سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ فستیوال موسیقی «کوچه» در بوشهر به پایان رسید
فکرشهر: این هنرمند هم استانی پیرامون اجرای گروه لیان نیز گفت: ما هنرمندان احترام و عزت می خواهیم، همه اقشار باید تکریم را معیار برای هنرمندان در نظر داشته باشند؛ ما تا زمانی که مجوز رسمی نگرفته ایم، اجرا نخواهیم کرد. اماکن، اداره ارشاد و...‌‌ باید به ما مجوز قانونی دهند و ما بدون مجوز قانونی هیچ وقت اجرا نخواهیم کرد...
کد خبر: ۴۲۰۴۳
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷

فکرشهر - اسماء بوستانی: محسن شریفیان گفت: خروجی «کوچه» از هزاران پول برای ما با ارزش تر و با اهمیت تر است چرا که این کوچه از نظر ما گردهمایی آدم هایی با افکار مختلف است.

به گزارش فکرشهر، مدیر برگزاری فستیوال «کوچه» در نشست خبری این همایش، با بیان این که «هدف ما این بود که صدای کوچه نه تنها به ایران بلکه به تمام دنیا برسد»، افزود: در این کوچه، در و دیوارش و تمام گروه های موسیقی اش، صادقانه تلاش کردند چرا که زندگی کوچه وار و موسیقیایی برایمان مهم است.

وی درباره انتخاب گروه ها برای حضور در فستیوال، نیز توضیح داد: فرصتی اندک جهت انتخاب گروه های موسیقی در سراسر کشور داشتم، از آن جا که با همه گروه های موسیقی ایران آشنایی داشتم، چند گروه از کشور ایران و از نقاط مختلف انتخاب کردم و به امید حق در فستیوال های آتی از دیگر هنرمندان کشورم نیز استفاده خواهم کرد.

این هنرمند هم استانی پیرامون اجرای گروه لیان نیز گفت: ما هنرمندان احترام و عزت می خواهیم، همه اقشار باید تکریم را معیار برای هنرمندان در نظر داشته باشند؛ ما تا زمانی که مجوز رسمی نگرفته ایم، اجرا نخواهیم کرد. اماکن، اداره ارشاد و...‌‌ باید به ما مجوز قانونی دهند و ما بدون مجوز قانونی هیچ وقت اجرا نخواهیم کرد.

به گزارش فکرشهر، پس از نشست خبری، سرپرست هر یک از گروه های موسیقیایی حاضر در فستیوال، خاطراتی درباره خود مطرح کرد:

احد ملک علی شاه ـ نوازنده ساز: در سال 68 رو به موسیقی آوردم و در سال 71 به صورت حرفه ای موسیقی شغل من شد. در جشنواره های مختلف شرکت کردم و مقام هایی کسب کردم. تاکنون 5 تا 6 کتاب نوشته ام. در موسیقی عاشقی تحقیقات خود را انجام دادم و آهنگ ها را از ریشه می دانم. به دعوت دوستانم عبدی پور و شریفیان و ندا رادمهر به فستیوال دعوت شدم و از آذربایجان شرقی شهر شبستر برای مشارکت در فستیوال کوچه به بوشهر آمدم. در سراسر نقاط کشور از جمله ترکیه،  قبرس، ترکمنستان، عراق، تونس، اتریش، آلمان و... فعالیت داشته ام. در سال 1378 گروه موسیقی «عاشیق لار» را تشکیل دادم و اعضای گروه را از 3 نفر به 15 نفر رساندم. جشنواره های نواحی باعث شده که در هر شهری اجرا داشته باشم با مهمان نوازی مردم رو برو شوم و اصلا هتل نرفتم. شهر بوشهر و کوچه فستیوال اتفاق خیلی خوبی بود. این کوچه کنار کافه حاج رییس برایم بسیار خاطره انگیز است و شاید هر جای دنیا حتی لب دریا و در هتل به اندازه بودن در این کوچه به من نمی چسبید و خاطره بسیار خوبی از این کوچه در ذهن من نقش بسته است.

رسول علیجانی: همه من را به نام راسل می شناسند. از سال 79 موسیقی پاپ را شروع کردم؛ زان پس وارد موسیقی سنتی ایرانی شدم. دغدغه ام این بود که از جوانان گیلان گروهی تشکیل دهم. به همت استاد وحدتی و تلاش های ایشان گروه تشکیل و به ایران و کشورهای دیگر معرفی شد. اکنون نوازنده نقاره و خواننده گروه هستم. در انتخاب لباس برای گروهمان تلاش کردیم که متفاوت تر از همه گروه ها باشد از این رو لباسی که 150 سال قبل مردم اهالی قاسم آباد رودسر در جشن و مجالس شادی استفاده می کردند را انتخاب کردیم. متاسفانه کسانی که در عرصه موسیقی کار می کنند بسیار مورد غضب هستند، امثال ما که موسیقی سنتی کار می کنیم. واقعا برای فردی که کارش موسیقی باشد و در آمد پایینی داشته باشد سخت است.
خاطره ام از بوشهر و جنوب کشور این است که مردم جنوب با همدیگر اکتیو هستند، با دوستان بوشهری آشنا شدم. این کوچه، پنجره و شکل عمارت زیبایی و اصالت ایرانی بودن را نشان می دهد.

زانیار حاجی: نماینده موسیقی کردستان هستم و افتخار این را داشتم که در کنار اساتید بوشهری اجرا داشته باشم. سابقه گروه ما 22  تا 23 سال فعالیت است. در فستیوال و جشنواره های مختلف کشور و خارج از کشور اجرا داشتیم.
شب اول و از بدو ورودم از طراحی صحنه و در و دیوارها بسیار خوشحال شدم و بعد از گذراندن چند روز متوجه شدم که طراحی نیست و عمارت به همین شکل زیباست. این چهره های دوست داشتنی و دوستانم و خاطراتی که در بوشهر و در کوچه داشتم هیچ وقت از خاطرم پاک نخواهد شد. از نظر من قوت این فستیوال این کوچه است، چرا که فضای بی نظیری دارد. من نیز انرژی ام را از مردم، کوچه و آقا محمد نجار می گرفتم و در اجرا، این انرژی را به مردم برمی گرداندم و مطمئنم که همیشه دلتنگ این روزها می شوم.

احسان عبدی پور: نوازنده از لرستان هستم. در کشورهای اروپایی و چندین قاره اجرا داشتیم. سازه های بادی سال 2014  در افریقا، آسیا و آمریکا اجرا کردیم. هر کس در زندگی اش به یک کوچه خاص علاقه دارد، مثل کوچه ای که در آن به دنیا آمده است. من نیز کوچه کودکی ام را دوست دارم و بعضی روزها غروب به آنجا سر می زنم و خاطرات کودکی ام را مرور می کنم؛ و اما کوچه فستیوال، دومین کوچه ای است که علاقه خاصی به آن پیدا کرده ام.

ادریس عبدی پور ـ تهیه کننده بوشهری: موسیقی محلی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. جای خالی موسیقی اقوام ایرانی را حس کردیم؛ بدین سان گروه هایی را انتخاب کردیم و مجموعه خود را نیز برای برگزاری فستیوال کوچه تعطیل کردم. گروه های موسیقی دعوت شده، آمادگی خود را اعلام کردند. در مجموعه سنتی حاج رییس، گروه های موسیقی دعوت شده، اجرا کردند. از هیچ اداره، ارگان و سازمانی کمک نگرفتیم. بلیط هایی که در نظر گرفتیم نیز هدفمان این بود که هزینه برگزاری مراسم را به دست بیاوریم. یک هفته مردم شهر ما شاد بودند و شادی کردند و با موسیقی اقوام ایرانی آشنا شدند. نتایج مهمی که فستیوال کوچه در بر داشت این بود که جذب گردشگر صورت گرفت و گردشگران زیادی به شهر بوشهر جذب شدند و خانواده های بوشهری میزبان گردشگران بودند. در این کوچه ورک شاپ هایی بود که برگزار می شد. سازها گونه های موسیقی معرفی می شد و مردم چهره به چهره در کنار هنرمندان احساس صمیمیت و راحتی می کردند. مردمی بودن موسیقی، تواضع و فروتنی مهمانان و هنرمندان درس بزرگی بود که از این فستیوال کوچه گرفتیم. 
در نهایت از اداره میراث فرهنگی و گردشگری و جناب امیرزاده به دلیل صدور مجوز اولیه تشکر می کنیم‌. اماکن نیز همکاری لازم را انجام داد. از جناب سرهنگ محمدی نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر