سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۴۲۰۴۸
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از آغاز طرح استحقاق سنجی در ۱۰۵ بیمارستان کشور خبر داد و گفت: با همکاری وزارت بهداشت، تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ و در بخش بستری تمام بیمارستان‌های دولتی، دفترچه بیمه سلامت حذف خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه و مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت با اشاره به آغاز برنامه استحقاق سنجی در ۱۰۵ بیمارستان‌ کشور، اظهار کرد: به دنبال حکمی که در بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، طرح استحقاق سنجی و حذف دفترچه‌ها در چهار استان مازندران، فارس، البرز و کرمان و شامل ۱۰۵ بیمارستان‌ اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح استحقاق سنجی در بخش بستری اجرایی می‌شود و اعلام کرده‌ایم سایر دانشگاه‌ها و ادارات بیمه سلامت استانی که تمایل داشته باشند می‌توانند این برنامه را اجرا کنند. هدف نهایی این برنامه دریافت خدمت از طریق استحقاق سنجی و پایگاه بیمه سلامت در تمام مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی و دولتی است.

حذف دفترچه بیمه در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی تا نیمه ۹۷

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه تصریح کرد: پیش بینی شده است اگر مشکلی در اجرای این طرح پیش نیاید، تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ تمام بیمارستان‌های دولتی با همکاری وزارت بهداشت دفترچه را در بخش بستری حذف کنند. گام بعدی نیز اجرای برنامه در بخش سرپایی است. البته این موضوع مشکلات خاص خود را دارد و همکاری پزشکان را می‌طلبد.

آغاز حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای از سال جدید

موهبتی با اشاره به برنامه بیمه سلامت برای حذف همپوشانی بیمه‌ای، اعلام کرد: طبق آنچه در بودجه سال ۹۷ آمده است، همپوشانی بیمه‌ای در سال آینده اجرا می‌شود. آخرین بررسی که در این زمینه انجام شد، همپوشانی با بیمه نیروهای مسلح بود. بیمه سلامت با این بیمه ۲۶۰هزار همپوشانی دارد که ۱۶۰هزار مورد آن مربوط به سربازان است که تحت پوشش نیروهای مسلح هستند. اگرچه این برنامه در سال ۹۷ به موجب قانون اجرایی می‌شود، اما در همین مدت تلاش کردیم با مراوداتی که با بیمه نیروهای مسلح داشته‌ایم به بیمه شدگان اعلام کنند که نسبت به حذف این همپوشانی اقدام کنند. علاوه بر آن باید از ایجاد همپوشانی جدید خودداری کنیم. به همین منظور علاوه بر کنترل این موضوع در صدور اولیه دفترچه، در زمان تمدید آن نیز این همپوشانی کنترل خواهد شد.

2 اقدام برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای با سازمان تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه همپوشانی سازمان بیمه سلامت با سازمان تامین اجتماعی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد است، گفت: برای رفع این همپوشانی از دو روش استفاده می‌کنیم؛ یکی خودداری از ایجاد همپوشانی جدید و دیگری خودداری از تمدید دفترچه بیمه‌ای که دارای همپوشانی است. با تدابیری که از طریق سامانه انجام شده هم در زمان صدور دفترچه جدید و هم در زمان تمدید نسبت به رفع همپوشانی اقدام می‌کنیم.

موهبتی با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی این سازمان با 46 عنوان و 147 پروژه برای سال آینده، بیان کرد: استقرار سازمان الکترونیکی و مدیریت هزینه، جزو مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال آینده قرار دارند. این برنامه عملیاتی در اختیار تمام مدیران استانی بیمه سلامت قرار می‌گیرد. در پایان هر ماه نیز باید اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامه وارد سامانه شود. یکی از مشکلات ما در این زمینه محقق نشدن آن است؛ به همین منظور تمام برنامه‌ها در زمان‌بندی پیش‌بینی شده، پایش می‌شود. نظارت‌ها نیز مبتنی بر خود اظهاری و ارزیابی انطباق است.

وی ادامه داد:برای ضمانت این پایش نیز مقرر شده است که ‌ 40درصد پرداختی‌های مدیران شامل اضافه‌کاری و هرآنچه خارج از حکم کارگزینی است، بر اساس برنامه عملیاتی پرداخت شود.

تدوین 60 راهنمای بالینی تا پایان امسال

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در ادامه صحبت‌هایش گفت: تا پایان سال جاری 60 راهنمای بالینی تدوین می‌شود که تلاش می‌شود در شش ماهه اول سال آینده اجرایی شوند. این بحث در کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود.

موهبتی همچنین با تاکید بر اینکه خرید ما در سال آینده بر اساس اعتبارات خواهد بود، افزود: این رویکرد اگر منجر به کاهش شیب کسری هزینه‌ها شود، توفیق بزرگی است. در شش ماهه دوم سال 96 با بخشنامه‌هایی که ابلاغ کردیم، هزینه‌ها کاهش یافت. پیش بینی شده بود که با حدود 10800میلیارد تومان کسری روبرو شویم اما با توجه به مدیریت صورت گرفته، این رقم به حدود 9هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی افزود: قول داده شده است که تا روز یکشنبه پرداخت‌هایی برای تسویه بدهی‌ها صورت گیرد. به همین دلیل فعلا از درآمد داخلی بیمه سلامت، حدود سه ماه از بدهی‌های بخش خصوصی غیر از داروخانه‌ها را می‌پردازیم تا مطالبات آنها به تیرماه 96 برسد. اگر قول دکتر نوبخت محقق شود، امیدواریم بتوانیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پرداخت‌هایی داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر