جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۴۶۲
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

فکرشهر: محتوای سخنان اخیر احمدی‌نژاد در حمله به قوه قضائیه و درخواست‌هایش مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی باعث شده که سخنان سال‌های گذشته او دوباره بازخوانی شود؛ این که مواضع امروز او تا چه میزان و کجا به مواضع سال‌های پیش او شباهت دارد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق نوشت: «احمدی‌نژاد این روزها بعد از بازداشت دو یار بهاری‌اش حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی تقریبا تنها شده اما همچنان روی خط خبر است. رئیس سابق دولت این روزها نامه‌‌نگاری می‌کند. در راستای حمایت از حمید بقایی که اعتصاب غذا کرده بیانیه می‌دهد، بست می‌نشیند و از خودش ویدئو منتشر می‌کند. تا جایی که دیروز باز هم در راستای حمایت از رفقای بازداشت‌شده‌اش ویدئوی جدیدی منتشر کرد. محتوای سخنان اخیر او در حمله به قوه قضائیه و درخواست‌هایش مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی باعث شده که سخنان سال‌های گذشته او دوباره بازخوانی شود؛ این که مواضع امروز او تا چه میزان و کجا به مواضع سال‌های پیش او شباهت دارد.

او در بخشی از ویدئویی که دیروز در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، سخنانی را خطاب به مرجعی که نامی از آن نمی‌برد اما احتمالا قوه قضائیه است، بیان کرده است. او گفته: «... اگر هم کسی به نظر شما تخلف سیاسی کرده، باید برود در دادگاه سیاسی با حضور هیات‌منصفه محاکمه شود. یک جوانی در فضای مجازی چیزی نوشته یا جوانی رفته برای دوستانش وثیقه جور کرده اما در دادسرا به اتهام اقدام سازمان‌یافته علیه امنیت ملی دستگیر می‌شود. یک جوان دانشجو یک جمله‌ای علیه دو جناح کشور گفته است. گفته بروید سراغ کارتان. اینها را دستگیر کرده‌‌اند و هیچ‌کس جواب نمی‌دهد. اینها رفتارهای درستی نیست و به کشور آسیب می‌زند...»

اما احمدی‌نژاد در سال‌هایی که رئیس دولت بود چه گفته است؟ او درست بعد از رخدادهای سال ٨٨ با یک شبکه خارجی گفت‌وگو کرده بود که شبکه یوینیوز به تازگی اقدام به بازنشر آن کرده است. در این مصاحبه، مجری یا گفت‌وگو‌کننده از او درباره زندان‌های ایران، رخدادهای سال ٨٨ و حصر موسوی و کروبی سؤال کرده بود که احمدی‌نژاد در پاسخ گفته است: «در همه جای دنیا زندان وجود دارد، در انگلستان زندان وجود ندارد؟ آنها مسائلی با قوه قضائیه دارند. قوه قضائیه در ایران مستقل است. من حق دخالت در کار قضات را ندارم. قوانینی هست و افراد طبق قوانین می‌توانند با قوه قضائیه تعامل کنند.»

ادعای نوری‌زاده در مورد احمدی‌نژاد

خبر عجیب‌تری که این روزها درباره احمدی‌نژاد و حلقه یارانش منتشر شده، مربوط به انتشار فیلم جلسه خبرگان سال ٦٨ درباره تعیین جانشین امام خمینی(ره) در زمستان گذشته است. فیلمی که بخش‌های تقطیع‌ شده آن پیش از این از صداوسیما منتشر شده بود اما نسخه کامل آن تا همین چند ماه پیش هیچ وقت امکان انتشار پیدا نکرده بود. خبرآنلاین نوشته است که این ویدئو را نخستین بار شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی منتشر کرد و در دیگر رسانه‎ها بازنشر شده و حتی دست به دست در فضای مجازی چرخید و واکنش‌های زیادی را در پی داشت. اگر چه به نظر می‌رسد که این فیلم نخستین بار به دست فردی تحت عنوان روزنامه‌نگار با نام شاهد علوی در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده بود. با‌ این‌ حال به‌ تازگی مجری و تحلیلگر برنامه صدای آمریکا از ماجرای انتشار این فیلم  محرمانه از جلسه خبرگان رهبری برای تعیین جانشین امام خمینی(ره) در رسانه‎های خارجی پرده برداشت.

همان زمان این سؤال مطرح بود که این فیلم چطور سر از آن سوی مرزها درآورده است. نه شبکه بی‌بی‌سی و نه شاهد علوی هیچ وقت منبع اصلی ارسال‌کننده فیلم را فاش نکردند اما با گذشت چند ماه، یکی از ایرانیان خارج‌نشین به این سؤال پاسخ داده است. در فیلمی که سایت خبری انتخاب منتشر کرده است، علیرضا نوری‌زاده، مجری و تحلیلگر شبکه فارسی زبان صدای آمریکا در بخشی از برنامه خبری - تحلیلی‎اش گفت: «همین ماجرای فیلم خبرگان را  کی فرستاد؟ حداقل برای ما از جانب آقای احمدی‌نژاد آمد. چون کسی که فرستاد می‌شناسمش. رامین خان سلام علیکم.» البته او نگفت که منظورش کدام «رامین» است!

اخبار مربوط به یاران بهاری البته به همین دو مورد محدود نمی‌شود. تا‌ جایی‌ که دو روز گذشته سایت و کانال دولت بهار، متعلق به حامیان احمدی‌نژاد، مدعی شد: «شنیده‌ها حاکی‌ است علی‌رغم گذشت شش روز از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات... در غیاب بازپرس، همچنان به بازجویی از مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی ادامه می‌دهند و در این راستا از افرادی همچون عباس غفاری برای تشدید فشار روحی و روانی بر ایشان بهره می‌گیرند.»

در ادامه این پیام، دولت بهار توضیح داد که «‌بر اساس قانون، پس از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات، باید متهم به بند عمومی منتقل و سپس با تعیین قرار مناسب اعم از وثیقه، کفیل یا قرار التزام، آزاد شود.»

عباس غفاری همان فردی است که به جن‌گیر یا رمال دولت احمدی‌نژاد و فرد نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی مشهور بود. محسنی‌اژه‌ای همان زمان از دستگیری دو جن‌گیر دولتی خبر داد و گفته بود: «دو جن‌گیر دولتی بازداشت شده‌اند و برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است.»

احمدی‌نژاد البته پیش‌تر - حدود یک ماه بعد از بازداشت غفاری - در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «اون‌ها رو که دستگیر کردن، خیالشون راحت شد، ول کنید دیگه. بذارید دولت به کارش برسه؛ یعنی آن سفینه‌ای هم که فرستادیم بالا، کار جن‌ها بود؟»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر