شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۱۸۹۵
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

فکرشهر: پیکر هنرمند متعهد و خالق دلیران تنگستان زنده یاد همایون شهنواز امروز بر دستان وارثان شهید رئیسعلی دلواری در دلوار تشییع و در جوار منزل شهید رئیسعلی دلواری به خاک سپرده شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، پیکر این کارگردان نام آشنای تلویزیون و سینمای ایران صبح امروز از حوزه هنری بوشهر تا میدان شهید رئیسعلی دلواری در بوشهر تشییع و سپس برای خاکسپاری به دلوار منتقل شد.

مردم دلوار نیز پیکر این فیلم ساز توانا را با نوای سنج و دمام از میدان شهدای دلوار تا موزه شهید رئیسعلی دلواری تشییع کردند.

در منزل شهید رئیسعلی دلواری بر پیکر شهنواز نماز اقامه و سپس پیکر وی در جوار منزل سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری آرام گرفت.

در این مراسم پیام تسلیت آقای علی عسکری رئیس رسانه ملی به خانواده مرحوم شهنواز و جامعه هنرمندان توسط سید حسین ناظر مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر قرائت شد.

شهنواز در سال 1317 در منطقه شمیرانات تهران به دنیا آمد.

وی از کارگردانان و نویسندگان نام آشنای تلویزیون و سینمای ایران است.

شهرت هنری او به علت ساخت سریال دلیران تنگستان در خصوص شخصیت و ابعاد مبارزاتی سردار بزرگ مبارزات ضد استعماری جنوب ایران شهید رئیسعلی دلواری است.

شهنواز در سال 1350 به مدت 2 سال تا سال 52 با گروهی 500 نفره این سریال فاخر را در روستایی دورافتاده در جنوب ایران ساخت.این مجموعه 14 قسمتی از اسفند 53 تا بهار 54 در تلویزیون به نمایش درآمد و بارها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازپخش شد.

وی در ساخت این سریال از کتاب دلیران تنگستان نوشته محمدحسین رکن زاده آدمیت بهره برد اماجدا از این برداشت آزاد شهنواز برای ساخت این اثر از 11 کتاب ترجمه شده، 7 کتاب ترجمه نشده و روزنامه‌های حبل‌المتین، عصر جدید و همچنین از 110  فقره سند و هزار و 800 قطعه عکس و یادداشت‌های رهبران و بازماندگان جنبش تنگستان به‌عنوان منابع اصلی استفاده کرد. 

شهنواز فیلم سینمایی شاه خاموش در سال 82 و نویسندگی فیلم شب واقعه در موضوع دفاع مقدس در سال 87 را در کارنامه دارد.

این کارگردان و فیلمساز نام آشنا که مدت ها در خارج از کشور سکونت داشت اخیرا پس از بازگشت به ایران در منزل مسکونی اش در خیابان ولی عصر تهران به علت انفجار گاز دچار سوختگی 80 درصدی شد و پس از مدتی 16 اسفند در بیمارستان شهید مطهری تهران دار فانی را وداع گفت.

پیکر وی با رضایت اعضای خانواده اش در جوار منزل شهید رئیسعلی دلواری به خاک سپرده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر