پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس ورزش و جوانان دشتستان در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»:
فکرشهر: بیش از 16 ماه از زمان ریاست علی کمارج حاجی بر اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان می گذرد. فردی با سابقه طولانی در ورزش که پیش از آمدن به دشتستان، در اداره کل ورزش و جوانان مشغول به فعالیت بود.کمارج که جانشین نادر آزاده شده است، بر خلاف رییس پیشین ورزش و جوانان شهرستان که...
کد خبر: ۴۱۷۲۷
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷

فکرشهر – محمد محمدزاده فرد: بیش از 16 ماه از زمان ریاست علی کمارج حاجی بر اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان می گذرد. فردی با سابقه طولانی در ورزش که پیش از آمدن به دشتستان، در اداره کل ورزش و جوانان مشغول به فعالیت بود.
کمارج که جانشین نادر آزاده شده است، بر خلاف رییس پیشین ورزش و جوانان شهرستان که از طرف اداره کل چندان حمایت نمی شد، از پشتیبانی و حمایت کامل و قاطع مدیر کل برخوردار است و همین مسئله موجب گردیده اداره مطبوع وی از نظر مالی در شرایط بهتری نسبت به دوره پیشین قرار بگیرد که البته امیدوارم این مهم کماکان ادامه داشته باشد.
رییس اداره ورزش و جوانان دشتستان معتقد است هر کس طی مدت خدمت در شهرستان به او مراجعه کرده در حد توان اداره مورد حمایت قرار گرفته و در بحث جوانان نیز برنامه های بسیار خوبی انجام داده اند و از این نظر جزو بهترین ها هستند.

ـ جناب کمارج، از زمان شروع به کار خود در دشتستان بگویید. اولین اقدامات شما چه بود؟
در ابتدای حضورم جلسه ای با همه هیات های ورزشی شهرستان تشکیل داده و ضمن آشنایی بیشتر مشکلات و دغدغه های آن ها را نیز شنیدم.
در این بین سعی کردم پتانسیل های موجود در رشته های مختلف را نیز شناسایی کنم و متوجه شدم رشته های والیبال، هندبال، برخی ورزش های رزمی، بوکس و دوومیدانی از قابلیت های بیشتری برخوردارند.
پس از شناسایی جلسات متعدد تخصصی بین هیات های مذکور و اداره ورزش گرفته شد تا مسائل و مشکلات مطرح و برای آن ها راهکار و کمکی اتخاذ گردد.

ـ می توانید بیشتر توضیح دهید؟ چه مشکلاتی داشتند و شما برای این رشته هایی که فرمودید چه کارهایی انجام داده اید؟
والیبال: در خصوص والیبال در بدو ورود به بررسی مشکلات پرداختیم و سالن خلیج فارس را به هیات والیبال دادیم تا از دادن کرایه سالن جهت تمرین راحت شوند و اضافه بر آن، دستگاه های بدنسازی مخصوص اختصاصی و توپ های اصلی والیبال که در استان کم است را به تعداد زیاد در اختیار آن ها قرار دادیم که نمونه این برنامه ها عرفان غلامی پور بود که با حضور در تیم ملی و بازی های جهانی افتخارآفرینی کرد.
برنامه ریزی صورت گرفته برای والیبال شهرستان به گونه ای است که ابتدا بر والیبال استان سیطره و تسلط یابیم و سپس به فکر مسابقات کشور و تیم ملی باشیم و مقرر شده کار فنی با هیات والیبال و مسائل زیرساختی به اداره ورزش و جوانان واگذار گردد.

بوکس: در رشته بوکس، جلسات فراوانی جهت رفع مشکلات بین رییس هیات و مربیان و ورزشکاران انجام دادیم. پس ازحل مشکلات شروع به تجهیز سالن کرده و گفتم که هر چه نیاز دارید بنویسید تا من تامین کنم. موارد و وسایل زیادی عنوان شد که همه ی آن ها را فراهم کردیم و برای ایجاد انگیزه هر چه خواسته و درخواست داده اند، انجام داده ایم تا ملی پوشان بوکس و کسانی که علاقه دارند انگیزه بگیرند.

دو و میدانی: از قدیم الایام دو و میدانی برازجان زبانزد بوده و دوست داریم به جایگاه اصلی خود برگردد؛ به همین منظور کار در دو و میدانی را با تجهیز پایگاه قهرمانی شروع کردیم و آن را به طور کامل در اختیارشان قرار دادیم. ضمن این که هر وسیله ی فنی که گفتند مورد نیاز است برای آن ها خریداری شده است. در قدم بعد برای ورزشکارانی که اهل برازجان نبودند، خوابگاه  فراهم نموده و در سایر موارد و مشکلات نیز با آن ها همراهی کرده ایم.
 

هندبال (ستارگان دشتستان): پیرامون هندبال و خصوصا تیم ستارگان دشتستان در جلسه ای که با هیات مدیره باشگاه داشتیم عنوان کردم در راه رفتن به لیگ یک کشور، مشکلات پیش روی خود را بگویید تا من بزرگ ترین و اولویت دارترین مشکل را حل کنم. در آن نشست اعلام شد که بزرگ ترین چالش پیش رو، ورودی مسابقات است که من متقبل شده و 6 میلیون تومان پول ورودی را پرداخت کردم. از طرفی سالن امام خمینی (ره) را هفته ای پنج جلسه و آن هم در هر ساعتی که می خواستند در اختیار باشگاه ستارگان دشتستان قرار دادیم و حتی یک ریال نیز بابت این موضوع پرداخت نکرده اند.
برای پوشاک تیم نیز مبلغ 6 میلیون تومان به باشگاه ستارگان کمک شده است؛ ضمن این که 3 توپ اصلی هندبال هم به آن ها داده شده است. در بعد دیگر، این تیم 3 بازی خارج از خانه داشت که ما برای سفر مرودشت نیز یک میلیون تومان کمک کردیم.
برای مرحله دوم مسابقات نیز با تفاهم نامه و مصوبه ای که بین اداره ورزش و جوانان و شهرداری و شورای اسلامی شهر برازجان بسته شده است و داریم، مبلغ 10 میلیون تومان به ستارگان دشتستان پرداخت شده است.

پرسپولیس برازجان: در همین راستا برای تیم پرسپولیس برازجان، با توجه به حضور این تیم در لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه های کشور، قسمتی از ورودی این تیم به مسابقات لیگ دسته سوم و حواله به مبلغ 10 میلیون تومان به منظور خرید البسه ورزشی در اختیار این تیم قرار گرفته است.
همچنین با هماهنگی شهرداری  و شورای اسلامی شهر برازجان، مبلغ 25 میلیون تومان از همان مصوبه و تفاهم نامه با شورای شهر که به منظور کمک به ورزش شهر بوده، به پرسپولیس کمک شده است.

رشته های رزمی: در رشته های رزمی، نگاه خاصی به رشته های کونگ فو و ووشو داشته و کمک های شایانی صورت گرفته است، از تجهیز وسایل گرمایشی و سرمایشی سالن های تمرین گرفته تا تشک تمرین، وسایل تمرین، آبسردکن و... 

ـ آیا اداره ورزش، جهت اعزام ورزشکاران و تیم ها به مسابقات کمکی به آن ها کرده است؟
در بحث حمایت از ورزشکاران دشتستان جهت اعزام به مسابقات یا اردوهای تیم ملی، هر کدام که مراجعه کرده و نامه رسمی هیات یا فدراسیون را داشته، در حد توان کمک و حمایت کرده ایم.

ـ جناب کمارج، ورزشکاران دشتستان هر روز بیشتر در حال درخشش هستند، اما هیچ کدام شغل ثابتی ندارند. برای جذب نخبگان و رفع این مشکل چه کارهایی انجام داده اید یا بهتر بگویم، چه راه حلی وجود دارد؟
در مورد جذب نخبه های ورزشی با توجه به آیین نامه جذب و استخدام قهرمانان که از سوی معاون اول رییس جمهور به وزارت ورزش و جوانان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ گردیده، شرایط جذب و استخدام به صورت مشخصی تعیین شده است.
تمامی ورزشکاران و نخبه های ورزشی شهرستان که شرایط اعلام شده را داشته باشند، می توانند با ارائه مدارک، مسیر مراحل قانونی جذب را طی کنند. در این راه، اداره ورزش و جوانان شهرستان نیز از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. در همین راستا آقای ایمان احسان نژاد از قهرمانان و نخبه های رشته هندبال شهرستان با توجه به داشتن شرایط استخدام، جذب اداره ورزش و جوانان استان شده اند. 
البته قانون جدید بری استخدام ورزشکاران پارالمپیکی تغییر کرده و آن ها می توانند فرزندان خود را جهت استخدام معرفی کنند و خودشان نمی توانند استخدام شوند.

ـ برای حمایت و تشویق ورزشکاران سایر رشته هایی که گفتید، چه برنامه ای دارید؟
به همه ی هیات ها اعلام کرده ایم، هر ورزشکار آن ها که رفت و مقام کشوری، آسیایی یا جهانی آورد، به ما معرفی کنند تا در طول سال و برنامه های مختلف از آن ورزشکاران تقدیر به عمل آوریم؛ ضمنا در کنار کارهایی که عنوان شد به همه هیات ها جداگانه سر زده و کمک هایی صورت گرفته است.

ـ برویم سراغ مسائل عمرانی. ورزشگاه تختی برازجان سال هاست که وضعیت خوبی نداشته و نور آن مشکل دارد. آیا برای این مسئله برنامه ای دارید؟
ورزشگاه تختی که زیربنایی ترین و بزرگ ترین مجموعه شهرستان بوده و چند سالی است که هیچ تغییری نکرده را ترمیم خواهیم کرد و در مرحله اول تا قبل از پایان سال دو پلکان جنوبی و شمالی تخریب شده و در زیر پلکان جنوبی ساختمان جدید و کاملی برای هیات فوتبال ساخته خواهد شد.
در زیر پلکان شمالی نیز رختکن کاملی برای زمین شماره دو زده خواهد شد تا از این زمین نیز برای بازی ها بتوان استفاده نمود. علاوه بر این، سرویس بهداشتی فعلی تخریب و سرویس بهداشتی تمیز و جدیدی به همراه آبخوری که جوابگوی فصل گرما و بازی های شلوغ باشد، احداث خواهد گردید.
در قسمت بالای پلکان، قسمت ویژه ای با تقریبا 50 صندلی برای مهمانان، خبرنگاران و فیلمبرداران در نظر گرفته شده است تا مشکل این قشر نیز برطرف شود؛ ضمن این که نور ورزشگاه نیز درست می شود تا بتوانیم بازی زیر نور هم برگزار کنیم، همچنین پیست تارتان نیز ترمیم و شاید بهتر بگویم از نو درست خواهد شد. 

ـ میزان بودجه این تغییرات چه مقدار است و چند مدت زمان نیاز است تا تکمیل شود؟
پروژه استادیوم تختی با برآورد هزینه 3 میلیارد تومان قبل از پایان سال 96 شروع و امیدواریم تا اواخر سال 97 تکمیل و به بهره برداری برسد و در کل در سال مالی 96 حدود 10 میلیارد تومان هزینه پروژه های عمرانی خواهد شد.

ـ سالن های ورزشی شهر هم حال و روز خوبی نداشته و هر کدام مشکلاتی دارند. برای آن ها برنامه ای دارید؟
بله... برای همه برنامه داریم. در سالن تختی، سرویس بهداشتی آن تخریب و بازسازی، نور و سیستم خنک کننده آن تقویت و ظاهر داخلی، اتاق و رختکن آن درست خواهد شد.
سالن امام خمینی (ره) نیز سرویس بهداشتی آن تخریب و بازسازی خواهد شد، آبخوری به بیرون از سرویس بهداشتی منتقل می شود و نور سالن به ال ای دی تغییر پیدا می کند، البته پروژکتورهای خیلی گرانی هستند، منتهی چون کیفیت نور بالایی دارد و مصرف برق را نیز کاهش می دهد، می خواهیم انجام دهیم. برای خنک کننده نیز اعتبار گذاشته ایم تا تعمیر کنیم و مشکل درون زمین حل شود.
برای سالن خلیج فارس صحبت هایی شده تا به واسطه این که هیات والیبال در آن تمرین می کند و ما بازیکن ملی پوش داریم و استعداد در این رشته وجود دارد، کفپوش آن تغییر و استاندارد شود.
یک سالن سقف کوتاه به مساحت 20 در 40 هم برای ورزش های رزمی در مجموعه شهید گنجی در نظر گرفته ایم که کمتر جایی چنین ساختمانی وجود دارد. ضمن این که زمین های هندبال، والیبال، چمن و... این مجموعه نیز تعمیر و برای زمین ساحلی آن رختکنی نیز زده خواهد شد.
سالن هایی نیز در دست ساخت داریم که سالن اکبرآباد تا اردیبهشت ماه تمام می شود و سالن دیگر نیز تا پایان 97 به بهره برداری خواهد رسید.

ـ جناب کمارج، سال هاست که ساختمان جدید اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان در حال احداث است. بالاخره کی به اتمام و بهره برداری خواهد رسید؟
ساختمان جدید اداره ورزش و جوانان الان تقریبا تمام است و ریزه کاری های آن باقی مانده که تا قبل از پایان سال تکمیل و ما به محل جدید خواهیم رفت.

ـ آیا برای اماکن ورزشی سایر بخش ها نیز برنامه ای دارید؟
برای زمین چمن آبپخش، 268 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و با هماهنگی شهرداری، خاک زمین چمن کلا عوض خواهد شد، ضمن این که کفپوش سالن هم کاملا عوض خواهد شد.
برای سایر بخش های شهرستان نیز هر کدام مبالغی در نظر گرفته شده است تا موارد و مشکلات رفع شود.

ـ اغلب ورزشکاران ملی پوش از نداشتن مربی با سطح و مدرک بالا رنج می برند. آیا برای رفع این مشکل چاره ای اندیشیده اید؟ 
به همه هیات ها و کارمندان اداره ورزش و جوانان اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان نباید مربی یک خانم، آقا یا مربی یک آقا، خانم باشد و برای رفع کمبود مربی نیز در حال برگزاری دوره های مربیگری هستیم. ضمن این که در موارد خاص برای ورزشکاران ملی پوش حاضریم هزینه دوره های مربیگری را بپردازیم؛ اگر کسی می خواهد در این دوره ها شرکت کند.

ـ آقای کمارج، شما از خانواده فوتبال هستید و حتما اطلاع دارید که وضعیت فوتبال در شهر برازجان می توان گفت اسفناک است. به نظر شما راه حل احیای فوتبال در برازجان چیست؟ 
احیای فوتبال در برازجان آرزوی من بوده و رسانه هایی مثل شما می توانند در این مهم به ما بسیار کمک کنند، چون هر چه جوانان بیشتر به ورزش روی بیاورند، آسیب های اجتماعی کمتر خواهد شد و احتیاج داریم رسانه ها به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و رابط بین ما و مردم باشند تا شفاف سازی شده و مسئولین تیم ها نیز تشویق به تیم داری شوند.
برای احیای فوتبال در برازجان با مسئولین تیم های قدیمی شهر وارد مذاکره و صحبت شده ام. به طور مثال با حسین آرمون به عنوان نماینده تیم برق، اکبر متقی از پاس، سرهنگ غلامپور به عنوان نماینده تیم مقاومت و نصراله پاپری از استقلال جلساتی برگزار کرده ایم و گفته ایم که در صورت تصمیم بر حضور در مسابقات، هزینه ورودی از آن ها گرفته نخواهد شد و به هر تیم یک دست لباس و چند توپ نیز داده می شود تا انگیزه یافته و حضور یابند و فوتبال برازجان جانی تازه بگیرد.
به طور مثال برای تیم استقلال که رده پایه در حال فعالیت است، ما یک زمین کامل در اختیارش قرار داده ایم و باید از همین جا اعلام کنم اداره ورزش به هر کس در هر رشته ای که بخواهد فعالیت کرده و به جوانان و ورزش شهر صادقانه خدمت کند، با تمام توان کمک خواهد کرد.

ـ برویم به قسمت جوانان. اداره مطبوع شما با نام ورزش و جوانان فعالیت می کند. در زمینه جوانان و مشکلات و دغدغه های آن ها چه کارهایی از طرف شما صورت گرفته است؟
از ابتدای سال تاکنون، 26 برنامه در زمینه جوانان انجام گرفته است که از آن جمله می توان به همایش هایی در زمینه تجلیل از جوانان نخبه و ورزشکار، انتخاب رشته کنکور، تجلیل از زوج های جوان با مهریه پایین و فردای امید و مراسمات تجلیل از زوج های موفق بیش از 5 سال زندگی، تجلیل از بانوان باحجاب پرسنل اداره ورزش، جشنواره ملی داستان کوتاه پرراس، نشست تخصصی آسیب شناسی داستان کوتاه، جشنواره پرواز بادبادک ها، جشنواره نشاط اجتماعی، اعزام ورزشکاران به جشن امید و انتظار، برگزاری کارگروه بانوان با موضوع آسیب های اجتماعی، اعزام تیم قرآنی به مسابقات، برگزاری مسابقات ورزشی هفته دولت ویژه کارکنان ادارات، برگزاری کارگاه مهارت های قبل از ازدواج، چند مرحله برگزاری پیاده روی  به مناسبت های مختلف، کوهپیمایی خانوادگی و شرکت ورزشکاران در کارگاه آموزش نه به اعتیاد اشاره کرد.
همچنین در همین راستا از ابتدای سال، 3 جلسه ساماندهی امور جوانان با مسئولین مربوطه داشته ایم که تصمیمات بسیار خوبی نیز گرفته شده است. در مجموع ما در زمینه جوانان فعال بوده و جزو بهترین های این مهم در سطح استان هستیم.

ـ در حوزه ی سمن ها چطور؟
ما 6 سمن رسمی ثبت شده داریم و برای انجام برنامه های خود از آن ها استفاده می کنیم؛ بر اساس این که چه برنامه ای را سمن ها برگزار و انجام دهند و یا چه برنامه ای از طرف وزارت به اداره جوانان و ما ابلاغ شود.

ـ حرف آخر؟
هدف ما این است که جوانان را به سمت ورزش کشانده و به جایی برسانیم که مایه ی افتخار ما شوند، چون این امر در کنار این که باعث نشاط و افتخار در جامعه می شود، می تواند الگویی برای سایرین نیز باشد.
ورزشکاران ما مثل فرزندان من هستند و همه آن ها را رصد کرده و امیدوارم مشکلات و کمبودهایی که دارند را به تدریج و قدم به قدم رفع نماییم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر