چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۴۶۰
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۷

فکرشهر: روز سوم خرداد سالگرد آزادسازی خرمشهر از اشغال نظامی ارتش عراق در سال 1361 است.

این یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران و نقطعه عطفی در 8 سال دفاع ایرانیان در مقابل تجاوز نظامی ارتش صدامی عراق است.

به گزارش فکرشهر در ادامه در عصرایران آمده: همزمان با این اتفاق بسیاری از افراد به ذکر خاطراتی از آن مقطع می پردازند. یکی از نکات مهم و متاسفانه سوء استفاده برانگیز در این باره بحث نام قدیمی این شهر است یعنی "محمره".

برخی به اشتباه این موضوع را مطرح می کنند که عراقی ها خرمشهر را محمره نام گذاری کرده بودند در حالی که این گفته کاملا اشتباه است. این خطای بزرگ دستاویزی برای کنش ها و واکنش های نادرست دیگری شده و سوء تفاهم هایی را در پی داشته است.

در این باره می توان گفت:

- نام محمره تا سال 1316 به عنوان نام رسمی این شهر وجود داشت اما در این سال به دستور دولت رضاشاه و برخلاف نظر و مخالفت مردم این شهر، اسم شهر از محمره به خرمشهر تغییر داده شد. این اقدام در راستای سیاست های دولت رضاشاهی صورت گرفت و هدف از آن حذف همه فرهنگ های غیرفارسی و نهادینه کردن فرهنگ باستانی بود.

- پس از سال 1316 و تغییر اسم محمره به خرمشهر، با وجود اینکه نام محمره در مکاتبات اداری و استفاده های رسمی در زبان فارسی حذف شد اما در زبان عربی و در مکالمات مردم خرمشهر همچنان باقی ماند و همچنان استفاده می شود. آنها در کنار استفاده از خرمشهر در زبان فارسی از محمره در مکالمات عربی استفاده می کنند. همانگونه که نام سابق خیلی از خیابان ها و میدان ها و محله ها و مناطق در شهرهای ایران بدون هیچ حب و بغضی استفاده می شود. 

- محمره به معانی مختلف است از جمله قرمزگون شدن رود کارون به هنگام غروب و برخی نیز گفته اند به دلیل قرمزگون بودن دختران شهر است.

- یکی از مطالبات مردم در خرمشهر و برخی شهرهای خوزستان و ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بازگشت نام هایی بود که در دولت رضاخان براساس انگیزهای شووونیستی، نژادپرستانه و باستان گرایانه تغییر داده شده بودند و یکی از آنها بازگشت محمره بود همانگونه که بسیاری از قوانین ضداسلامی و ضدملی دوره پهلوی برچیده شدند اما این یادگاری رضاخانی همچنان باقی مانده است. چنین اسامی در سراسر ایران کم نبودند اما برخی اسامی قبلی بازگشتند و یادگاری های رضاخان کنارگذاشته شدند اما در خوزستان تنها به تغییر بندر شاهپور به بندر امام خمینی منجر شد.

برخی اسامی که در دوره رضاخان تغییر داده شدند:

اورمیه به رضاییه 
بندر ترکمن به بندر شاه 
بندر انزلی به بندر پهلوی
آق قلعه به پهلوی دژ
عبادان به آبادان

محمره به خرمشهر

فلاحیه به شادگان
خفاجیه به سوسنگرد
بنی طرف به دشت میشان ( دشت آزدگان)
جزیره صلبوخ به جزیره مینو
معشور به ماهشهر
طهران به تهران

- در شرایط فعلی می توان نتیجه گرفت خرمشهر یک شهر دو اسمه است به مانند بسیاری از شهرها و کشورهای جهان:

مصر - ایجپت
اردن - جردن
کازابلانکا - دارالبیضا 
مراکش - مورکو - مغرب
پکن - بیجین 
بمبئی - مومبای
شارجه - شارقه
لهستان - بولندا
دویچلند - جرمنی - المان
هلند - ندرلند 
سعودی - عربستان

- همین اتفاق درباره تهران و طهران هم روی داد. در دوره رضاشاه، اسم طهران به تهران تغییر یافت اما این تغییر محدود به زبان فارسی ماند و در زبان عربی همچنان به صورت طهران نوشته می شود و هیچ کس هم مشکلی با این موضوع ندارد. نام طهران در متون فارسی و عربی نیز همچنان استفاده می شود. 

-حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فر نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرمشهر نیز قبلا در خطبه های نمازجمعه در این باره هشدار داده بود: هر کسی لباس محلی را می پوشد و یا نام قبلی خرمشهر که محمره بوده، به زبان می آورد غیر مسلمان و ضد انقلاب نیست. زبان محلی خرمشهر عربی است و هر کسی لباس محلی را می پوشد و یا نام قبلی خرمشهر که محمره بوده، به زبان می آورد غیر مسلمان و ضد انقلاب نیست. نام قبلی خرمشهر در زمان رضا شاه از محمره به خرمشهر نام گذاری شده و برخی از مردم این شهر تاکنون از این نام استفاده می کنند و هیچ اشکالی ندارد بنا بر این بهانه دست دشمنان انقلاب ندهید.

- علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که از مردم عرب خوزستان است در مصاحبه های خود به زبان عربی با رسانه ها از اسامی محلی این شهرها استفاده می کند.

- همین امروز اگر سفری به خرمشهر داشته باشید و از کودکی به زبان فارسی بپرسید که نام این شهر چیست به شما جواب خواهد داد خرمشهر و اگر بلافاصله به زبان عربی از او بپرسید که این شهر چه نام دارد "محمره" را خواهید شنید.

محمره تنها یک اسم نیست بلکه بخشی از فرهنگ و هویت این شهر زیباست شهری که زیبایی اش روزی زبانزد مردم خلیج فارس و خاورمیانه بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر