکت به سمت آینده ای روشن، برنامه ریزی دقیق است و به مهندسان توصیه می کند: نسبت به کاری که می کنید کاملا متعهد باشید؛ مسئولیت خود را بشناسید و به تمامی جوانب اخلاقی و حقوقی آن آگاه شوید. پاسخگویی و پذیرفتن اشتباهات احتمالی بخشی از زندگی حرفه ای یک مهندس موفق است. شرح وظیفه خود را همیشه به یاد داشته باشید و آن را لطف در حق دیگران ندانید.

مهندس باید نگاهی هنرمندانه به کار خود داشته باشد

علیرضا احمدی خرم متولد 1361 و ساکن شهر برازجان است. وی کارشناس کشاورزی است و  حدود دو دهه است که علاوه بر حوزه تخصصی خود در برهه ای به صورت جدی هنر را نیز در رشته تجسمی دنبال کرده و اکنون با توجه به سوابق فرهنگی، در این حوزه به فعالیت مشغول است.
احمدی خرم، درباره مهندس به فکرشهر می گوید: به نظر من مهندس کسی است که اولین عنصر او خلاقیت، ابداع و سازندگی باشد. مهندس قواعد و قوانین طبیعی را در جهت ساختن و آبادای و در نهایت آسایش و رفاه مردم به کار می گیرد، بنابراین کار مهندس مبنی بر دانش، ابداع، خلاقیت و ساختن می باشد؛ مهندس تلفیقی است از علم و هنر. علم است چون مبتنی بر اصول دقیق محاسبات است و بر دانش هدفمند استوار است؛ از طرفی نیز هنر است زیرا برای زیبا شناسی و تامین روحی و روانی جامعه مبتنی بر نیاز استوار است. 
او می گوید: مهندس باید نگاهی هنرمندانه به کار خود داشته باشد و زیبایی بصری را در دست ساخته خود تامین کند. روز بزرگداشت حکیم بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی را به این نام نهاده اند چرا که این مرد بزرگ دانشمندی شهیر بود و قوانین فراوانی را در علوم به او نسبت داده اند؛ از نظر من دیدی که نسبت به یک مهندس وجود دارد، دید ارزشمندی است، چرا که دانشمند شخصی است که دانش خود را در جهت آبادانی، سازندگی و تامین استقلال و عدم وابستگی به کار می گیرد؛ او می سازد تا دیگران راحت تر زندگی کنند و از این حیث حرفه شرافتمند و ارزشمندی است.

مهندس در هر شغل و جایگاهی مهره کلیدی و عملیاتی محسوب می شود

محسن کشاورز، متولد 20 شهریورماه 1361 و ساکن برازجان است. او کارشناس مدیریت و مسئول روابط عمومی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج اداری و در حال حاضر مسئول دفتر مدیریت اداره برق است و در تعریف مهندس به «فکرشهر» می گوید: مهندس کسی است که با به کار گیری علوم و فن خود و امکانات در اختیار قرار گرفته جهت طراحی، تولید یا نظارت تلاش کرده و برای به کار گیری آن جهت رفاه یا امنیت و سهولت در زندگی روزمره انسان با بیشترین توان خود تلاش و کوشش می کند تا قسمتی از مشکلات جامعه را حل کند.
وی ادامه می دهد: از دید من، مهندس باید با تخصص علمی و فنی برای کشور و راه حل های تازه در تلاش باشد و پس از طراحی سیستم یا ابزار، با روش مهندسی و با توجه به یک سری فاکتورها از جمله کیفیت، هزینه و تجهیزات اقدام به ساخت یا تولید کند. البته در کل نمی توان گفت مهندس یک شخص خاص و محدود در یک شغل اشت، بلکه در اکثر شغل ها نقش مهندس و مهندسی به صورت چشم گیری نمایان است. هر فرد به عنوان مهندس نسبت به موقعیت شغلی و سازمانی خود در حال ایفای نقش در سازمان و جایگاه خود است.

او معتقد است: مهندس در هر شغل و جایگاهی، یک مهره کلیدی و عملیاتی محسوب می شود و م یتوان گفت بازوی اجرایی و تحرک سازمان و نهاد شاغل در آن می باشد؛ اگر فردی به عنوان مهندس، مسئولیت هایی را بر عهده گیرد و به هر نحوی از وظایف محوله سر باز زند و کوتاهی کند به جرات می توان گفت سازمانی که پوشش دهنده وی بوده، قطعا با مشکلات و هرج و مرج هایی مواجه خواهد شد.

کسی که ایده های مهم و پیچیده را طراحی کند، می توان مهندس نامید

 امین ضرغامیان، کارشناس مهندسی عمران، طراح ساختمان، مجری و ناظر پروژه های عمرانی و همچنین نقشه بردار است. او معتقد است: مهندس کسی است که ایده های هنری و یا پیچیده را بتواند طراحی کند و نهایتا با روش های ساده شده بتواند به اجرا در بیاورد.
وی به «فکرشهر» می گوید: به نظر من مهندس واقعی کسی است که بتواند در هر شرایطی، ایده های نو ارائه دهد. همیشه مهندسان در حال خلاقیت هستند. دقیقا مثل ادبیات و هنر که تشنه ی ایده ها و کشف های نو هستند، مهندسان نیز برای تفاوت می بایست نوآوری کنند؛ در واقع مهندس خلق می کند، خلق اثری که ممکن سال های سال ماندگار باشد و این بزرگ ترین لذت و تعریف برای یک مهندس می تواند باشد.

عنوان مهندس به مدرک تحصیلی نیست که یک نفر را به درجات بالا برساند

ارسلان دشتی، کارشناس حقوق و شاغل در شبکه بهداشت است.
او در تعریف مهندس می گوید: تعریف علمی واژه مهندسی را اگر بخواهیم بگوییم، شخصی است که تلاش می کند یک ساختار عملیاتی و علمی را از یک مفهوم کلی ایجاد کند؛ البته حتما باید در یکی از رشته های مهندسی چه به صورت آکادمیک چه به صورت تجربی آموزش دیده باشد. در لغت نامه دهخدا از این مفهوم به لفظ مهندز: اندازه گیرنده، محاسب و شمادار غیاث با کسی که در علم هندسه و اشکال عالم باشد، نام برده شده که تماما در اشعار گذشتگان چون فردوسی، اسدی، ناصر خسرو و... استفاده شده است. 
دشتی معتقد است: متاسفانه واژه مهندسی در معنای واقعی خود استفاده نمی شود و هر کس در هر رشته ای درس بخواند، به نام مهندس صدایش می زنند و این لفظ را از علم خاص خود دور می کند؛ عنوان مهندس به مدرک تحصیلی نیست که یک فرد را به درجات بالا برساند، باید دید آیا این شخص که عنوان سنگینی به نام مهندس را یدک می کشد، از کلاس و دانشگاه اندوخته ای برای ارائه به ارمغان آورده است یا فقط مدرک آن را گرفته است. این متن درباره همه رشته ها صدق می کند‌.
 

نظرات بینندگان
ملیحه رضائی
|
-
|
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
جناب رضا آزادپور عالی گفتند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر