جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۲۵۹۶
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

فکرشهر: ٦٥ روز به جام جهانی 2018 روسیه مانده و علاقه‌مندان به فوتبال ایران، خبری از شکل و شمایل این پیراهن تیم ملی ندارند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق نوشت: «رونمایی از پیراهن‌های تیم ملی ایران برای جام جهانی ٢٠١٨ روسیه هر روز به عقب می‌افتد؛ در شرایطی که ٢٩ تیم از ٣٢ تیم حاضر در جام جهانی از پیراهن‌های رسمی‌شان برای این تورنمنت رونمایی کرده‌اند، ایران هنوز این کار را نکرده و کسی مشخصا نمی‌داند پیراهن‌های اول و دوم تیم ملی که آدیداس آن را تولید کرده، چه شکلی است. اگر چه پیش از این مسئولان فدراسیون فوتبال خبر داده بودند که از این پیراهن‌ها در اسفند ماه ٩٦ رونمایی خواهد شد ولی این وعده هم عملی نشده تا در آستانه ٦٥ روز مانده به جام جهانی، علاقه‌مندان به فوتبال ایران، خبری از شکل و شمایل این پیراهن نداشته باشند.

ایران در کنار مراکش و دانمارک

البته ایران تنها کشوری نیست که به جام جهانی صعود کرده و خبری از معرفی پیراهن‌هایش نیست؛ مراکش، یکی از نمایندگان قاره آفریقا که اتفاقا در گروه B با ایران هم‌گروه است، دیگر تیمی است که هنوز از پیراهنش رونمایی نکرده. از قرار معلوم، دانمارک هم تنها کشور اروپایی است که هنوز به‌ طور رسمی پیراهن‌هایش را معرفی نکرده و فقط به‌ طور غیر رسمی یکی، دو رسانه طرح اولیه‌ای از این پیراهن منتشر کرده‌اند. البته وجه مشترکی که ایران و مراکش در این مسیر دارند (فارغ از هم‌گروهی) این است که شرکت تولید‌کننده هر دو این لباس‌ها کمپانی آلمانی آدیداس است.

پیراهن‌های ایران تولید شده ولی...

همه تیم‌های حاضر در جام جهانی پیراهن‌هایشان تولید شده؛ این بخشی از قانون فیفاست که تقریبا در فاصله پنج ماه مانده به شروع جام جهانی باید برای گرفتن تأییدیه، پیراهن‌های اصلی و خارج از خانه را به مسئولان فیفا نشان دهند. ایران هم این کار را کرده و ظاهرا در بهمن ماه گذشته تأییدیه این لباس‌ها را هم از فیفا گرفته؛ تأییدیه‌ای که گرفتنش هم کار چندان راحتی نبوده؛ چون طرح «یوز ایرانی» دوباره روی این پیراهن نشسته و به سختی از مسئولان فیفا اجازه گرفته است. در همکاری اولیه‌ای که فدراسیون فوتبال ایران با کمپانی آدیداس داشت از این کمپانی خواست خیلی زود طرح یوز را روی پیراهن‌های تیم ملی بزند ولی این کمپانی با استناد به این موضوع که طرح مورد نیاز ایران کیفیت لباس‌ها را پایین می‌آورد، از این کار اجتناب کرد. مسئولان آدیداس از فدراسیون فوتبال ایران خواستند به آنها زمان دهند طرح یوزی را انتخاب و طراحی کنند که به بافت پیراهن‌ها آسیبی نزند و در نتیجه از کیفیت آنها کاسته نشود.

چرا پیراهن تیم ملی رونمایی نمی‌شود؟

حالا سؤال اصلی این است که با توجه به این که پیراهن‌های تیم ملی آماده و طراحی شده، چرا هنوز از این پیراهن‌ها با وجود وعده‌های قبلی رونمایی نشده است؟ این سؤالی است که مراکشی‌ها هم از خودشان پرسیده‌اند و اتفاقا هر دو کشور یک دلیل مشخص دارند: از ترس تولید لباس‌های قلابی! از قرار معلوم هر دو فدراسیون فوتبال ایران و مراکش از مسئولان آدیداس خواسته‌اند تا جای ممکن رونمایی از پیراهن‌های این دو تیم به تعویق بیفتد تا دلال‌ها و کمپانی‌هایی که کارشان تولید لباس‌های درجه‌ چندم و غیر اصلی است، نتوانند کپی این لباس‌ها را طراحی کنند. در ایران که خبری از قانون کپی‌رایت نیست، این موضوع بسیار رایج است و خواسته فدراسیونی‌ها از آدیداس به همین خاطر بوده. فدراسیون می‌خواهد تا جای ممکن رونمایی از پیراهن‌های تیم ملی را به تعویق بیندازد؛ به این امید که پیراهن‌های اصلی بیشتری را بفروشد.

چشم امید به خریداران پیراهن تیم ملی

داستان پیراهن‌های تیم ملی برای جام جهانی همچنان داستان پیچیده‌ای است؛ اگر چه ابتدا گفته می‌شد فدراسیون فوتبال ایران با آدیداس قرارداد اسپانسری بسته ولی بعدها خبر رسید خبری از قرارداد اسپانسری نیست و ایران از این کمپانی آلمانی لباس می‌خرد! در واقع تنها لطفی که آدیداس به ایران کرده این است که این لباس‌ها را با ٧٠ درصد تخفیف به فدراسیون می‌فروشد! البته دلیل خریداری پیراهن از آدیداس را باید جای دیگری جست: دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده فدراسیون فوتبال نتواند با آدیداس به توافق نهایی برسد؛ این وزارت، پیشنهاد اتحادیه پوشاک را یک دستورالعمل کلی کرده که مانع از همکاری آدیداس با تیم ملی ایران می‌شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده برای فعالیت برند‌های معروف پوشاک، این کمپانی‌ها باید به اندازه ۲۰ درصد از ارزش ریالی فعالیت خود را در ایران تولید کنند.

موردی که با مخالفت جدی مسئولان آدیداس همراه و قید همکاری با ایران زده شد. اگر چه مسئولان فدراسیون فوتبال با رایزنی با بقیه نهادها می‌توانستند این مشکل را حل کنند ولی آنها هم در اقدامی عجیب‌تر تصمیم گرفتند به این ماده استناد کنند و از آدیداس فقط پیراهن بخرند. حالا اما مسئولان فدراسیون امید دیگری دارند؛ با توجه به این که بخش زیادی از عایدی فروش پیراهن‌ها به فدراسیون فوتبال می‌رسد، قرار شده رونمایی از پیراهن‌های تیم ملی تا جای ممکن به تعویق بیفتد تا از این طریق فروش پیراهن‌های اصلی بیشتر شود. هر چه پیراهن‌های اصل بیشتری برای ایران به فروش برسد، درآمد فدراسیون فوتبال هم بالا می‌رود. حالا با همین سازوکار ساده، هر دو کشور ایران و مراکش با همکاری آدیداس، مدام برای رونمایی از پیراهن‌ها امروز و فردا می‌کنند. این که «فردا» کی محقق شود، هنوز برایش پاسخ صحیحی پیدا نشده است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر