جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: این که بین اکران یک فیلم در پایتخت و مراکز استان ها یک فاصله ی بیست روز الی دو ماه باشد، آیا با وجود عصر دیجیتال منطقی و عقلانی به نظر می رسد؟ از نظر شرکت های پخش فیلم، آقایان شورای صنفی نمایش، دیگر مسئولین و دست اندرکاران سینمای استان و پایتخت نشین ها، پیام و رسالت یک فیلم...
کد خبر: ۴۲۳۲۲
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

فکرشهر ـ همایون فقیه: بعد از گذشت دو دهه در تاریخ هنری و فرهنگی برازجان با درخواست فراوان مردم و همت این بیست سال مسئولین مربوطه، سینمایی با ظرفیت هشتاد نفر در برازجان شروع به کار نمود، اما حال با گذشت دو سه سال از افتتاح آن این روزها حال خوشی برای اکران فیلم های به روز و مخصوصا نوروزی ندارد و این انگشت اشاره وخامت حال تنها سینمای شهرستان به سوی شرکت های پخش فیلم، آقایان شورای صنفی نمایش، دیگر مسئولین و دست اندرکاران سینمای استان و پایتخت نشین ها و در آخر مخاطبین و مردم شریف شهرستان است. ظلم و تبعیض عدم اکران فیلم های به روز در سینماهای شهرستان ها چنان مشهود و چشم گیر است که امسال در ایام نوروز، باعث ریزش خیل عظیم مخاطبان شده است و این سوال را ایجاد می کند که مقصرین این ظلم و تبعیض سینمایی در اندیشه ی خود تا به حال به مفهوم اکران نوروزی در سینمای های سراسر کشور یا در سایر ایام سال اکران همزمان و به روز اندیشه و فکر کرده اند؟

ظاهرا این مفهومات و این سوالات برای اکران نوروزی در سینماهای شهرستان ها از نظر آقایان، هیچ معنایی ندارد و باید تا بعد تعطیلات بر گناه نانوشته و آش نخورده و دهان سوخته صبر کنند و بی تدبیری و ظلم آقایان را تحمل کنند!

این که بین اکران یک فیلم در پایتخت و مراکز استان ها یک فاصله ی بیست روز الی دو ماه باشد، آیا با وجود عصر دیجیتال منطقی و عقلانی به نظر می رسد؟ از نظر شرکت های پخش فیلم، آقایان شورای صنفی نمایش، دیگر مسئولین و دست اندرکاران سینمای استان و پایتخت نشین ها، پیام و رسالت یک فیلم دیده شدن توسط طیف وسیع مخاطبین است یا فروش و پول بیشتر؟ آیا این نحوه ارایه فیلم به صورت قطره چکانی به سینماهای شهرستان ها کمک می کند یا باعث حذف و تعطیلی سینماهای شهرستان ها از چرخه اکران می گردد؟ آیا محدود کردن حق انتخاب و دیدن فیلم برای مخاطبان در سینماهای شهرستان ها و منتظر گذاشتن آن ها تا رسیدن نوبت اکران یک فیلم، باعث ایجاد اشتیاق بیشتر بین آنها در دیدن یک فیلم بخصوص می شود؟ آیا وقت آن نرسیده که چرخه معیوب اکران در شهرستان ها را مورد بازنگری اساسی قرار داد و اکران همزمان در سراسر کشور را به مفهوم اصلی آن نزدیک تر کرد؟ آیا به راحتی با یک اکران چرخشی همزمان نمی توان لذت دیدن همه فیلم ها را برای همه مخاطبان در سراسر کشور میسر کرد؟ آیا تا کنون به نحوه درآمدزایی و معیشت کارکنان سینماهای شهرستان ها، سینماهای تک سالنه و مواردی از این دست با توجه به افت شدید مخاطب به دلیل عدم اکران در موعد مقرر و همزمان با تبلیغات تلویزیونی یک فیلم پاسخی در خور داده شده است؟ آیا پخش کننده فیلم ها رعایت انصاف و عدالت را در توزیع فیلم های اکرانی خود دارد؟ و در نهایت چه انتظار فروشی از فیلمی که یکی دو ماه از زمان اکران آن در کشور گذشته می توانند از یک سینما در شهرستان داشته باشند؟ با چه توجیهی مخاطب باید متحمل وقت و هزینه بیشتر و همچنین مخاطرات مسیر رفت و برگشت به مراکز استان ها برای دیدن فیلم های  اکران سراسری شود در حالی که همه امکانات اکران همزمان آن فیلم ها در شهرستان وی مهیا می باشد؟

البته در این بین مخاطبین هم مقصر هستند، چرا که اگر مخاطبی دغدغه ی انقلابی و فرهنگ انقلابی و نمایش فیلم های پرمحتوا دار،  باید برای رسیدن به این هدف سختی و مشقت را تحمل و اعتراض کند!

اگر دوستان انقلابی و فرهنگی شهرمان همان همت را که برای یک موضوع سیاسی دارند و هزاران امضا و طومار می نویسند و جمع می کنند به همین مقدار در پی گسترش فیلم های انقلابی و اکران اینان در تنها سینمای شهرمان باشند و به جای رفتن به سینمای مرکز استان با دغدغه فراوان اعتراض کنند و این اعتراضات را به صورت کمپین و انواع هشتگ ها در فضای مجازی و حقیقی ابراز کنند!! مشکل حل خواهد شد. وقتی این صدای عظیم اعتراض مردم برای عدم اکران به موقع فیلم های انقلابی و فرهنگی و آسیب های اجتماعی منسجم و در تریبون های مذهبی و فرهنگی علنی شود و این مخاطبین عزیز به روی فرهنگ و روحیه انقلابی شهر خودشان تعصب نشان بدهند، مطمئنا صدای آنان به گوش آقایان خواهد رسید.

 ما باید تعصب فرهنگی بر تفکر و روحیه انقلابی شهرمان داشته باشیم.

نگارنده استدعا دارد از مخاطبین ارجمند انقلابی که در شهر خودمان بمانند و اعتراضات گسترده و منجسم انجام بدهند تا ان شاءالله این ظلم و تبعیض در حق مردم از بین برود.

وقتی که برخی مردم به صورت منسجم خواستار اکران فلان فیلم طنز بی محتوا هستند، چندین سانس در ماه پشت سر هم اکران می شود و ای کاش مخاطبین انقلابی ما نیز چنین اعتراضاتی را انجام بدهند، وقتی مذهبیون و انقلابیون ما در عرصه ها و اماکن هنری، فرهنگی و اجتماعی جامعه همچون سینماها، پارک ها، کافی شاپ ها و غیره دوری می کنند، مطمئنا چنین فضاهایی با انواع هنجارشکنی ها رو به رو می شود.

در پایان یادآور می شویم که داشتن مخاطبانی توده وار متضمن بقای صنعت سینما می باشد و اگر رسانه ای، شناختی درست از مخاطبان خود نداشته باشد، آنها را از دست خواهد داد؛ لذا اگر حتی نگاهی گذرا به نیازسنجی مخاطبان در اقصی نقاط کشور داشته باشیم، گویای این واقعیت است که نارضایتی مخاطبان چه به محتوای فیلم های اکرانی و چه به نحوه اکران ها در حال افزایش می باشد.

نگارنده از مخاطبین محترم، شهروندانی که دغدغه شان پیشرفت فرهنگ شهرستان است،از شورای فرهنگ عمومی شهرستان و از شخصیت حقوقی و حقیقی دیگر درخواست می نماید به این تبیعض ها عکس العمل نشان دهند.

همه با هم کمک کنیم تا وضعیت اکران در تنها سینمای شهرمان ـ برازجان ـ بهبود یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر