شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۴۳۱
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

فکرشهر: ساخت سد باغان با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش فکرشهر، سد باغان با حجم مخزن 32 میلیون متر مکعب و حجم آب  16 میلیون متر مکعب به عنوان یکی از طرح های حیاتی استان به خصوص جهت تامین آب آشامیدنی شهرستان جم، آب صنایع مستقر در منطقه به ویژه پالایشگاه گاز فجر جم و تامین حق آبه های کشاورزی پایین دست در شهرستان های جم و دشتی به شمار می رود. 

این سد بتنی با ارتفاع 56 متر و طول تاج  311 متر است.

این سد علاوه بر کمک به تعادل بخشی سفره آب زیر زمینی دشتهای جم، ریز و باغان با جایگزینی برداشت بی رویه از سفره آب زیر زمینی با منبع سطحی مطمئن، می تواند منجر به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نقاط محروم دو شهرستان نیز گردد.

ساختگاه سد مخزنی باغان در شهرستان جم، بخش ریز و در نزدیکی روستای سرچشمه قرار دارد. تامين دو میلیون متر مکعب آب آشامیدنی دو شهر انارستان و ریز و روستاهای اطراف بخش ریز، تامین 6 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت، تامین 5 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز كشاورزی دشت باغان شهرستان دشتی و سه میلیون و دویست متر مکعب حق آبه زیست محیطی از اهداف اجرای این طرح است.

در صورت عدم ساخت این سد، سالانه  24 میلیون مترمکعب آورد حوضه باغان بدون هیچ گونه استفاده ای به رودخانه مند و از آنجا به خلیج فارس تخلیه می شود و از دسترس خارج می گردد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر