سر خط خبرها:
اختصاصی «فکرشهر»:

پلی با ارزش معنوی و تاریخی که بعید است سالم بماند + تصاویر

فکرشهر: این پل علاوه بر ارزش باستانی، برای ساختش نیز حکایتی شنیدنی دارد؛ حکایتی از سالخوردگان، از پدرانشان است که ارزش معنوی این پل را بیان می کند...

فکرشهر ـ همایون فقیه: در روزهای گذشته که آب و هوا مناسب بود و نسیمی می وزید، قصد بازدید و دقایقی گشت و گذار به یکی از اماکن تاریخی منطقه کردم که همیشه علاقمند بودم آن را از نزدیک ببینم؛ پل زیبا و بزرگ مشیر که معروف به پل دالکی است؛ پلی که با وجود آب جاری زیر آن و اندکی سبزه در اطرافش جلوه خاصی داشت.

 از ساخت این پل، بیش از صد سال می گذرد و طرح مرحوم مشیرالمک بوده است.

این پل علاوه بر ارزش باستانی، برای ساختش نیز حکایتی شنیدنی دارد؛ حکایتی از سالخوردگان، از پدرانشان است که ارزش معنوی این پل را بیان می کند.

چنین نقل کرده اند که:
 کاروانی از مردم شیراز قصد سفر حج کرده بودند که به محل کنونی پل مشیر می رسند. در آن هنگام، فصل بارندگی و رودخانه دالکی (دریاقلی) سیلابی شده بود و کاروان ناچار در کاروانسرایی که خرابه‌های آن در کنار پل مشیر، هنوز باقی است، اقامت می کنند تا سیل فرو نشیند و آن‌ها بتوانند از رودخانه بگذرند و خود را به برازجان برسانند. اما روزها می گذرد و سیل فرو نمی نشیند و کاروان نمی تواند خود را به موقع به مکه برساند. زائران به شیراز بازمی گردند و شکایت به مشیرالملک می بردند و از او می خواهند که پلی بر روی رودخانه دالکی بسازد. مشیر می گوید پول‌های مکه خود را بدهید تا پلی بسازم. آن‌ها که نیت حج کرده بودند و پا  در این راه گذاشته بودند، پول آن را هم می دهند و پل با هزینه‌ای بین سی هزار تا شصت هزار تومان ساخته می شود.
این پل شش دهانه دارد که یکی از همه بزرگ تر و یکی هم از همه کوچک تر و بقیه هم اندازه هستند. سازه آن از سنگ، آجر و آژند گچ است. سنگ‌های به‌ کار رفته در پایه‌ها، تا ارتفاع سه تا چهارمتری بزرگ و چهارگوش و در ارتفاع‌ های بالاتر، کوچک است. سنگ‌های بزرگ با میخ‌های آهنی بلند به یکدیگر و به تنه‌ پایه‌ پل مهار شده اند. تاق‌ها با چوب کلاف‌بندی شده است. درازای پل مشیر حدودا 130 متر و پهنای آن 10 متر و ابعاد پایه‌ی بزرگ پل مشیر، 10 متر در 13 متر است و بلندی پل مشیر از بستر رودخانه 10 تا 12 متر است.
اطراف پل، کاروانسرایی نیز بوده که هنوز آثار آن باقی است. پایین دهانه بزرگ اول سمت چپ، اتاقک هایی است که تا زیر جاده رفته و بسیار زیبا است و کاملا مشخص است که اطراف پل، تقریبا شبه کاروانسرا و حجره حجره بوده است و نمایی بسیار زیبا داشت. 
مطمئنا هنوز هم آثار باستانی زیبایی در آن اطراف وجود دارد اما بهتر که پیدا نشده اند، به همان دلیلی که خودتان می دانید.

بعد از گشت و گذاری اطراف این اثر باستانی، متاسفانه آثاری از تخریب و از بین رفتن پل را مشاهده کردم که زنگ خطری برای حیات باستانی عظیم منطقه است. پایه های پل به شدت فرسوده شده اند و باید با سنگ های مناسب طوری جایگزین شوند که به نمای اصلی آسیبی نرسد.
 متاسفانه دیواره ها برآمده شده اند و بر اثر بی توجهی به این اثر باستانی، بخشی از اتاق ها و دهانه ها ریزش کرده و بقیه آن نیز اگر مرمت نشوند، طولی نخواهد کشید که فرو می ریزند. اتاق های با وزن سنگین آن در حال فرو ریختن است و هنوز آجرهای مرمت کاری پل در اطراف آن ریخته و آجرهای تاریخی باقی مانده کاروانسرا نیز رها شده اند.

آثاری از مرمت وجود دارد، اما با این روند طولانی مدت که میراث فرهنگی در حال بهبود وضعیت این پل است، بعید است که پل تا ترمیم کامل، سالم بماند.

 

گزارش تصویری محل اینجا

دیدگاه‌ها

پل دالک از کتاب تاریخ مطبوعات در دشتستان، نوشته: داوود آرچین

د پل دالکیاز کتاب تاریخ مطبوعات در دشتستان، نوشته: داوود آرچین در باره نخستین عکس از این پل و، اولین عکاسی که از این پل تاریخی عکس گرفت ازعکس های معروف و تاثیر گذار او (جسین پاکزاد)، تصویر گویا و ماندگار پل رودخانه دالکی معروف به (پل) حاج محمد رحیم است. این عکس بازتاب ذوق و استعداد سرشار او(پاکزاد) بود و باعث معرفی این اثر مهم تاریخی شد. این تصویر سیاه و سفید با وحود توسعه چشمگیر هنر عکاسی و نیز تصویر برداری های متعددی که از این پل شده است هنوز در نوع خود کم نظیر است گفتنی است این عکس تاریخی سیاه و سفید، در قابی خیلی بزرگ و رنگ شده توسط خود پاکزاد هنرمند نقاش و خطاط و تابلو نویس پیشکسوت با ذوق و با سلیقه سال ها بر دیوار مغازه عکاسی (مجاور حمام تاریخی سالم خانی)، نصب شده و در معرض دید عموم قرار داشت

صفحه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید