سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۴۲۰۶۲
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۶

فکرشهر: رییس سازمان بهزیستی کشور از تحویل ۳۰۰۰مسکن به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول و ۸۰۰۰ مسکن در حال ساخت برای آنان خبر داد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری پایان سال خود با بیان اینکه اگر خانواده‌ای دارای بیش از دو فرزند معلول تاکنون برای دریافت مسکن ثبت نام نکرده است، می‌تواند همچنان نسبت به ثبت نام خود اقدام کند، گفت: در این طرح که در توافق با بنیاد مستضعفان و سازمان ملی مسکن و زمین اجرا شده است، به خانواده‌های دو فرزند معلول به بالا مسکن تعلق می‌گیرد. وام خانواده‌های روستایی با سود ۴ درصد و وام خانوارهای شهری با سود ۱۶ درصد پرداخت شده است اما سازمان بهزیستی با تخصیص ۳۸ میلیارد تومان، مابه‌التفاوت سود وام خانوارهای شهری و روستایی را پرداخت کرده تا سود وام مسکن خانوارهای شهری نیز با ۴ درصد پرداخت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس توافق صورت گرفته با دولت مقرر شده است تا ۲۵ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد اظهار کرد: هدف اصلی سازمان بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف برای داشتن زندگی بهتر و متکی به خودشان است.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی بعد از ۵ سال در سال ۹۶ تصریح کرد: از اول فروردین سال ۹۶ مستمری خانوارهای یک نفره از ۵۰ هزار تومان به ۱۴۹ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر به بالا نیز از ۱۰۰ هزار به ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافت. مابقی خانوارهای نیز بین یک تا ۵ نفره نیز بر اساس نسبت مشخص، افزایش مستمری داشته‌اند. همچنین بر اساس حکم برنامه ششم توسعه نیز مستمری مددجویان در سال ۹۷ نیز ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۶۰ درصد معلولان بیکارند
محسنی  بندپی تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان را نیز یکی از اقدامات مهم دیگر سازمان بهزیستی در سال ۹۶ نیز دانست و تصریح کرد: شورای نگهبان سه ایراد مختصر به این لایحه وارد کرده است که این ایرادات برطرف شده و به شورای نگهبان ارسال شده است. از آنجایی که ۶۰ درصد از معلولان در کشور بیکار هستند باید نسبت به حل مشکل بیکاری آنان اقدام کرد.

پرداخت هزینه‌های آزمایش بارداری خانواده‌های دارای فرزند معلول توسط بهزیستی

وی در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات سازمان بهزیستی انجام غربالگری در کشور تبدیل به یک فرهنگ شده است افزود:‌ با انجام غربالگری‌هایی نظیر بینایی سنجی، شنوایی سنجی، تشخیص به موقع اوتیسم و بویژه ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه، غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج با تشکیل پرسشنامه اجباری شده است. آیین‌نامه مربوط به این غربالگری نیز تدوین شده و نزدیک به ۱۸۰ هزار زوج جوان برای انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج راهنمایی شدند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی هزینه انجام آزمایش‌ها، مشاوره و تشخیص پزشکی برای بارداری دوم خانوارهایی که پیش از این یک فرزند معلول داشته‌اند را متقبل می‌شود اظهار کرد: با مجموعه این اقدامات سازمان بهزیستی توانسته است تا جای ممکن از تولد مجدد فرزند معلول در این خانواده‌ها جلوگیری کند.

محسنی‌ بندپی در ادامه از احداث ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: احداث این مراکز گام مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نظیر اقدام به خودکشی، فرار از خانه و... است.

وی در ادامه با اشاره به بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی سازمان بهزیستی در سال ۹۶ نیز تصریح کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان از این بودجه تا ۲۲ اسفندماه دریافت شده که از این میزان برای ۴۶ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است. از این تعداد ۲۶ هزار نفر از مشاغل مربوط به معلولان و ۲۰ هزار شغل دیگر نیز مربوط به زنان سرپرست خانوار و... بوده است.

وی با بیان اینکه در اعتبارات مربوط به بودجه سال ۹۷ با کمک دولت و مجلس به برنامه‌های اولویت‌داری مانند توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی، غربالگری و اشتغال و توانمندسازی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: بهزیستی در سال ۹۷ نیز رشد ۳۲ درصدی اعتبارات را نیز دریافت کرده است.

استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی
رییس سازمان بهزیستی در ادامه از برگزاری اجلاس منطقه‌ای سالمندان در آبان ماه سال ۹۷ خبر داد و گفت: با استفاده از تجربه گرانقیمت سازمان بهزیستی در بررسی شاخص‌های سالمندی، دبیرخانه شورای عالی سالمندی در سازمان بهزیستی مستقر خواهد شد.

بندپی با اشاره به تفاهمنامه اختصاص ۱۱ هزار مسکن به خانوارهای شهری و روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز گفت: بر اساس این تفاهمنامه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مسکن به خانوارهای شهری و ۳ هزار و ۸۰۰ مسکن به خانوارهای روستایی و طرح‌های زیر ۲۰ هزار نفر اختصاص خواهد یافت که از این تعداد تا اسفندماه سال ۹۶ سه هزار مسکن تحویلشده است. این مسکن‌ها در اختیار خانوارهای دو معلول به بالا قرار خواهد گرفت.

سالانه ۵۰ هزار نفر به جمعیت معلولان اضافه می‌شود
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که هر ساله ۵۰ هزار نفر به جامعه معلولان ‌اضافه می‌شود، خاطر نشان کرد: ۲۵ هزار معلول در بدو تولد وارد جامعه معلولان می‌شوند. همچنین بیماری‌هایی نظیر قلب و عروق و دیابت نیز تعداد معلول وارد به این جامعه هستند، در نهایت حوادث و سوانح نیز باعث افزایش تعداد معلولان می‌شود.

محسنی بندپی با اشاره به این که در سال ۹۵ ، ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت‌: این تعداد نسبت به سال گذشته آن کاهش یافته است. با این حال  گفته می‌شود که پنج برابر این تعداد افراد دارای جراحت در حوادث رانندگی، دچار معلولیت می‌شوند و به جامعه معلولان اضافه می‌شوند.

وی در ادامه‌ اظهار کرد: بر اساس آمارها ۲۰ درصد از حوادث رانندگی مربوط به سبقت غیر مجاز، ۱۸ درصد خواب آلودگی راننده و ۴۰ درصد بر اثر شاخ به شاخ شدن ماشین‌ها رخ می‌دهد. این آمارها نشان می‌دهد با فرهنگسازی بیشتر در رانندگی، حوادث مربوط به اشتباه‌های انسانی را می‌توانیم کاهش دهیم هر چند که باید خودروها نیز هر چه بیشتر استاندارد شوند.  با این حال تلاش سازمان بهزیستی این است که بیش از همه  معلولیت ناشی از بدو تولد را به عنوان یک راهبرد مدنظر داشته باشد.

تنها ۲۰ درصد کودکان واجد شرایط در مهدهای کودک حضور دارند
تعداد شیرخوارگاه‌ها افزایش نمی‌یابد

رییس سازمان بهزیستی با بیان این که تنها ۲۰ درصد از کودکان واجد شرایط  برای حضور در مهدهای کودک از این خدمات بهره مند هستند، گفت‌: ما باید حضور کودکان در مهد کودک را ترویج کنیم تا زمینه برای حضور آنها هر چه‌ بیشتر فراهم شود. با این حال سازمان بهزیستی با ارائه یک وعده غذای گرم در مناطق روستایی و حاشیه نشین و حتی پرداخت بخشی از شهریه خانواده‌های بی بضاعت تلاش می‌کند تا حضور کودکان در مهدهای کودک را فراهم کند.

بندپی در ادامه با بیان این که استراتژی سازمان بهزیستی در مورد شیرخوارگاه‌ها استانداردسازی فضای فیزیکی آنها است، گفت‌: سازمان بهزیستی در این خصوص برنامه‌ای برای افزایش تعداد این مراکز ندارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه‌ با اشاره به این که بیمه زنان سرپرست خانوار نقش مهمی در توانمندسازی و برخورداری آنها از حقوق شهروندیشان دارد ، بیان‌ کرد: در حال‌ حاضر ۱۱۰ هزار  زن سرپرست خانوار تحت پوشش لایحه حمایت‌های اجتماعی قرار دارند. همچنین در بودجه سال ۹۷ نیز بر اساس پیشنهاد دولت به مجلس شورای اسلامی ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار کمیته‌ امداد و سازمان بهزیستی در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار قرار گرفته است.

نگهداری ۷۵ روزه از معتادان متجاهر در مراکز همزمان با آغاز سال نو
محسنی بندپی در ادامه‌ با اشاره به این که در یازده استانی که به لحاظ آماری معتادان متجاهر بیشتری دارند، همزمان با سال نو ۷۳۵۰ نفر ظرفیت جدید برای نگه داری از این معتادان در ایام نوروز پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: این معتادان در ابتدا غربالگری شده است و سپس راهکارهای مربوط به سم زدایی و درمان و توانمندسازی آنان اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که برخی از معتادان ممکن است نسبت به اعلام هویت خودشان مقاومت نشان دهند، گفت‌: نگه داری معتادان در طول مدت ۷۵ روزه در مراکز درمانی بهزیستی نیاز به اعلام هویت ندارد، اما با اقدامات تیم مددکاری و مشاوره‌ای ممکن است این معتادان مشخصات خودشان را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند.

کاهش تعداد طلاق‌ها در دو سال اخیر
رییس سازمان بهزسیتی در ادامه ‌با  اشاره به عملکرد سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نیز توضیح داد: با شروع فعالیت‌های این سامانه تعداد طلاق‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، ۸.۳ چهارم درصد ، و ۹۵ به ۹۶ ، ۱۲.۳ درصد کاهش داشته است. از آنجایی که بیش از ۴۷ درصد از طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی و بیش از ۲۳ درصد از طلاق ها در سال‌های اول زندگی رخ می‌دهد، فعالیت این سامانه نشان می‌دهد که تیم تخصصی فعال در آن توانسته است در کاهش طلاق‌ها عملکرد اثربخشی داشته باشد.

۶۰ درصد کودکان کار خارجی هستند
وی ضمن تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در مورد وضعیت کودکان کار و خیابان نیز ، خاطر نشان کرد: دو هزار و ۶۰۰ و دو هزار و ۲۰۰ نفر کودک کار و خیابان  طی دو نوبت  پذیرش شده‌اند که این تعداد نشان می‌دهد ۶۰ تا ۶۵ درصد از آنان کودکان اتباع بیگانه بوده‌اند.  همچنین از میان کودکان ایرانی نیز بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از آنان غیر تهرانی بوده‌اند . از آنجایی که این افراد ممکن است با مراجعه والدینشان به آنها تحویل داده شوند، وارد سیکل معیوب جمع‌آوری کودکان کار و خیابان می‌شویم. با این حال مقرر شده است تا اگر کودکی با ویژگی خاصی تا سه بار پذیرش شود در صورت توافق با دستگاه‌های مرتبطی مثل وزارت امور خارجه و دادستانی اقدام دیگری برای جلوگیری از بازگشت آنان به این چرخه معیوب انجام دهیم، دستگاه‌هایی مانند شهرداری، آموزش و پرورش ، کمیته‌ امداد و ... در ساماندهی این مساله همکار هستند.

شناسایی ۵۰۰ محله با آسیب اجتماعی بالا
رشد اعتیاد در هر دو گروه جنسی

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، شیوع شناسی هفته‌ گذشته در حوزه اعتیاد نشان می‌دهد که نزدیک به ۲ میلیون و  ۸۳۰ هزار نفر طی هفته‌ گذشته از ماده مخدر استفاده کرده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که در دو گروه سنی و جنسی رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه‌ اعتیاد رخ داده است. با این حال بر اساس اقدامات سازمان بهزیستی پنج هزار تیم اجتماع محور در محله های با ریسک بالا در یازده استان مستقر شده‌اند و ۵۰۰ محله با آسیب‌های اجتماعی بالا به طور ویژه‌ شناسایی شده‌اند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به طراحی بسته‌های آموزشی پیشگیرانه در حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های عمومی مانند کارخانجات، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها، اظهار کرد: این مداخلات توانسته است تا کمیته‌ فرهنگ پیشگیری که در ذیل کمیته‌های ستاد مواد مخدر قرار دارد و ریاست آن با سازمان بهزیستی است، رتبه اول را کسب کند.

آغاز کار کمپین مبارزه با مصرف «گل» و «حشیش»
وی در ادامه‌ به آغاز به کار کمپین مبارزه با مصرف ماده مخدر "گل" و "حشیش" همزمان با سال نو خبر داد و  گفت‌: مجموعه این اقدامات می‌تواند از گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

بندپی با اشاره به اهمیت مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد معلول و ناتوان نیز، گفت‌: هم چنان دستگاه‌هایی که در این حوزه مکلف هستند نقششان برای مناسب سازی فضاهای شهری کمرنگ است، این‌ در حالی است که در کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان و لایحه حمایت از حقوق معلولان مناسب سازی یکی از ارکان مهم در نظر گرفته شده است تا معلولان از فضای شهری ، ایزوله و جدا مانده نشوند، به همین منظور سازمان بهزیستی در سال گذشته برای سازمان‌های دولتی ۲۰ نمره برای مناسب سازی فضاهای ویژه‌ معلولان در نظر گرفته بود که این نمره در سال ۹۶ به ۳۰ امتیاز افزایش یافته است. سامانه معبر نیز اطلاعات مربوط به مناسب سازی را ثبت می‌کند تا در صورتی که ضعفی در این حوزه وجود داشته باشد و اقدامات انجام شده در این سامانه ثبت می‌شود.

یک طلاق در مقابل هر چهار ازدواج

بندپی در ادامه‌ با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی به تلویح در جامعه گسترش پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: روند افزایش طلاق در گذشته یک مورد در مقابل ۱۲  ازدواج بود که به یک طلاق در مقابل هر چهار ازدواج به مرور افزایش یافته است، به همین دلیل در قانون ششم توسعه اولین بار به سمت موضوع سلامت اجتماعی توجه نشان داده شده و اولین اقدام برنامه ششم توسعه در مورد آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آن است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر