پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۴۷۱
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

فکرشهر: مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره وضعیت بازار ارز می‌گوید: با روند فعلی بازار ارز، پیش بینی رسیدن قیمت دلار به ۷۰۰۰ یا ۴۰۰۰ تومان نه بعید است و نه می‌توان آن را جدی گرفت.

به گزارش فکرشهر، حریری در گفت و گو با انتخاب، در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به رسیدن قیمت دلار به رقم ۵۲۰۰ تومان در بازار، پیش بینی شما چیست و فکر می‌کنید دلار تا چه قیمتی بالا خواهد رفت گفت: برای پیش بینی باید اطلاعاتی داشته باشیم؛ وقتی نه اطلاعاتی وجود دارد و نه روال منطقی، نمی‌توان پیش بینی خاصی در این زمینه داشت.

او ادامه داد: در حال حاضر، مسئول سیاست‌های بانکی کشور نیز اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد؛ با این روند، پیش بینی رسیدن قیمت دلار به ۷۰۰۰ و ۴۰۰۰ تومان نه بعید است نه می‌توان آن را جدی گرفت.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نوسانات قیمت دلار به این دلیل است که مسئول سیاستگذاری بانکی کشور شفافیت ندارد. در نتیجه اشکال اصلی بازار، بی اطلاعی سرمایه گذاران خرد است. مشخص است که با دلاری که در بازار جابجا می‌شود دلار واردات انجام نمی‌شود؛ این رویه باعث شده، سرمایه‌های سرمایه گذاران خرد، در مدت اخیر تا ۲۷ و ۲۸ درصد ارزش خود را از دست داده باشند.

حریری افزود: اگر فشار خارجی وجود دارد، مسئولان مرتبط، باید آن را به طور صریح با مردم در میان بگذارند تا التهاب ها، به بازار منتقل نشود.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: زمانی سخنگوی دولت گفته بود دلار ۴۱۰۰ تومانی خاطر رییس جمهور را مکدر کرده؛ اکنون نمی‌دانم قیمت فعلی دلار با خاطر رییس جمهور چه خواهد کرد.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا جو ایجادشده در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام در آینده نزدیک، روی بازار ارز اثر گذاشته یا خیر گفت: قطعا این موضوع به دلیل عدم شفافیت، روی بازار اثر می‌گذارد. خارجی‌ها نقطه ضعف ما را پیدا کرده اند؛ آن‌ها تهدید و حمله نظامی نمی‌کنند، بلکه می‌دانند که با تخریب اقتصاد کشور، می‌توانند به اهداف خود برسند. در واقع آن‌ها به درستی می‌دانند که دارند با اقتصاد ما چه می‌کنند؛ در این بین، عدم شفافیت مسئولان باعث شده فقط مردم خودمان غریبه و از اوضاع بی اطلاع باشند. واقعیت آن است که تا وقتی اقتصاد خودمان را در مقابل تکانه‌های خارجی، مقاوم نکنیم، این اوضاع ادامه خواهد داشت. برای این کار نیز باید شفافیت داشته باشیم و سیاستگذاران ما به مردم اطلاعات بدهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر