جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی محیط پیرامون کاخ‌های هخامنشی گفت: آجرهای شاخص دوره هخامنشی در دشتستان کشف شد...
کد خبر: ۴۲۸۷۶
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲

فکرشهر: معاون میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی محیط پیرامون کاخ‌های هخامنشی گفت: آجرهای شاخص دوره هخامنشی در دشتستان کشف شد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی بوشهر، نصرالله ابراهیمی با بیان این‌که کاخ هخامنشی چرخاب در سال ١٣۵٠ و در عملیات حفر کانال برای ساخت خط لوله‌ انتقال آب از برازجان به بوشهر به صورت تصادفی در بین نخلستان‌های جبهه‌ غربی شهر برازجان کشف شد، اظهار داشت: کاوش‌های باستان‌شناسی محیط پیرامون کاخ‌های هخامنشی بر اساس داده ژئوفیزیک به کشف آجرهای شاخص دوره‌ی هخامنشی در کاخ «چرخاب»، بخشی از دیوار یک سازه خشتی متعلق به دوره هخامنشی در محوطه «سنگ سیاه ۲» و کشف بقایای یک کف استقراری در محوطه «سنگ سیاه ۳» منجر شد.

وی با بیان اینکه در آن سال هیأتی به سرپرستی دکتر علی اکبر سرفراز - باستان‌شناس پیشکسوت - اقدام به کاوش در محدوده‌ این اثر کرد و موفق به کشف بقایای پایه ستون‌های کاخی از دوره‌ هخامنشی شد، اظهار کرد: این فرآیند مجدداً در سال ١٣٨٠به سرپرستی همان باستان‌شناس تکرار شد و علاوه بر برداشت نهشته‌های سیلابی که در سال‌های گذشته سطح کاخ را پوشانده بود، محدوده‌ کاخ به صورت کامل مورد کاوش قرار گرفت و علاوه بر تالار مرکزی ایوان جانبی آن نیز کشف شد .

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به این‌که کار کاوش در محیط پیرامونی این کاخ در جبهه غربی و به فاصله ٥٠٠ متری به عنوان بخشی از فاز دوّم پروژه باستان‌شناختی کاخ‌های هخامنشی برازجان (B. A. P. A. P.) و با هدف مطالعه‌ ساختارهای معماری پیرامون آن از سر گرفته شد، افزود: در این فرآیند علاوه بر داده‌های منقول مانند قطعات سفالین قابل انتصاب به دوره‌های ساسانی، هخامنشی و قطعه سنگ‌های تراش‌خورده‌ مربوط به پایه ستون و شال ستون‌ها، بقایای معماری و آوار از این دوره‌ها مانند آجرهای شاخص دوره‌ هخامنشی به دست آمد.

به گفته‌ وی، کاخ هخامنشی سنگ سیاه در فاصله حدود ۹ کیلومتری شمال کاخ چرخاب و فاصله حدود ۵ کیلومتری جنوب شرقی از کاخ بردک سیاه در سال ۱۳۵۰ در بررسی باستان شناسی به سرپرستی علی اکبر سرفراز کشف و توسط اسماعیل یغمایی در سال ۱۳۵۶ کاوش شد.

این باستان‌شناس با بیان این‌که در بررسی‌های مقدماتی انجام شده در سال ۱۳۹۶ در قالب «پروژه باستان شناختی کاخ‌های هخامنشی برازجان»، در شعاع کمتر از یک کیلومتری این کاخ، چندین محوطه اقماری احتمالا همزمان با آن شناسایی شد که دو محوطه با عنوان سنگ سیاه ٢ و سنگ سیاه ٣ مورد کاوش قرار گرفت، گفت: کاوش در محوطه سنگ سیاه ۲ در ترانشه ای به مساحت ۵۰ متر مربع منجر به کشف بقایای آوار و بخشی از دیوار یک سازه خشتی متعلق به دوره هخامنشی همراه با بقایایی از سفال، سنگ ها و اشیای سنگی تراش خورده کامل و نیمه تمام و سایر یافته‌های فرهنگی شاخص مشابه با دیگر کاخ های مکشوفه از برازجان شده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: در محوطه سنگ سیاه ۳ نیز کاوش در محدوده‌ کوچکی به مساحت ۹ متر مربع منجر به کشف بقایای یک کف استقراری و نیز بخشی از سازه‌ای حرارتی به همراه قطعات سفالین احتمالا متعلق به دوره هخامنشی و فراهخامنشی شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر