جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۱۸۱
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶

فکرشهر: رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید می‌گوید: از دل آتش‌زدن پرچم آمریکا همان بحث سفارت عربستان بیرون می‌آید.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «حاشیه‌های آتش‌زدن پرچم آمریکا و برجام در مجلس، فردای همان شبی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده فرمان خروج از این توافقنامه بین‌المللی را صادر کرد، همچنان ادامه دارد. سخنگوی فراکسیون امید در جلسه دیروز هیأت‌رئیسه این فراکسیون گفته که قرار است کمیته‌ای مسئول بررسی علت اصلی آتش‌زدن برجام در مجلس شود تا بعد از آن علاوه بر بررسی پشت پرده آن، فراکسیون مذکور بیانیه‌ای رسمی نیز در این‌ باره ارایه کند. دیروز همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ارایه نسخه‌ای کامل از برجام به هیأت‌رئیسه مجلس، تلویحا به ماجرای آتش‌زدن پرچم و برجام اعتراض کرد و علاوه بر آن نشان داد که این توافقنامه تنها محدود به دولتی خاصی نیست، بلکه کلیت نظام را دربرمی‌گیرد. بعد از اتمام سخنان علیرضا رحیمی، محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس (لنجان) که ازجمله مسببان اصلی آتش‌زدن پرچم بود، به این نطق و اقدام رحیمی واکنش نشان داد و گفت که نه‌ تنها از اقدام خود پشیمان نشده، بلکه با افتخار پرچم و برجام را آتش زده و باز هم انجام می‌دهد. همزمان جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس نیز در گفت‌وگویی و در واکنش به این ماجرا گفت که از دل آتش‌زدن پرچم، مسائلی همچون حمله به سفارت عربستان بیرون می‌آید.

ارایه نسخه کامل برجام به هیأت‌رئیسه مجلس

یک عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید در جریان نطق خود نسخه کاملی از برجام را مجددا به هیأت‌‌رئیسه مجلس داد. این کار در واکنش به آتش‌زدن برجام در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس انجام شد. علیرضا رحیمی در جریان نطق خود در جلسه علنی دیروز مجلس یک نسخه کامل از برجام را به صورت مجلدشده تقدیم به پزشکیان، رئیس جلسه کرد و گفت: برجام مصوب رهبری و کل حاکمیت نظام است و مربوط به دولت خاصی نیست. این نسخه را تقدیم هیأت‌رئیسه می‌کنم تا همچنان مجلس از این سند بین‌المللی که مجموعه حاکمیت در جهان آن را امضا کردند، صیانت کند و از هرگونه تعرض مصون بماند. اکنون مجموعه نظام در تلاش برای تعیین تکلیف برجام است.

بعد از این صحبت‌های رحیمی، تعداد بسیاری از نمایندگان با فریاد "احسنت احسنت" گفتند. در مقابل نیز تعدادی از نمایندگان به نشانه اعتراض در مجلس فریاد می‌زدند. ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس که روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ اردیبهشت) با حضور در پشت تریبون کاغذی نمادین به نام برجام را آتش زد، درخواست بیان اخطار را دارد که علی‌رغم فریادهایش اجازه بیان اخطار را به او ندادند. در نهایت او به جایگاه هیأت‌رئیسه رفت و با رئیس جلسه صحبت کرد.

رحیمی بعد از نطقش مورد استقبال اکثریت اعضای فراکسیون امید قرار گرفت و تعدادی از آنها با او دیده‌بوسی کردند.

کمیته بررسی در فراکسیون امید

سخنگوی فراکسیون امید نیز در راستای اقدام برخی از نمایندگانی که پرچم آمریکا را در صحن مجلس به آتش کشیده بودند، گفت: در جلسه دیروز هیأت‌رئیسه فراکسیون امید قرار شد که کمیته‌ای مسئول بررسی علت اصلی آتش زدن برجام در مجلس شود تا بعد از آن فراکسیون امید بیانیه‌ای رسمی در این‌ باره ارایه کند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه دیروز هیأت‌رئیسه فراکسیون امید گفت: هفته گذشته و بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام شاهد آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در مجلس بودیم و قرار شد کمیته‌ای در فراکسیون امید مسئول بررسی علت اصلی این موضوع شود.

وی با تأکید بر این‌ که فراکسیون امید کاملا مخالف این گونه حرکات از تریبون رسمی مجلس است، اظهار کرد: بعد از ارایه گزارش این کمیته، فراکسیون امید بیانیه‌ای رسمی ارایه خواهد داد.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد که پیشنهادی از طرف فراکسیون امید به مجلس برای برگزاری جلسه غیر علنی یا علنی با مسئولان مربوطه جهت ارایه گزارش از تحولات اخیر کشور و مناسبات با سایر کشورها داده شود تا مسئولان راهکارها و چشم‌اندازها را ارایه کنند.

پارسایی افزود: با توجه به تحولات و اتفاقات اخیر لازم است مسئولان توضیحاتی به صحن مجلس ارایه دهند و به بیان راهکارها، مناسبات و چشم‌اندازهای آینده کشور بپردازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار شد کمیته دیگری در فراکسیون امید برای بررسی نحوه ورود و موضع فراکسیون جهت ورود به انتخابات هیأت‌رئیسه در‌ سال سوم کاری مجلس دهم تشکیل شود.

با افتخار باز هم انجام می‌دهم

بعد از نطق علیرضا رحیمی و انتقاد به آتش‌زدن پرچم آمریکا و برجام در جلسه علنی روز چهارشنبه، محسن کوهکن در اخطاری با استناد به ماده ٧٩، نسبت به این نطق واکنش نشان داد.

در جلسه علنی دیروز مجلس محسن کوهکن با اشاره به نطق علیرضا رحیمی و انتقاد او نسبت به آتش‌زدن پرچم و برجام در مجلس، در اخطاری با استناد به ماده ٧٩ گفت: همکار محترم تلویحا توهین کردند. اقدام روز چهارشنبه را با افتخار انجام دادم و باز هم انجام می‌دهم و تشخیصم این است.

او ادامه داد: این صحبت‌ها عقده‌گشایی است. باید همدیگر را تحمل کنیم و قرار نیست چنین برخوردی داشته باشیم. ما وظیفه خودمان را انجام دادیم.

بعد از اخطار کوهکن مصطفی کواکبیان، مجتبی ذوالنوری و علیرضا رحیمی خواستار بیان اخطار خود بودند که مسعود پزشکیان رئیس جلسه مانع بیان ادامه اخطارها شد و گفت: ما نیازمند وحدت ملی هستیم. بحث برجام بحثی نیست که ما آن را پاره کنیم و آتش بزنیم. شورای امنیت ملی و رهبری محکم ایستاده‌اند و تصمیم می‌گیرند و ما باید اجرا کنیم و نباید از خودمان این کارها را انجام دهیم.

مسائلی همچون حمله به سفارت عربستان بیرون می‌آید

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس نیز با تأکید بر لزوم تصمیم‌گیری عقلانی در دوران پس از خروج آمریکا از برجام، علت تأثیرگذاری تحریم‌ها در دوره قبل را اجماع جهانی علیه ایران دانست و نسبت به عواقب اقدامات افراطی هشدار داد و گفت: از دل آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس، مسائلی شبیه به سفارت عربستان بیرون می‌آید.

جلال میرزایی در گفت‌وگو  با ایلنا، با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ‌ایران و کشورهای ١+٥ اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که به‌ هر حال، با این شرایط جدید در روابط بین‌المللی از منظر اقتصادی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که بخشی از آن ‌را پیش از این نیز تجربه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که قطعاً امکان شکل‌دهی اجماع جهانی مطابق آن چه حدود یک دهه پیش علیه کشورمان وجود داشت، پس از برجام هرگز میسر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: با این حال باید در هر تصمیم‌گیری مصالح ملت را در نظر بگیریم و با اتکا به عقلانیت و خردورزی حاکم بر کشور طی سال‌های اخیر، از هر گونه اقدامی خارج از این شرایط به‌ شدت خودداری کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس با تأکید بر لزوم توجه به چند نکته مهم در شرایط جدید اعلام کرد: مسأله نخست این است که اگر تحریم‌های آمریکا علیه ما موثر واقع می‌شد، به‌خاطر اجماع جهانی بود که طی چندین‌ سال در دوران دولت نهم و دهم علیه‌مان شکل گرفته بود.

وی اضافه کرد: ما در بهترین فرصت قرار داریم که مردم متوجه شوند دولت جمهوری اسلامی، مسئولان و حاکمیت برای برون‌رفت از بحران هسته‌ای کوتاهی نکرده است. بنابراین نباید اقدامی انجام دهیم که مردم، فردا ما مسئولان را سرزنش کنند و فکر کنند که مقصر دولت ما بوده و کوتاهی دولت یا نظام باعث خروج آمریکا از برجام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر