پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: اکنون جناب ترامپ کاسب کار، قرارداد فروش چند هواپیمای بوئینگ را در مقابل امتیازات گسترده فروش سلاح، هواپیما، سامانه های دفاعی و قراردادهای احداث نیروگاه های هسته ای روسیه، بازار خودرو و هواپیما و نفت فرانسه، معاملات کلان و گسترده کالاهای چینی، را هیچ می پندارد و...
کد خبر: ۴۳۱۴۴
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸

فکرشهر ـ صمد سلامی*: ایران کشوری است با موقعیت ژئوپلیتیک و در قلب خاورمیانه که سالیان طولانی حکمران بی چون و چرای نیمی از کره زمین بوده است.

تمدن ایران زمین بعد از حمله داعش گونه اعراب از بین رفت و به واسطه مدیریت ضعیف آنها، چیزی از ایران باقی نماند؛ اعراب ثروت مردم ایران را برای خوشگذرانی های خود به یغما بردند و ایران با مردمی گرسنه و فقیر همواره تحت تسلط بیگانگان قرار گرفت. بعد از اعراب نوبت به حکمرانی شاهان قاجار ترک تبار رسید تا ایران را ویران کنند و بی کفایتی آنها همزمان با ظهور کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و انگلیس همراه شد و روسیه از شمال و انگلیس از جنوب، ایران را مورد تاخت و تاز خود قرار دادند.

با بررسی تاریخ درمی یابیم که اکثر کشورهایی که اکنون با پسوند «استان» وجود دارند، استان های در گذشته ایران بوده اند که توسط روسیه و انگلیس از ایران جدا شده اند؛ روسیه با الحاق بخش بزرگی از خاک ایران به خود، کشور ابرقدرت اتحاد جماهیر شوروی را بنیاد نهاد؛ کشورهایی همچون هند استان، افغان استان، پاک استان، تاجیک استان، ترکمن استان، قرقیز استان، قزاق استان، ارمن استان و...، قسمتی از خاک پاک پهناور ایران بوده اند که توسط روسیه و انگلیس از ایران جدا شده اند و متاسفانه همواره دو کشور روسیه و انگلیس در ایران حامیان قدرتمندی داشته و هنوز هم دارند و انقلاب اسلامی سال ۵۷ نیز که با شعار «نه شرقی، نه غربی» پا به عرصه وجود گذاشت، پای آن ها را از ایران قطع نکرد.

اهداف روسیه در ایران، همواره اقتصادی و انگلیس بیشتر سیاسی بوده است. قراردادهای سنگین و ننگین اقتصادی در گذشته و نظامی و اتمی در حال، سهم روسیه بوده است. در اوائل انقلاب که تا حدودی دست آنها از  کشور ایران کوتاه شد، تامین کننده اصلی اسلحه و مهمات کشور عراق در جنگ با ما بود. اکثر شهدای ما با گلوله و ترکش سلاح های روسی به شهادت رسیدند و اکنون نیز در همکاری با آمریکا، جنگ های نیابتی در منطقه به راه انداخته اند تا سلاح و مهمات های خود را به فروش برسانند. به همه کشورهای درگیر جنگ های نیابتی، هم موشک و هم سامانه ضد موشک اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ می فروشند و از اسرائیل می خواهند انبار سلاح های خریداری شده را نابود کند. روسیه همواره از حضور مستقیم و غیر مستقیم ایران در سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن حمایت کرده و این حضور را برای تداوم فروش سلاح های خود ضروری می بیند و در آن سوی ماجرا، کشوری به نام آمریکا با رئیس جمهوری کاسب کار به نام ترامپ قرار دارد که برای اخاذی و فروش سلاح های خود به کشورهای عرب ثروتمند و ترسوی حوزه خلیج فارس، به حضور ایران دلهره آور در پنج کشور عربی فوق نیازمند است.

کشور آمریکا به کشور ترس آور و تهدیدکننده ایران شدیداً نیازمند است و به هیچ عنوان مایل به پایان یافتن جنگ و خروج او از این کشورها نیست و این بازار خوبی برای فروش سلاح و مهمات آنهاست. آنها با فتنه انگیزی جنگ مذاهب به راه می اندازند و هیچ گاه مایل به وجود ایرانی ضعیف شده و بی پول و همچنین پولدار نبوده اند. آنها در قضیه مذاکرات به این نتیجه رسیدند که تحریم ایران مانع دسترسی او به دلارهای نفتی است و ایران بی پول به درد آنها نمی خورد، به همین خاطر پای برجام را وسط کشیدند تا ایران بتواند تنفسی کند و نفت خود را بفروشد و به دلارهای نفتی برسد و بعد از آن با ایجاد جنگی در منطقه پول هایش را از کِفَش بربایند.

اکنون جناب ترامپ کاسب کار، قرارداد فروش چند هواپیمای بوئینگ را در مقابل امتیازات گسترده فروش سلاح، هواپیما، سامانه های دفاعی و قراردادهای احداث نیروگاه های هسته ای روسیه، بازار خودرو و هواپیما و نفت فرانسه، معاملات کلان و گسترده کالاهای چینی، را هیچ می پندارد و از برجام خارج و برای سهم بیشتر خود تقاضای مذاکرات مجدد را دارد؛ ترامپ دلارهای آزاد شده توسط اوباما را در جیب رقبا می بیند و این کار را بسیار احمقانه می پندارد.

از نظر این نویسنده برای جلوگیری از بحران های اقتصادی در داخل، خارج شدن ایران از بازی این ابرقدت ها ضروری است، ایران می تواند با نگاه به داخل اقتصادی، طبق نظریات رهبری و پیگیری اصلاحات اقتصادی طبق نظریات کارشناسان،اقتصاد خود را دریابد.

*مدرس دانشگاه بوشهر، کارشناس و تحلیل گر سیاست های اقتصادی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر