جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: آمبرین زمان روزنامه نگار ترک در المانیتور نوشت:  دیروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آنکارا؛ مجددا بر خروج شبه نظامیان کرد از سراسر مرزهای ترکیه تاکید کرد...
کد خبر: ۴۲۴۳۲
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

فکرشهر: آمبرین زمان روزنامه نگار ترک در المانیتور نوشت:  دیروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آنکارا؛ مجددا بر خروج شبه نظامیان کرد از سراسر مرزهای ترکیه تاکید کرد.

به گزارش فکرشهر، این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر این تاکید کرد: " تا زمانی مناطق تحت کنترل PYD ( حزب اتحاد دموکراتیک) و PKK ( حزب کارگران کردستان) از جمله منبیج امن نشود حملات خود را متوقف نخواهیم کرد... ما هرگز اجازه نخواهیم داد که سوریه یا منطقه ما توسط چند گروه تروریستی مورد تهاجم قرار بگیرد."

پ ی .د ( PYD) مخفف حزب اتحاد دموکراتیک گروه کردهای مسلح در شمال سوریه است. حزب اتحاد دموکراتیک جناج نظامی یگان مدافع خلق می باشند که به عنوان نیروی زمینی ائتلاف به رهبری آمریکا درمبارزه با داعش اقدام می کردند.

پ.ک.ک( PKK) نیز مخفف حزب کارگران کردستان است. حزب کارگران کردستان شبه نظامیانی هستند که برای خودمختاری در داخل سرزمین ترکیه مبارزه می کنند. آن ها از متحدان نزدیک حزب اتحاد دموکراتیک هستند. ترکیه به صورت مکرر بر تشابه آن ها تاکید کرده است.

دیروز نشست مشترک سه جانبه به عنوان بخشی از فرایند آستانه در مورد اتخاذ گام هایی برای آینده سوریه تشکیل شد. فرایند آستانه درصدد خاتمه دادن به خصومت و جنگ بین نیروهای رژیم و شورشیان مخالف از طریق یک مجموعه ای از آتش بس، ایجاد کریدورهای بشردوستانه و استقرار ناظران صلح در شمال ، غرب و جنوب کشور که خارج ازعرصه نفوذ آمریکا قراردارد می باشند. اما نگرانی اصلی در مورد سرنوشت استان ادلب است که به عنوان آخرین دژ شورشیان می باشد که در مرز ترکیه قرار دارد. ادلب جایی است که درگیری میان گروه های جهادی منجر به تضعیف آن ها شده است.

سه رئیس جمهور در پایان نشست دیروز بر این تاکید کردند که بحران هفت ساله سوریه راه حل نظامی ندارد و بر ضروت کمک به سوری ها برای بازگشت وحدت کشورشان و دستیابی به راه حل سیاسی از طریق فرایند فراگیر، آزاد، منصفانه و شفاف سوری – سوری تاکید کردند. اما با این وجود این سه کشور دارای اولویت های متفاوتی هستند. ترکیه درصدد نابودی حزب اتحاد دموکراتیک است. ایران درصدد حفظ بقای بشار اسد در مقام ریاست جمهوری است. روسیه درصدد تحکیم پایه های استراتژیک خود در مدیترانه شرقی از طریق ترکیب مهارت های دیپلماتیک و ابزارهای نظامی است.

حسن روحانی در اظهاراتی که در خبرگزاری های رسمی ایران منتشر شده است بر خروج آمریکا از سوریه تاکید کرده است. وی تاکید کرد: " حقیقتا حضور غیرقانونی و مداخله آمریکا در سوریه منجر به افزایش تنش و فروپاشی این کشور شده است"

تمامی طرفین این نشست نسبت به پیام های متضاد آمریکایی در مورد خروج 2000 نیروی عملیات ویژه آمریکا از سوریه با سردرگمی و تعجب روبرو شده اند. در طول هفته گذشته دونالد ترامپ برای دومین بار گفت که نیروهای آمریکایی به زودی سوریه را ترک خواهند کرد. اما دیروز به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی تاکید کردند که رئیس جمهور اگر چه خواهان بازگشت سربازان است اما وی با اکراه با تداوم استقرار آن ها در سوریه تا پایان شکست داعش موافق کرد.

ترکیه به شدت با حضور آمریکایی که حامی یگان مدافع خلق هست مخالف هستند. اما تاحدودی آن ها همچنین از خروج ناگهانی و شتاب زده آمریکا هم نگران هستند زیرا که برای مبارزه با داعش سلاح های پیشرفته ای از سوی آمریکا در اختیار کردها قرار داده می شود. منابع می گویند، اردوغان به طور مکرر نگرانی خود را نسبت به این مسئله نشان داده است که آخرین مورد آن در 2 آوریل در یک مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ مطرح کرد.

شهر منبیج در غرب رودخانه فرات قرار دارد که ترکیه آن را از خط قرمز های خود دانسته است که نباید کردهای سوریه در آنجا نفوذ کنند. اما ناکامی پنتاگون در انجام تعهداتش برای خاتمه دادن به حضور یگان مدافع خلق در منبیج منجر به افزایش تنش بین آنکارا و واشنگتن شد و با طرح تهدید اردوغان در مورد مقابله با نیروهای آمریکا در صورت لزوم، تنش فیمابین به بالاترین درجه خود رسید. برت مک گورک نماینده ویژه آمریکا در وزارت امور خارجه بر این تاکید کرد دلیل همکاری آمریکا با گروه یگان مدافع خلق در منبیج به این دلیل است که در این جا حملات عمده ای علیه غرب برنامه ریزی شده بود. به همین دلیل تلاش های قبلی شورشیان تحت حمایت ترکیه شکست خورده است. پیچیدگی آن فقط گفتگو آمریکا و ترکیه نیست بلکه در زمین سوریه است.

وی در بخش دیگر اظهاراتش بر این تاکید کرد که مردمان عرب منبیج دارای جهت گیری های بسیار متفاوتی هستند. وی تاکید کرد که بسیاری از گروه های مخالف خارج از منبیج دارای جهت گیری های اسلامی تر از جایی هستند که اکنون ساکن منبیج هستند. در واقع در آن جا برخی از زنان پوشش دارند برخی ندارند و به دلیل فقدان یک واژه بهتر ، محیط سکولار خیلی بهتر می تواند منبیج را توصیف کند.

مترجم: علیرضا علیپور ـ انتخاب

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر