جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۶۱۷
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

فکرشهر: رئیس کارگاه نیروگاه اتمی بوشهر گفت: کار گودبرداری محل ساختمان راکتورهای 2و 3 نیروگاه های جدید هسته ای دراین استان انجام و کار در مراحل خاکی بطور تقریبی نهایی شده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمود جعفری روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: عملیات اجرایی2 واحد جدید نیروگاه هسته ای در استان بوشهر آغاز شد که تاکنون در این بخش 1.5میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این ارتباط کار براساس زمان بندی در دست اجراست و در برخی موارد از برنامه جلوتر هستیم. 

جعفری بیان کرد: در زمان حاضر در مرحله تثبیت و تحکیم خاک 2 واحد نیروگاهی جدید قرار داریم و در این ارتباط پایلوتی برای تحکیم خاک تنظیم و منتظر نتیجه آزمایش ها هستیم تا روش اجرایی کار برای انجام تثبیت در حوزه واحدهای جدید، اجرایی شود.

وی گفت: همه تلاش نیروگاه اتمی بوشهر پررنگ کردن نقش نیروها و شرکت های ایرانی در روند اجرای 2 واحد نیروگاهی جدید است که دراین ارتباط پیمانکار موظف به بهره مندی از توان داخلی است.

جعفری ادامه داد: در این ارتباط گروه های کاری مشخصی برای بررسی و شناسایی شرکت های ایرانی که توان اجرایی در حوزه واحدهای جدید را دارند، تشکیل شده است.

وی گفت: این گروه های کاری شرکت های مورد نظر داخلی را شناسایی و مورد ارزیابی میدانی قرارداده و صلاحیت آنهایی که توان انجام کار در حوزه نیروگاهی را دارند، تایید کرده اند.

وی افزود: در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب نیروگاه اتمی بوشهر در جریان عملیات اجرایی 2 واحد نیروگاهی جدید پیمانکار را مکلف به بهره مندی از توان پیمانکاران ایرانی کرده است.

جعفری گفت: احساس می شود همه کارهای اجرایی و ساختمانی 2 واحد نیروگاهی بوشهرکه بیش از 30 هزار میلیارد ریال است در شرکت های ایرانی متمرکز شود.

وی بیان کرد: تلاش می شود تامین مصالح 2 واحد نیروگاهی در دست ساخت بوشهر از معادن و کارخانه های سیمان موجود در منطقه و نیروی کار مورد نیاز غیر از موارد خاص از این استان تامین شود.

جعفری با تاکید بر بهره گیری از توان شرکت های داخلی در حوزه خدمات گفت: در این ارتباط توافق نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای برای تربیت نیروی متخصص مورد نظر منعقد شده که نیروهای مورد نیاز برای حضور در طرح های نیروگاهی را آموزش دهند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر آموزش در حوزه ساختمانی انجام و نیروی مورد نیازبه کار گرفته شده و پیمانکاران داخلی توانستند مناقصه های داخلی پیمانکار اصلی را بدست آورند و مشغول کارشوند.

جعفری گفت: برآورد می شود در این حوزه هشت هزار تن مشغول به کار شوند که این می تواند بار زیادی از لحاظ اشتغال را از روی دوش مسئولان استان بوشهر بردارد و رونق خاصی به لحاظ مسائل اقتصادی برای منطقه ایجاد کند.

وی افزود: امیدواریم بودجه مورد نیاز اجرای 2 واحد نیروگاهی در دست ساخت استان بوشهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح های کشور تامین شود.

رئیس کارگاه نیروگاه اتمی بوشهر افزود: همه تلاش ما در سازمان و شرکت مادر تخصصی انرژی اتمی در حوزه بومی سازی تولید داخلی و کاهش وابستگی خارجی به کمترین میزان ممکن است.

وی اضافه کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی برنامه ریزی شده که تا حد امکان جهت گیری ما به سمت شرکت ها و تولید کننده های ایرانی باشد و از توان شرکت های داخلی استفاده شود.

رئیس کارگاه نیروگاه اتمی بوشهربا بیان اینکه واحد یکم نیروگاهی بوشهر از بهترین نیروگاه های هسته ای است گفت: این واحد نیروگاهی سال گذشته با بهترین و بالاترین راندمان و ظرفیت تولید 7.4میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

جعفری افزود: با این میزان تولید در سال گذشته نیروگاه اتمی بوشهر از آغاز بهره برداری در سال 1390 تاکنون بیش از 28میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

وی ادامه داد: از بهمن سال گذشته این واحد نیروگاهی وارد تعویض مرحله سوخت و انجام تعمیرات دوره ای شده که تا آخر فروردین ماه جاری دوباره وارد مدار تولید و به شبکه متصل می شود. 

جعفری گفت: کار تعمیرات به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام می شود اما بیشترین حجم کار این بخش ا نیروهای ایرانی انجام می دهند و تلاش می شود در آینده ای نزدیک همه کار تعمیرات این بخش همانند حوزه بهره برداری به نیروهای ایرانی واگذار شود.

نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر گفت: لازمه پیشرفت طراحی دانش بنیان، مدیریت جهادی و کارآمد است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: بخشی مهم از پیشرفت ایران در حوزه خودکفایی و موفقعیت در دانش هسته ای و تولید محصولات دانش بنیان در این عرصه است.

وی اظهار کرد: در این شرایط جهان استکبار برای نرسیدن ایران به پیشرفت فناوری و خودکفایی در تولید، محدودیت ایجاد می کند.

صفایی بوشهری گفت: امروز با توجه به استعداد و تلاش علمی جوانان ایران اسلامی در عرصه علم و فناوری دانش هسته ای به پیشرفت قابل توجهی دست یافته ایم به همین دلیل دشمن برای مقابله با این توانمندی متوصل به طرح ترور شده است.

وی با تاکید بر انجام پژوهش ها و تقویت زیرساخت های لازم در این بخش افزود: امضای توافق نامه با فنی و حرفه ای برای تربیت نیروی مورد نیاز، احداث مرکز آموزشی مجهز و اورژانس هسته ای در استان بوشهر از جمله مسئولیت های اجتماعی نیروگاه اتمی است.

صفایی بوشهری برضرورت ایجاد کرسی های نظریه پردازی هسته ای برای تولید علم و تحولات هسته ای و مدیریت جهادی هسته ای در استان بوشهر تاکید کرد.

وی ادامه داد: بهانه تراشی های پی درپی آمریکا با وجود امضای برجام و الزام آنها به اجرای تعهدات خود نشان می دهد که این فناوری در ایران خیلی مهم است.

امام جمعه بوشهر گفت: دراین شرایط جمهوری اسلامی در مسیر تولید دانش، محصولات دانش بنیان هسته ای، تولید منابع، توسعه زیرساخت های نرم و سخت افزاری نباید کوتاه بیاییم.

وی یادآور شد: نیروگاه اتمی بوشهر در بین مردم میهمان نیست بلکه به عنوان مجموعه جدا نشدنی از استان به شمار می رود و از آن حمایت می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر