جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: البته مساله فقط همین محصول نیست!!چند سال پیش هم جهاد کشاورزی با افتخار اعلام کرد که در برازجان برنج کاشته اند و محصولش درجه یک و از بهترین ها است!!!
کد خبر: ۴۳۵۷۹
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد*: چند روز پیش گفت و گویی را می خواندم که خبرگزاری ایسنا با پدر محیط زیست کشور انجام داده بود. در این مطلب که در پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر » هم بازنشر شده، پروفسور «علی یخکشی » که استاد بازنشسته محیط زیست دانشگاه گوتینگن آلمان است، نکات جالبی مطرح کرده بود؛ یکی از مهم ترین مباحثی که در این گفت و گو به نقل از پروفسور یخشکی آمده و به این «ته مقاله » هم مرتبط است، به مدیریت منابع آب برمی گردد، جایی که گفته اند: «مدیریت منابع آبی کشور توسط وزارت نیرو، حفاظت آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و بهره برداری آب توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد و در واقع یک فرزند، سه پدر دارد که این موضوع موجب شده مدیریت دقیق و منسجمی برای آب در کشور نداشته باشیم.»

« فرزندی سه پدره » که نمونه عینی و ملموسش را به وضوح می توان در استان بوشهر مشاهده کرد:

1. محیط زیست بارها و بارها گفته و می گوید که دچار خشکسالی هستیم. در به در دنبال این است که حقابه تالاب های نیمه جان استان داده شود و نهایتا رودخانه ها رو شناگاه های استان را پایش می کند که آلوده نباشند؛ هر چند در نهایت اعلام می کند که آلوده هستند و البته که کسی به آن اهمیتی نمی دهد؛ حتی در دولت مثلا محیط زیستی.

2. در اخبار آمده که «مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: سه هکتار از مزارع تنگستان در روستاهای سمل و گلنگون به کشت پائیزه چغندر قند اختصاص داده شده که انتظار می رود در پایان فصل کشت، داشت و برداشت بیش از 200 تن محصول انجام شود. کشت این محصول توسط کارشناسان استان بوشهر و شهرستان تنگستان و با هماهنگی مؤسسه چغندر قند وزارت خانه جهاد کشاورزی انجام شده و پس از بررسی های نهایی، زمی نهای شهرستان تنگستان مستعد کشت چغندر قند هستند. در راستای تشویق و ترغیب هر چه بیشتر کشاورزان جهت کشت این محصول دستگاه های کاشت، داشت و برداشت دانه چغندر قند با تسهیلات کم بهره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. به علت عدم وجود کارخانه بازآوری قند از محصول چغندر قند در استان بوشهر، قرارداد با کارخانه عمل آوری این محصول در شهرستان مردودشت منعقد شده است.»

چغندر قند!! محصولی که کارشناسان آن را یکی از علت های مهم بحران دریاچه ارومیه و خشکسالی استان های شمال غرب کشور می دانند؛ چغندر قند، محصولی است که کشت آن در استان فارس و همان مرودشت که کارخانه بازآوری قند دارد، محدود شده و از سال گذشته تاکنون، با اعمال یک سری مقررات خاص کشت می شود!! درست از همان زمان  سال گذشته  بود که خبر کاشت آزمایشی چغندر قند در استان بوشهر هم به گوش رسید!! محصولی که کشت آن در استان بوشهر، یک اشتباه فاحش است؛ اشتباهی که از نگاه مدیریت منابع آب در یک کشور نیمه بیابانی و استانی که هم اکنون نیز از بی آبی رنج می برد، می تواند خسارت های جبران ناپذیری داشته باشد.

البته مساله فقط همین محصول نیست!!

چند سال پیش هم جهاد کشاورزی با افتخار اعلام کرد که در برازجان برنج کاشته اند و محصولش درجه یک و از بهترین ها است!!! برنج در یک استان خشک با بحران آبی دهشتناک!! کاشت هندوانه و صیفی جات هم که علی برکت اله در دشتستان تداوم دارد و گوشه و کنار جاده ها تابلوهای هندوانه و شمام و سایر هم خانواده هایش که محصول دشتستان هستند، به وفور دیده می شوند؛ آن هم در شهرستان و استانی که نخل هایش از بی آبی، ایستاده می میرند!!

3. وزیر نیرو درست روزی به استان بوشهر سفر کرد و با بالگرد سری هم به سد دالکی در دشتستان زد، که بخش اعظمی از اهالی این استان و تقریبا تمام مردم دشتستان با قحطی چند روزه و چندین ساعته آب مواجه بودند  وضعیتی که تا لحظه نگارش این «ته مقاله» هم ادامه دارد  هر چند آقای اردکانیان  وزیر  با همان بالگردی که آمد، به آسمان پرید و نماند که خبرنگار «فکرشهر» مساله را با او در میان بگذارد، ولی امید می رفت مسئولین استان و شهرستان این وضعیت اسفبار که صدای اعتراض مردم را در این ماه رمضان بلند کرده، به گوش ایشان برسانند؛ اما متاسفانه هیچ خبری در این باره نشنیدیم؛ حتی شنیده شد که آقای وزیر به خوب و حتی سرد بودن دمای هوا در استانداری و فرمانداری بوشهر هم اعتراض کرده و گفته که مردم استان بوشهر باید در دمای بالاتر این این ها باشند و این درست نیست که در خانه هایشان با این دمای پایین به سر ببرند و از همه بدتر گویا تنها یکی از نمایندگان  آقای شهریاری، نماینده دشتی و تنگستان  به این سخن آقای وزیر کمی اعتراض کرده است و سایرین در سکوت به سر برده اند!! آن وقت ما انتظار داریم که کسی داد بی آبی مردم و وضعیت بغرنج این «فرزند سه پدره» که پدر اولیه اش همان وزارت مطبوع آقای اردکانیان است را به گوش وزیر نیرو و متولی اصلی آن برساند!! البته شاید هم بوده ولی اجازه بازنشرش داده نشده؛ هر چند ما چشممان آب نمی خورد!!

*صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه «به فکرشهر» و پایگاه خبری تحلیل «فکرشهر»

منبع: ته مقاله ـ هفته نامه به فکرشهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر