پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر:
فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: استان بوشهر به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و کمبود شدید نزولات جوی در سال گذشته در کنار خشک‌شدن عمده‌ای از دشت‌های این استان، وارد فاز بحران کمبود آب شده است...
کد خبر: ۴۲۱۶۰
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: استان بوشهر به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و کمبود شدید نزولات جوی در سال گذشته در کنار خشک‌شدن عمده‌ای از دشت‌های این استان، وارد فاز بحران کمبود آب شده است.

به گزارش فکرشهر از فارس، شاهپور رجایی در نشست بررسی وضعیت آب‌های استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و کمبود شدید نزولات جوی در سال گذشته در کنار خشک‌شدن عمده‌ای از دشت‌های این استان، وارد فاز بحران کمبود آب شده است.

 وی افزود: متاسفانه با وجود هشدارهای فراوان، هیچ مجموعه حقیقی و حقوقی در سطح استان بوشهر موضوع بحران کم‌آبی را جدی نمی‌گیرد و نشانه‌های از تغییر سوء مصرف در کنار هدررفت منابع آبی دیده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تصریح کرد: 92 درصد از نیازهای آبی استان بوشهر در حالی از خارج از این استان تامین می‌شود که در همین استان بین 40 تا 60 درصد شاهد هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه آب توزیع در سطح شهرها و روستاهای این استان هستیم ضمن این که در بخش کشاورزی با آماری از استفاده آب مواجه‌ایم که نه تنها با معیارهای جهانی در یک راستا، نیست بلکه میزان بهره‌وری از تولیدات کشاورزی نیز با حجم آب قابل استفاده در مزارع و نخیلات نیز هم‌‌خوانی ندارد.

رجایی یادآور شد: موضوع تولید منابع آبی زمان‌بر و طی یک ساختار پیچیده در گذر زمان و با بارندگی‌ها فراوان شکل می‌گیرد در حالی که چشم‌انداز کنونی نشان می‌دهد که فرصت چندانی برای جبران میزان آبی که از دست داده‌ایم در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

وی با انتقاد از نبود یک برنامه منسجم فرابخشی برای صیانت از منابع آبی استان بوشهر، گفت: در حالی که استان بوشهر وارد فاز بحرانی کمبود آب شده است اما همچنان شاهد استمرار حفر چاه‌های غیرمجاز، اضافه برداشت آب از چاه‌های پروانه‌دار و تداوم آبیاری سنتی و غرقابی در شبکه‌های آبیاری کشاورزی استان بوشهر در حوزه نخیلات هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای استان بوشهر عنوان کرد: وزارت نیرو به تنهایی قادر به جلوگیری از این نوع سیاست‌گذاری‌ها برای مدیریت آب نیست و نیاز است که سایر دستگاه‌ها نیز در این بخش احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: تنها راه باقی‌مانده استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای استفاده از منابع محدود آبی در کنار تغییر الگوهای کشت مانند در کنار ارتقا بهره‌وری مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر