پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
اختامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت در منطقه ویژه پارس؛
فکرشهر: معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت گفت: سیاست راهبردی وزارت نفت تقویت زمینه پژوهش و فناوری است و چهار برنامه عمده در این زمینه داریم...
کد خبر: ۴۱۶۲۴
سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت گفت: سیاست راهبردی وزارت نفت تقویت زمینه پژوهش و فناوری است و چهار برنامه عمده در این زمینه داریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، حبیب‌الله بی‌طرف در آئین اختامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت در منطقه ویژه پارس اظهار داشت: امروز شاهد ارائه ایده‌های نو و خلاقانه هستیم که با ارزیابی آنها از این افراد تجلیل می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری برای پیشرفت کشورها و جوامع یک ضرورت است و هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر به اهمیت تحقیق و فناوری پی می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست راهبردی وزارت نفت تقویت زمینه پژوهش و فناوری است که هم در درون وزارت نفت و هم در صنایع و شرکت‌های وابسته به خوبی به این موضوع توجه می‌شود.

بی‌طرف افزود: در دو سال اخیر در وزارت نفت رویکردهای جدیدی در این عرصه اتخاذ شده است. ما ۱۰ درصد ذخایر نفت جهان و ۱۸ درصد گاز جهان را داریم و توان تولید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب گاز و روزانه شش میلیون بشکه نفت خام را داریم.

وی ادامه داد: ساختار توسعه‌یافته نفت و گاز را در اختیار داریم و از نظر مجموع ذخایر هیدروکربوری را نگاه کنیم ایران کشور اول جهان است.

معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت گفت: در برنامه درازمدت تولید ۴.۵ بشکه نفت و ۹۵۰ هزار بشکه میعانات و هزار و ۱۰۰ میلیون تولید روزانه گاز طبیعی را در برنامه داریم که به ۱۳۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و ۶۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پائین دستی نیاز داریم.

وی بیان کرد: فناوری می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال گسترده‌ای را در کشور ایجاد کند که چهار طرح در برنامه است؛ انتقال فناوری از طریق قراردادهای جدید نفتی یکی از این برنامه‌ها است.

بی‌طرف افزود: توسعه و انتقال فناوری در بخش بالا دست با مشارکت شرکت‌های داخلی، انتقال و توسعه فناوری در پائین دست و حمایت از ساخت داخل از طریق قرارداد با سازندگان داخلی برای تولید کالاهای پرمصرف از دیگر برنامه‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت تاکید کرد: نظام پژوهش از نظام متمرکز به حالت غیرمتمرکز تبدیل می‌شود و اختیارات تفویض می‌شود، جاری‌سازی اصل نتیجه‌گرایی در امور پژوهشی است که بتوان نتیجه آن را استفاده کرد.

وی ادامه داد: ساختار جدید فناوری و پژوهش در وزارت نفت تدوین و طراحی شده است و نقش هر یک از اجزا مشخص شده است. تببین صحیح ماموریت‌ها و برنامه‌های هر یک از دستگاه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت با بیان اینکه پیشبرد اهداف انقلاب نیازمند پیشرفت است و باید در عرصه فناوری حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: جذب و توسعه فناوری و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های داخلی با جدیت دنبال می‌شود.

میزان بالای بیکاری در استان بوشهر زیبنده پایتخت انرژی کشور نیست

استاندار بوشهر خواستار رفع مشکلات اشتغال در استان شد و گفت: میزان بالای بیکاری در استان بوشهر زیبنده پایتخت انرژی کشور نیست.

عبدالکریم گراوند در این آئین اظهار داشت: شهید تندگویان در توسعه و استقرار صنعت نفت نقش مهمی داشته است و در سخت‌ترین شرایط صنعت نفت را سر پا نگه داشت.

استاندار بوشهر افزود: استان بوشهر لقب پایتخت انرژی کشور را دارد و باید با توسعه پژوهش و دانایی دست در دست هم داده تا زمینه آبادانی ایران اسلامی فراهم شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه توسعه و پیشرفت این است که چرخ دنده‌ها به هم متصل نبوده‌اند و عملکرد جزیره ای باعث شده تا به اهداف مورد نظر دست نیافته ایم.

گراوند با انتقاد از وضعیت بیکاری اهالی استان بوشهر در کنار ظرفیت عظیم پارس جنوبی افزود: امروز در پایتخت انرژی ایران یعنی استان بوشهر، میزان بیکاری استان زیبنده این منطقه نیست و میزان بیکاری بالا است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها به خاطر علم محور بودن کشورشان توسعه یافته اند و در سایه نگاه عالمانه به توسعه و پیشرفت دست یافته‌اند.

استاندار بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر میزان بیکاری ۱۱.۱ است و بیکاری ما در استان تقریبا اندازه میانگین کشور است که زیبا نیست و باید شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

وی اضافه کرد: مراکز علمی باید پایتخت انرژی کشور و این تمدن عظیم صنعتی را از علم و تحقیق خود بهره‌مند کنند و با پتشیبانی خود در حوزه اشتغال، بخش زیادی از مشکلات را رفع کنند.

گراوند ادامه داد: تحقیقات و پژوهش ما باید بیایند از این ظرفیت برای توسعه ایران اسلامی استفاده کنند و از ظرفیت‌های این منطقه بهره بگیرند و مشکلات استان ما حذف شود.

وی تصریح کرد: این میزان بیکاری زیبنده پایتخت انرژی کشور نیست و باید از این فرصت همگرایی و هم افزایی برای رفع مشکلات بهره بگیرند و باید شرکت‌های دانش بنیان ما از این ظرفیت استفاده کنند.

استاندار بوشهر افزود: ۶۰۰ نفر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در مرکز استان مشغول فعالیت هستند. این رقم در مقابل این ظرفیت عظیم رقم پائینی است و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی گفت: از وزیر نفت می‌خواهیم که این جشنواره در مرکز استان برگزار شود. در حوزه مسئولیت های اجتماعی باید جنوب استان مورد توجه قرار گیرد ولی مرکز استان هم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر